Pe celălalt mal al Atlanticului se discută că propunerile lui Trump vor pune presiune pe Germania, cea mai mare economie europeană, să intre în cursa reducerii taxelor alături de alte ţări dezvoltate, forÅ£ate să lupte pentru locuri de muncă ÅŸi investiÅ£ii, scrie Handelsblatt, principalul ziar de business din Germania. Partidul pro-busiÂness al DemocraÅ£ilor Liberi, care va da probabil următorul ministru de finanÅ£e, ar putea angaja Germania în această cursă.
Realitatea este că, folosindu-se de nuÂmeroasele lacune din legi, atât comÂpaniile americane, cât ÅŸi cele gerÂmane plătesc taxe mai mici în propria Å£ară, privând bugetele propriilor ţări de venituri importante.
IntenÅ£ia lui Trump este de a reduce taxeÂle pentru companii de la unele dintre cele mai ridicate niveluri din rânÂdul ţărilor industrializate la unele dintre cele mai mici. El va inflama o comÂpeÂtiÅ£ie deja încinsă în Europa dezÂvoltată ÅŸi în alte părÅ£i ale lumii între state angaÂjaÂte în efortul mercantilist de a-ÅŸi sabota veÂcinii cu taxe tot mai mici pentru comÂpanii.
Opt economii industrializate ÅŸi-au redus anul trecut impozitele aplicate companiilor, scăderea medie fiind de 2,7 puncte procentuale, potrivit OCDE. Ungaria a aplicat cea mai drastică reÂduÂcere, de la 19% la 9%. Spre comÂparaÅ£ie, Bulgaria, o economie mult mai săracă, dar care „deturnează“ companii greÂceÅŸti, are un impozit de 10%. Printre ţăÂrile care au micÅŸorat anul trecut taxele se numără Italia, Marea Britanie, ElÂveÂÅ£ia ÅŸi Coreea de Sud. Marea Britanie are în plan alte reduceri, la fel ÅŸi FranÅ£a ÅŸi Suedia.
OCDE atenÅ£ionează că se inÂtenÂsifică concurenÅ£a ÅŸi la creÅŸterea faciÂliÂtăÂÅ£ilor fiscale, în special pentru cerÂceÂtare ÅŸi dezvoltare ÅŸi activităţi leÂgate de proÂprieÂtatea intelectuală, noÂtează FiÂnanÂcial Times. „Amplificarea concurenÅ£ei în privinÅ£a taxelor aplicate companiilor riÂdică probleme dificile pentru guvernele care încearcă să aducă echilibru între menÂÅ£inerea unui sistem de taxe comÂpeÂtitiv ÅŸi asigurarea că vor continua să strângă veniturile necesare finanţării serÂviciilor publice vitale, a programelor soÂciale ÅŸi a infrastructurii“, a spus seÂcreÂtaÂrul general al OCDE Jose Angel Gurria.
Cu exact această provocare se va confrunta noul guvern german după ce cancelarul Angela Merkel va asambla o platformă comună pentru creştin-democraţii ei şi partenerii liberali şi verzi. În special Partidul Democraţilor Liberi (FDP), o formaţiune pro-business, vrea reducerea taxelor pe venitul personal şi pe profit şi a făcut din aceasta o promisiune de campanie.
Din interiorul acestei formaţiuni va veni probabil viitorul ministru de finanţe german.
„Germania nu va putea să scape“, avertizează Clemens Fuest, preşedintele influentului institut de cercetare economică Ifo. „Va trebui să ne ducem în jos cu taxele.“
Reforma fiscală propusă de administraţia Trump, una dintre cele mai ambiţioase din ultimul timp, conţine, printre altele, reducerea ratei nominale de taxare pentru companii de la 35% la 20%. SUA sunt în prezent una din economiile cu cele mai mari taxe pentru companii. Secretarul Trezoreriei Steven Mnuchin apreciază că rata nu este negociabilă. Trump a vrut iniţial să meargă în jos până la 15%. În Germania, rata de taxare pentru companii este de 29,8%.
„Când SUA se activează, efectul de aspiraţie asupra investiţiilor este mult mai mare“, a spus Fuest pentru Die Welt. El sugerează ca Germania să-şi micşoreze rata de taxare la 25%.
Marcel Fratzscher, şeful grupului de cercetare DIW, spune că „reforma fiscală îi va expune în special pe exportatorii germani la presiuni concurenţiale mai mari deoarece va îmbunătăţi competitivitatea companiilor americane“. O parte din exportatorii germani importă pentru produsele lor finite piese fabricate mai peste tot în Europa de Est, inclusiv în România.
Reforma lui Trump este controversată şi nu există garanţii că va trece de Senatul american în actuala formă. În SUA, dezbaterile se concentrează pe reducerea impozitului pe venitul personal deoarece diminuările propuse îi favorizează pe cei deja avuţi şi exacerbează inegalitatea în distribuirea veniturilor.
Propunerea de reformă cuprinde o rată de amnistie excepţională pentru repatrierea profiturilor de peste 2.000 de miliarde de dolari pe care firmele americane le ţin departe de America din cauza impozitelor ridicate. Însă Biroul congresului pentru buget a calculat că, deşi rata de taxare nominală este de 39% în SUA şi dacă sunt adăugate şi taxele locale, rata reală plătită de companiile care profită de numeroasele lacune din legi coboară la doar 18,6%. Şi în Germania prosperă o armată de contabili care ajută companiile să navigheze prin găurile din legi pentru a plăti impozite mai mici. Un studiu al DIW arată că în 2008 firmele germane au evitat plata unor taxe de 92 de miliarde de euro. Aceasta înseamnă că firmele au plătit în medie o taxă de 21%. Anul trecut, Frankfurtul a fost zguduit de un scandal în care s-a expus o schemă complexă prin care băncile germane ajutau investitorii străini să evite plata taxelor pe dividende. Dacă multinaţionalele americane îşi feresc banii de fiscul american refuzând să-i aducă în ţară, firmele germane tind să fenteze fiscul folosindu-se de lacunele legislative din propria ţară.