Business Internaţional

Gigantul Coca-Cola face un pas curajos spre o piaţă nouă şi cumpără Costa, al doilea cel mai mare lanţ de cafenele din lume, într-o tranzacţie de peste 5 miliarde de dolari

Gigantul Coca-Cola face un pas curajos spre o piaţă...

Autor: Alina Botezatu

02.09.2018, 16:43 560

Producătorul şi distribuitorul de băuturi răcoritoare Coca-Cola a semnat un contract cu britanicii Whitbread Plc pentru a prelua Costa, al doilea cel mai mare lanţ de cafenele de la nivel global, pentru 5,1 miliarde de dolari (3,6 miliarde de lire sterline), inclusive datoriile, transmite Reuters.

Cele două companii au declarat că Coke, unul dintre cele mai mari grupuri de băuturi răcoritoare din lume, ar putea cumpăra aproape 4.000 de magazine ale Costa de pe pieţe precum Marea Britanie, Europa şi China, după ce board-ul Whitbread a susţinut în unanimitate acordul.

Acţiunile Whitbread au crescut cu 19%, la începutul tranzacţionării, dealerii susţinând că valoarea tranzacţiei a fost cu peste 700 de milioane de lire (911 milioane de dolari) mai ridicat faţă de cea pe care o aşteptau.

Preluarea celui mai mare lanţ de cafenele din lume după Starbucks îi permite Coca-Cola să îşi diversifice portofoliul de produse de la băuturile răcoritoare carbogazoase şi să le ofere opţiuni mai sănătoase consumatorilor, după ce tot mai multe ţări au început să intoducă taxe suplimentare privind utilizarea cantităţii de zahăr din produse, menţionează Reuters.

Whitbread a achiziţionat Costa în 1995 pentru 19 milioane de lire sterline, când aceasta avea doar 39 de magazine. În prezent, reţeaua de cafenele este prezentă pe majoritatea străzilor britanice, cu un număr de 2.422 de puncte de desfacere, plus încă 1.399 de cafenele pe pieţele internaţionale, care funcţionează ca francize, joint venture-uri şi puncte de vânzare.

Cu banii obţinuţi din această tranzacţie, Whitbread, care şi-a început activitatea în 1742 ca producător de bere, intenţionează să-şi achite o parte din datorii, să contribuie la fondul său de pensii şi să-şi extindă lanţul hotelier Premier Inn, în Germania şi Marea Britanie.

„Anunţul de astăzi reprezintă o apreciere importantă a valorii care ar fi fost creată prin divizarea afacerii şi ne aşteptăm să ne întoarcem o majoritate semnificativă a veniturilor nete către acţionari", a declarat directorul executiv Alison Brittain.

Rothschild a fost consultantul Coke în această tranzacţie, care este a treia din această lună. La 29 august, Coca-Cola Co a anunţat că va cumpăra Moxie, un brand de băuturi răcoritoare, cu o vechime de peste 100 de ani, de la partenerul său de îmbuteliere Coca-Cola of Northern New England (CCNNE). Companiile nu au dezvăluit valoarea acestei tranzacţii, care se aşteaptă să fie finalizată în al patrulea trimestru al acestui an. CCNNE, care este un furnizor independent şi care deţine o licenţă de distribuţie a Coca-Cola, a cumpărat compania Moxie acum un deceniu.

La 14 august, Coca-Cola a semnat un contract pentru achiziţionarea unei participaţii minoritare în producătorul de băuturi destinate sportivilor BodyArmour, în care este acţionar Kobe Bryant, starul baschetbalului american. Valoarea tranzacţiei nu a fost anunţată, dar Coca-Cola plănuieşte să preia integral BodyArmour, în anumite condiţii pe care nu le-a precizat. Bryant a devenit al treilea cel mai mare acţionar al BodyArmor în 2013 - companie care are, de asemenea, acorduri de susţinere a brandului cu jucătorul de baseball Mike Trout şi cu o altă stea NBA, James Harden. Fondată de Mike Repole şi Lance Collins, BodyArmour este recunoscută pentru BodyArmour Sports Drink, băutură cu vitamine şi electroliţi, destinată sportivilor, care este disponibilă în 12 arome.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO