Mol are planuri mari pe frontul achiziţiilor, afacerea de retail a companiei merge bine, reţelele de puţuri petroliere sunt optimizate cu ajutorul inteligenţei artificiale. Peter Ratatics, care administrează segmentul Mol ce se ocupă de piaţa carburanţilor, a dezvăluit într-un interviu recent acordat Portfolio detalii importante despre obiectivele şi strategiile gigantului petrolier maghiar.
Întrebat dacă ultimele măsuri guvernamentale nefavorabile, printre care creşterea accizelor sau restructurarea impozitelor, au afectat eforturile de achiziţie ale companiei, oficialul Mol a răspuns că într-adevăr, măsurile reduc resursele, adică exact suma care ar putea fi cheltuită în mod normal pentru dezvoltări şi investiţii.
În ciuda acestui fapt, a subliniat acesta, compania caută constant oportunităţi de expansiune, ultima perioadă confirmându-i acestuia convingerea că piaţa din Europa Centrală şi de Est se va consolida şi mai mult în ceea ce priveşte comerţul cu carburanţi.
„Unii jucători de pe piaţă se gândesc să se retragă din regiune, iar Mol este obligat să examineze şi să evalueze toate oportunităţile de achiziţie care intră pe piaţă“, a declarat Ratatics.
Atât consolidarea poziţiilor existente, cât şi extinderea pe alte pieţe sunt interesante pentru companie. Mol este prezent pe piaţa de retail în 10 ţări, fiind lider de piaţă în 4 ţări, iar în acestea spaţiul de manevră este minim. În plus, compania este al doilea cel mai mare jucător de pe piaţă în două ţări şi al treilea cel mai important jucător în patru ţări.
În ceea ce priveşte noile pieţe, Austria ar putea părea evidentă la prima vedere. Cu toate acestea, a indicat oficialul Mol, piaţa austriacă este foarte saturată, există multă concurenţă, iar forţa de muncă este foarte scumpă. „Ceea ce ar putea fi o ţintă de expansiune mult mai interesantă pentru noi acum este Bulgaria“, a precizat Peter Ratatics.
Întrebat dacă există deja negocieri în acest sens, acesta a declarat că Mol are mai degrabă studii generale de piaţă pentru a-şi mapa oportunităţile, dar compania este gata să investigheze serios dacă apare o oportunitate.
Cu privire la cota de piaţă de retail a Mol la nivel naţional, oficialul companiei a precizat că aceasta variază între 33 şi 35%, peste media ultimilor 10 ani, dar nu poate fi numită încă excepţional de mare.
În fiecare segment, accentul este pus pe eliminarea elementelor considerate inutile şi găsirea de oportunităţi de dezvoltare, iar utilizarea soluţiilor digitale moderne, analiza datelor şi inteligenţa artificială sunt instrumente foarte utile pentru Mol, a declarat Ratatics.
Pentru Mol, a subliniat acesta, principala prioritate este menţinerea costurilor de operare cât mai mici posibil, deoarece acest lucru îi oferă un avantaj competitiv faţă de ceilalţi. Acest lucru poate fi realizat în primul rând prin creşterea continuă a dimensiunii, datorită căreia compania poate obţine un avantaj de preţ de cumpărare şi putere de stabilire a preţurilor.
În plus, este important să punem accent pe produsele de tip non-carburanţi, a adăugat Ratatics.