Grecia a crescut pe datorie, a ajuns să fie cel mai îndatorat stat european şi acum este dependentă de banii altora, iar ca să facă rost de ei se vinde bucată cu bucată. Companii străine din ţări precum Germania, China şi Rusia s-au aliniat la coadă pentru a cumpăra active de stat greceşti.
La vânzare au fost scoase părţi importante din infrastructura ţării precum aeroporturi, porturi, autostrăzi şi reţele de utilităţi publice.
În aprilie, noul guvern de la Atena condus de partidul antiausteritate SYRIZA a finalizat prima sa privatizare, vânzarea unei licenţe de jocuri de noroc şi curse de cai pe 20 de ani către o subsidiară a unei companii greco-ceheşti pentru 40,5 milioane de euro, scrie revista Newsweek. SYRIZA a venit la putere cu promisiunea că va proteja activele statului.
Alte dosare notabile de privatizări puse pe masa negocierilor includ vânzarea a 51% din cel mai mare port elen către China Ocean Shipping Company (COSCO) şi a mai multor aeroporturi cu activitate mare către compania germană de transport Fraport.
Fraport a câştigat în noiembrie 2014 dreptul de a utiliza, de a desfăşura activităţi şi de a gestiona 14 din cele 37 de aeroporturi regionale greceşti după ce a oferit în parteneriat cu firma de energie Copelouzos, deţinută de magnatul Christos Copelouzos, 1,2 miliarde de euro pentru 40 de ani de concesiune. Nemţii au promis să plătească un comision anual de concesiune de 22,9 milioane de euro, potrivit Bloomberg. Compania germană s-a angajat să facă investiţii de 330 de milioane de euro în următorii patru ani. Printre aceste aeroporturi figurează unele care deservesc destinaţii populare de vacanţă cum ar fi insulele Kos, Mykonos şi Corfu.
Vânzarea terenului fostului aeroport Hellenikon de lângă Atena este o temă încă în discuţie. Hellenikon este cel mai mare activ imobiliar urban nefolosit din Europa. Compania Lamda Development, specializată pe investiţii imobiliare în Europa de Est şi de Sud şi care are legături puternice cu familia Latsis, una dintre cele mai influente din businessul grecesc, a acceptat anul trecut să cumpere proprietatea cu 915 milioane de euro şi a promis că va investi 1,2 miliarde de euro în construirea unei infrastructuri pentru acest teren.
O altă companie germană,, Deutsche Invest Equity Partners, este printre cele opt companii care s-au calificat în următoarea fază a licitaţiei pentru vânzarea a 67% din portul Salonic, al doilea ca mărime din Grecia. Germania, care negociază cu Atena şi alte afaceri, este considerată investitor strategic, cu bani şi experienţă. Printre celelalte companii care se bat pentru portul Salonic sunt un operator feroviar din Rusia, British P&O Steam Navigation Company şi International Container Terminal Services, o companie de management portuar înfiinţată de omul de afaceri filipinez Enrique K. Razon, care are o avere personală de 5,2 miliarde de euro.
Trei centre olimpice construite pentru jocurile din 2004 – arena Galatsi, o bază de caiac şi una de echitaţie – au fost şi ele incluse în oferta de vânzare. Jocurile olimpice au costat 11 miliarde de euro, scumpe pentru un stat ca Grecia. Până acum, doar un dezvoltator imobiliar grec şi-a manifestat interesul pentru aceste active.
Alte active scoase la vânzare includ autostrada Egnatia, de 670 de kilometri, care traversează nordul ţării, proprietăţii de milioane de dolari din New York, Washington şi Belgrad, izvoare termale şi o fostă bază militară americană construită în Heraklion, Creta.
Purtătorul de cuvânt al agenţiei care se ocupă cu gestionarea activelor de stat a asigurat că dacă Grecia va ajunge la un compromis cu creditorii internaţionali, privatizările vor avansa rapid.