Business Internaţional

Guvernul polonez vrea să combine doi giganţi din rafinare pentru a crea un campion internaţional. Teama este că la mijloc sunt interese politice

Guvernul polonez vrea să combine doi giganţi din...

Autor: Catalina Apostoiu

01.03.2018, 00:04 418

Guvernul polonez încearcă să combine cele mai mari două companii de rafinare ale ţării, PKN Orlen şi Lotos Group, pentru a crea un grup capabil să concureze cu succes cu marile companii de pe pieţele internaţionale, scrie Financial Times.

PKN Orlen, deţinut în proporţie de 27,5% de tat şi cu o capitalizare de piaţă de aproximativ 42 miliarde de zloţi (12,3 miliarde de dolari), a anunţat că a semnat o scrisoare de intenţie cu trezoreria de stat a Poloniei pentru achiziţionarea de la guvern a unei participaţii de cel puţin 53% în cadrul Lotos, care are o capitalizare de piaţă de 10,7 miliarde de zloţi.

Acţiunile ambelor companii au crescut în urma anunţului, cele ale PKN urcând cu 4,9%, iar cele ale Lotos adăugând 5,5%.

Jonathan Lamb, analist la Wood & Co, arată că tranzacţia propusă pare să fie motivată mai degrabă politic decât comercial. „Se pare că ideea este de a se crea o mare companie poloneză capabilă să investească mai mult upstream sau în oricare dintre priorităţile guvernului“, declară acesta.

„Ambele companii au active de calitate. Cred că lucrurile ar putea funcţiona atâta timp cât managementul este liber să ia decizii pe bază comercială.“

PKN, care a finalizat săptămâna trecută o tranzacţie de aproximativ 3,5 miliarde de zloţi pentru majorarea participaţiei deţinute în cadrul Unipetrol, procesatorul şi distribuitorul său, nu a oferit nicio informaţie cu privire la modul în care va fi finanţată tranzacţia, declarând că detaliile exacte ale acesteia sunt acum analizate.

Oleg Galbur, analist la Raiffeisen Centrobank, declară că grupul care ar rezulta în urma combinaţiei ar genera unele avantaje, inclusiv „o mai mare putere de negociere în relaţia cu furnizorii“. Totuşi, a adăugat acesta, vor fi necesare probabil unele vânzări pentru a obţine aprobarea autorităţilor.

„Cele două companii ar reprezenta aproximativ 45% din volumele de carburanţi vândute pe piaţa locală de retail, astfel încât va fi necesară vânzarea unor staţii de alimentare. Însă nu consider că aceasta va fi o problemă“, a declarat Galbur.

Cele două companii deţin o cotă combinată de 44-45% din piaţa benzinăriilor, peste limita de 40% stabilită de autorităţi. Astfel, cele două firme ar putea fi nevoite să vândă până la 200 de staţii, potrivit Warsaw Voice.

Pe lângă aprobarea autorităţii locale anti-monopol UOKiK, cele două companii vor avea nevoie şi de undă verde din partea Comisiei Europene, potrivit şefului UOKiK, Marek Niechcial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO