Business Internaţional

H&M renunta la modelul Kate Moss din cauza consumului de droguri

03.10.2005, 14:52 52

Kate Moss, una dintre cele mai cunoscute modele ale lumii, a fost concediata din functia de reprezentant al unei cunoscute companii, dupa ce a recunoscut ca a consumat cocaina, scrie The New York Times.

Unul dintre cele mai mari lanturi de magazine de haine, H&M, cu 78 de reprezentante doar in Statele Unite, a fotografiat-o pe Moss pentru a promova noua colectie realizata de Stella McCartney. Dar un purtator de cuvant al companiei a anuntat ca aceasta campanie a fost anulata dupa ce Moss le-a declarat executivilor ca stirea publicata in ziarele londoneze referitoare la consumul de droguri a fost adevarata.



H&M vrea sa aiba o imagine sanatoasa

"Daca cineva va fi imaginea H&M, este important ca acea persoana sa fie sanatoasa si de incredere", a declarat Jennifer Uglialoro, purtatorul de cuvant al grupului.

Decizia a schimbat o declaratie anterioara a H&M, care la inceput a afirmat ca o va ierta pe Moss si ca va continua sa apeleze la aceasta.

Modelul de 31 de ani, care s-a aflat la New York pentru o prezentare a colectiilor designerilor americani, a avut o intalnire cu Jorgen Andersson, directorul de comunicatie si de marketing al H&M. "Acolo am auzit si versiunea sa, iar reactia imediata a fost sa ii dam o a doua sansa", a declarat acesta.

Dar reactia publica legata de pozitia H&M, careia i s-a acordat un spatiu larg pe Internet si in media, a fost neasteptat de negativa. Clientii au sunat la magazine pe timpul weekendului, multi dintre ei plangandu-se de faptul ca isi promoveaza produsele la tineri si vor fi asociate cu un model care se drogheaza.

"Dupa raspunsul clientilor am decis ca ar fi cazul sa ne distantam de orice fel de abuz de droguri", au precizat reprezentantii companiei.

Decizia reflecta atitudinea conservatoare a companiilor atunci cand vine vorba de imaginea asociata brandului. Moss, care se estimeaza ca are venituri de 9 milioane de dolari (7,5 milioane de euro) pe an, apare in spoturi pentru Chanel, Burberry, Christian Dior, Gloria Vanderbilt si H. Stern, printre altii.

Speculatiile din industria modei si a modelingului s-au referit la atitudinea pe care aceste companii ar trebui sa o adopte.



Campaniile de publicitate, date peste cap

Executivii de la cateva companii, inclusiv Burberry si Dior, au refuzat sa comenteze, dar au existat si altii care si-au exprimat ingrijorarea. Jack Gross, directorul executiv de la Gloria Vanderbilt denim, care a angajat-o recent pe Moss pentru un contract de un an pentru aparitii in reviste, a declarat ca nu era constient de aceste probleme inainte de campanie.

Gross a adaugat ca de la aparitia fotografiilor cu Moss drogandu-se, a reevaluat pictorialele in care a aparut. Campania dorea sa reconecteze brandul Gloria Vanderbilt cu scena disco din anii 1970 care a remarcat-o prima data.

Gross a declarat ca in cazul in care acuzatiile de consum de droguri ar fi adevarate, "ne-am mai gandi o data inainte sa o folosim pe Moss".

"Kate Moss a fost un fenomen, laudata pentru stilul sau, pentru cariera si a fost folosita de mai multi designeri celebri", a declarat Sean Patterson, presedintele Wilhelmina, o agentie care reprezinta sute de modele.

"Nu cred ca s-a mai demonstrat vreodata cu fotografii ca un model cu statutul lui Moss se drogheaza", a continuat acesta.

Extrem de slaba atunci cand s-a lansat in 1980, Moss a fost aproape imediat contactata de Calvin Klein si alte case mari de moda pentru campanii si a fost la fel de repede criticata de miscarea feminista pentru silueta sa.

Acelasi succes l-au avut relatia sa cu baiatul rau de la Hollywood, Johnny Deep, sau cea cu solistul trupei rock Babyshambles, Pete Doherty, care a fost internat in mod repetat in clinici de dezintoxicare.

Se pare ca tocmai aceasta reputatie a fost cea care a atras marile case de moda. Iar cultul pentru Kate Moss a atins apogeul in momentul in care a primit un premiu de la Consiliul Designerilor de Moda din New York, care mai avea putin si o numea un adevarat simbol al industriei.

Gia Carangi, un model a carei biografie a fost ecranizata, ea fiind interpretata de atunci necunoscuta Angelina Jolie, a atras atentia publicului asupra consumului de droguri din industrie.

Corporatiile multinationale au ajuns sa joace un rol si mai important, iar contributiile financiare au crescut exponential. Astfel toleranta fata de consumul de droguri si pentru comportament extravagant a crescut.

Intr-o noua era in care industria modei inceaca sa isi demonstreze sobrietatea, starurile precum Moss au devenit din ce in ce mai putin amuzante.

"Din cauza ca un model este intr-un fel doar o imagine frumoasa, viata personala nu a fost atat de importanta", crede Linda Wells, editorul revistei Allure. Pe masura ce au evoluat, reputatia si stilul de viata au inceput sa semene cu cele ale unui star rock.

"Inseamna acest lucru ca societatea va deveni una morala si va decide ca nu este destul de demna pentru a reprezenta o anumita linie de haine?", se intreaba Wells. Daca se ia in considerare reactia H&M, s-ar putea.

cristina.marina@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO