Business Internaţional

Hotelurile boutique schimba peisajul capitalei ungare

Hotelurile boutique schimba peisajul capitalei ungare

Conceptul de hotel "boutique" imbina numarul scazut de camere, unicitatea designului interior si preturile mici, adresandu-se atat turistilor cat si oamenilor de afaceri

23.03.2007, 17:54 28

Piata hotelurilor de lux din Budapesta este cuprinsa de febra constructiilor, in fiecare zi un nou hotel de patru sau cinci stele completand peisajul capitalei ungare, in timp ce un nou produs, "hotelul boutique", caracterizat prin numarul redus de camere, a fost lansat pentru a da savoare complexurilor hoteliere.
Daca primul boutique hotel din Budapesta a fost deschis in luna august, in prezent un nou jucator isi anunta intrarea pe acest segment de piata, promitand camere unice de dimensiuni reduse, scrie Budapest Business Journal. Dezvoltatorii imobiliari mizeaza pe cererea tot mai mare de hoteluri de lux in Budapesta, astfel ca participa la cresterea ofertei de constructii. Nu este surprinzator faptul ca investitorii se concentreaza asupra celor mai frecventate zone ale Budapestei cand vine vorba de achizitii, avand in vedere ca locatia este unul dintre cele mai importante criterii ale pietei. Proiectele hoteliere gigantice, cu sute de camere, nu au succes si nu fac cu ochiul cumparatorilor. In schimb, hotelurile cu camere de marime medie au inceput sa apara pe piata, dar acestea sunt construite in locatii destul de variate.
Cel mai nou hotel al capitalei ungare este Hotelul Atrium, cu 57 de camere, amplasat langa piata Blaha Lujza, la intersectia dintre strazile Csokonai si Nepszinhaz. Tema centrala a decoratiunilor interioare a fost unicitatea. Dezvoltatorii au vrut in mod intentionat sa evite banalul decor hotelier format din combinatia de maro, bej si violet. Utilizand culori intense aplicate in anumite locatii ale cladirii, ei au reusit sa obtina un interior tineresc si optimist.
Clientii tinta ai acestor hoteluri sunt cei din comunitatea de afaceristi care vin in Ungaria in interes de serviciu, dar si turistii care vin pe cont propriu pentru a admira peisajul, este de parere Judit Blandl, directorul general al dezvoltatorului imobiliar Mellow Mood Invest.
In ceea ce priveste problema rezervarilor se ridica o serie de semne de intrebare. Efectele negative ale turbulentelor sociale din octombrie s-au facut simtite in dinamica rezervarilor de camere din noiembrie si decembrie, in plus, cei interesati de vizitarea capitalei ungare pun intrebari legate de situatia din Ungaria. Pe termen lung, acest aspect poate deveni un factor care sa impiedice dezvoltarea turismului ungar.
Cu toate acestea, dezvoltatorii hotelului Atrium sunt optimisti si mizeaza pe cresterea numarului de turisti.
"Nu e usor sa faci predictii in ceea ce priveste cresterea rezervarilor de camere la hotel, dar ne multumim anul acesta cu un grad de ocupare de 70 de procente din total", spune Blandl, sansele ca acest lucru sa se implineasca fiind destul de mari tinand cont de cresterea standardelor de echipare a hotelurilor. In mod sigur, rezultatele unei divizii sunt strans conditionate de numarul si competitivitatea concurentilor si nu poate fi estimat in avans modul in care hotelurile de patru si cinci stele ai anilor 2007 si 2008 vor influenta piata hotelurilor din Budapesta
Provocarile pe care le au de infruntat hotelurile din Budapesta sunt legate de numarul de clienti si de turisti din capitala Ungariei, de masura in care hotelurile sunt in stare sa obtina un grad de ocupare bun pentru toate camerele de care dispun.
In opinia lui Blandl, deja sunt mult prea multe proiecte in desfasurare in Budapesta si e greu de gasit explicatia pentru avantul dezvoltatorilor de a construi simultan un numar mare de constructii. Alaturi de numarul hotelurilor, calitatea serviciilor a crescut si ea.
Daca piata hotelurilor de trei stele a devenit saturata anul trecut, criza de hoteluri de patru si de cinci stele s-a facut simtita si, de aceea, dezvoltatorii au invadat piata cu atat de multe proiecte.
Principala provocare a hotelurilor din centrul Budapestei este terenul, care nu este tocmai usor de gasit, avand in vedere gradul ridicat de ocupare al zonei. Distanta disponibila intre doua constructii este destul de mica, astfel ca hotelurile trebuie dimensionate pentru a gazdui cat mai multi clienti pe o suprafata relativ redusa, punand la incercare creativitatea proiectantilor. In astfel de cazuri, investitorii opteaza pentru constructii cu 60-80 de camere, cladirile mici fiind destul de rare.
Un exemplu graitor este hotelul Klotild Palota situat in zona Pest a podului Erzsebet. Un hotel de 107 camere va fi in curand primul hotel de cinci stele construit de Mellow Mood in Budapesta. Var Apartment House, hotel de patru stele, va surprinde de asemenea: originalitatea complexului cu 24 de camere va fi garantata de amplasarea caldirii si de trasaturile monumentale ale strazii Uri pe care este amplasat.
Distantele mici dintre caldiri sunt definitorii cand vine vorba de hotelurile boutique. Primul astfel de hotel, Hotelul Boutique Zara, deschis in august, se distinge prin dimensiunea redusa a camerelor. Termenul de "boutique" face referire la camerele mici si la faptul ca lipsa de spatiu elimina anumite facilitati. In afara unui restaurant, doar o camera de conferinte este disponibila clientilor. Cu toate acestea, este necesara imbunatatirea standardelor.
Din aceste motive, grupul tinta de clienti este mai usor de gasit si mult mai specific, incluzand oamenii de afaceri si turistii care calatoresc pe cont propriu. Oaspetii, in principal straini, petrec in medie 2,4 nopti la hotel, potrivit declaratiilor lui Erika Ladanyi, director la Hotelul Zara.
In opinia lui Ladanyi, cheia succesului pentru hotelurile din centrul capitalei este locatia, mai exact o locatie excelenta. Dupa propria experienta, locatia este principala atractie a hotelului Zara, care e situat in intersectia strazilor Vaci si So. Alaturi de locatie, interiorul si originalitatea decoratiunilor atrag turistii, fara a mai pune la socoteala ospitalitatea angajatilor. In ceea ce priveste sloganul "clientul nostru, stapanul nostru", hotelul din piata Fovam, deschis acum doua luni, a reusit sa convinga, avand deja clienti care vin pentru a doua oara sa se cazeze. Semnele conturarii unui cerc de clienti fideli sunt extrem de importante pentru cei care activeaza in industria hoteliera.
Specificul hotelurilor boutique nu consta doar in design, ci si in pret. In primul rand, pretul camerelor este determinat de locatia acestora, consumul de energie si taxele locale fiind cu siguranta factorii care vor duce la o scumpire a camerelor din hotelurile din Budapesta. Chiar daca pretul camerelor ungare este mult sub nivelul celor din Londra sau Paris, multi considera hotelurile din Budapesta scumpe. "Nu prin reducerea preturilor vom castiga clienti, ci prin atingerea nivelului de tarifare din Viena si Praga", este de parere Ladanyi.
Cel putin teoretic, recentul val de constructii noi va afecta negativ preturile. Dar Erika Ladanyi este optimista si da drept exemplu orasul Praga, unde sunt aproximativ 200 de hoteluri de lux. Tinand cont ca piata hoteliera a capitalei cehe a avut un inceput de an slab in comparatie cu Budapesta, unde sunt doar cateva hoteluri de lux, cererea va creste la fel de rapid si in Budapesta. Oricum, competitia se va disputa intre acele hoteluri care, alaturi de servicii de calitate, ofera si diferite bonusuri clientilor.
In afara oamenilor de afaceri care vin in Budapesta, sunt asteptati turisti tineri din Marea Britanie, Spania si Franta. Acestia isi pot permite un hotel de patru stele, amplasarea in centrul orasului fiind mai mult decat o prioritate pentru ei.
Proiectele in derulare vor modifica cu siguranta piata hoteliera a Budapestei. In opinia lui Tamas Flesch, directorul hotelului Parliament, hotelurile vor supravietui competitiei doar daca nu se specializeaza prea mult. Hotelurile trebuie sa atraga in egala masura turisti si oameni de afaceri. Problema care se ridica nu este legata de numarul de turisti, ci de masura in care aceste hoteluri vor avea angajati specializati, pentru a garanta serviciile de inalta calitate pe care le promit clientilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO