Business Internaţional

Iarna a fost grea pentru economia germană: consumul, ultimul motor de creştere, a stagnat, exporturile au scăzut, companiile n-au mai investit. Germania intră astfel prost pregătită în criza mondială provocată de coronavirus

Asociaţia industriei germane BDI a avertizat că mai multe sectoare din industria manufacturieră se aşteaptă la penurii de piese, componente şi materii prime din Orientul Îndepărtat în următoarele săptămâni din cauza epidemiei de coronavirus.

Asociaţia industriei germane BDI a avertizat că mai multe sectoare din industria manufacturieră se aşteaptă la penurii de piese, componente şi materii prime din Orientul Îndepărtat în următoarele săptămâni din cauza epidemiei de coronavirus.

Autor: Bogdan Cojocaru

26.02.2020, 00:06 389

Numărul companiilor internaţionale care emit avertismente de profit din cauza impactului epidemiei de coronavirus se îngroaşă, semn că boala devine un pericol global pentru lumea corporate. Firmele din Germania, de unde vin unii dintre principalii investitori ai industriei est-europene, nu fac excepţie, însă pentru ele virusul este doar unul din riscurile majore.

Companiile germane şi-au redus investiţiile pentru al treilea trimestru consecutiv în ultimele trei luni ale anului trecut, lăsând economia Germaniei, cea mai mare din Europa, chinuindu-se şi vulnerabilă înainte ca epidemia de coronavirus izbucnită în China să devină o nouă ameninţare pentru creşterea economică globală, scrie Bloomberg.

Efectul este că Germania a intrat în 2020 in­su­fi­ci­ent pregătită pentru haosul creat de virusul COVID-19 în lanţurile de aprovizionare globale, deja slă­bite de războiul comercial dintre SUA şi China. Acum, mai grav, epidemia loveşte aproape de Germania, în Italia, a treia economie ca mărime din zona euro.

În Germania, investiţiile în afaceri au scăzut în ultimul trimestru al anului trecut, cheltuielile pe utilaje înregistrând cel mai rapid plonjon din ultimii trei ani şi jumătate. Şi consumul privat, ultimul motor al creşterii economice, a stagnat, iar exporturile s-au diminuat cu -0,2%, faţă de trimestrul anterior, potrivit datelor biroului federal de statistică Destatis. Economia germană este puternic dependentă de exporturi pentru a creşte.

Rezultatul este că economia a stagnat în perioada analizată, un final dezamăgitor al celui mai slab an din 2013 încoace. Bundesbank, banca centrală a Germaniei, a avertizat că exportatorii ţării vor suferi de pe urma epidemiei şi că nu sunt semne că se acumulează forţe de creştere economică în primul trimestru al acestui an.

„Toată economia germană este blocată într-o stag­­nare de la mijlocul anului 2018. De atunci, creş­terea me­die este de doar 0,1%“, a co­men­tat Carsten Brzeski, eco­no­mist la ING, citat de Le Figaro.

Puternicul grup de lobby al patronatelor din industria germană BDI a avertizat şi el că mai multe sectoare din industria manufac­turieră se aşteaptă la penurii de piese, componente şi materii prime din Orientul Îndepărtat în următoarele săptămâni din cauza epidemiei de coronavirus care se propagă din China în toate colţurile lumii, notează Reuters. Printre cele mai afectate sectoare sunt cel de inginerie, cel auto, farma şi industria hârtiei.

„Cele peste 5.000 de companii germane din China se confruntă cu limitări severe în ceea ce priveşte furnizarea, producţia şi vânzările“, se arată într-un comunicat al BDI.

Companiile trimit mesaje mixte în ceea ce priveşte impactul epidemiei. Producătorul de articole sportive Puma a asigurat că virusul nu-i va afecta afacerile pe termen lung şi a prognozat o creştere de 10% a veniturilor anul acesta. Însă rivalul Adidas este mai pesimist, acuzând colap­sul afacerilor din China de când piaţa este paralizată de epi­demie. Vânzările Adidas de pe piaţa chineză s-au pră­buşit cu 85% de la sfârşitul sărbătorii de Anul Nou.

La nivel mondial, criza provocată de coronavirus creează presiuni descendente din ce în ce mai puternice pe companiile internaţionale. Grupul francez de echipamente electrice Schneider Electric a emis un avertisment de profit în care arată că virusul a produs o gaură de 300 de milioane de euro în veniturile din acest an, potrivit Financial Times. Yum Brands, compania părinte a lanţului de restaurante KFC, s-a pregătit de un impact negativ prelungit asupra veniturilor trimestriale care se va întinde dincolo de primul trimestru. Afacerile din China ale grupului american, care deţine şi restaurantele Pizza Hut şi Taco Bell, sunt erodate sever de epidemie, care a forţat închiderea unui număr însemnat de magazine în China continentală.

Mastercard şi United Airlines se numără printre com­paniile care au emis cel mai recent avertismente de profit în condiţiile în care epidemia se răspândeşte cu viteză în afara focarului iniţial, provincia chineză Hubei.

Mastercard şi-a redus estimarea de creştere a veniturilor pentru că răspândirea bolii sperie şi ţine acasă călătorii. United Airlines a renunţat la proiecţia de profit, subliniind natura impredictibilă a urgenţei de sănătate, intrată deja în a doua lună. Mai multe companii de transport aerian şi-au întrerupt zborurile dinspre şi înspre China. De asemenea, sunt perturbate puternic şi cursele dinspre Italia. Coro­navirusul a devenit o îngrijorare pentru orice in­dustrie care se bazează pe un lanţ de aprovizionare in­­ternaţional. În China, cea mai mare piaţă de con­sum din lume şi uzina economiei mondiale, au fost în­chise numeroase fabrici, iar câteva centre in­dustriale mari au fost izolate în carantină. Aceste mă­suri, prin care guvernul de la Beijing încearcă să ţină epi­demia sub control, au întrerupt producţia, logistica şi vânzările pentru companii care asigură pie­ţelor pro­­dusele de zi cu zi, de la Procter & Gamble din SUA la pro­ducătorul de vitamine australian Blackmores.

Nici măcar fondurile suverane de investiţii nu sunt imune. Temasek Holdings din Singapore, unde au fost confirmate 90 de cazuri de îmbolnăviri cu coronavirus, a anunţat că îngheaţă salariile la nivelul întregii companii şi cere managementului de top să-şi reducă voluntar salariile timp de până la un an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO