Business Internaţional

În doar 24 de ore, doi dintre cei mai mari retaileri americani devin din parteneri duşmani

În doar 24 de ore, doi dintre cei mai mari retaileri...

Autor: Catalina Apostoiu

11.02.2025, 00:05 22733

Cei mai mari doi operatori de supermarketuri ai Americii s-au transformat din parteneri în rivali în instanţă în mai puţin de 24 de ore, scrie The Wall Street Journal.

Albertsons a anunţat că pune capăt vânzării plănuite către Kroger şi a iniţiat o acţiune în instanţă acu­zând Kroger că nu a făcut suficient pentru a obţine aprobarea autorităţi­lor pentru tranzacţia de 20 de miliar­de de dolari dintre cele două com­panii, la o zi după ce o instanţă federală a blocat-o.

„În loc să-şi respecte obligaţiile contractuale pentru a se asigura că fuziunea reuşeşte, Kroger a acţionat în propriul interes financiar,“ a de­clarat Tom Moriarty, consilier gene­ral al Albertsons.

Compania caută să obţină daune de miliarde de dolari din partea Kroger.

O purtătoare de cuvânt a Kroger a declarat că declaraţiile Albertsons sunt fără temei şi substanţă şi că Kro­ger îşi evaluează opţiunile. Potrivit Kroger, Albertsons a încălcat în mod repetat acordul de fuziune, iar pro­cesul intentat este o încercare de a scăpa de responsabilitate şi a obţine plata comisionului de terminare a fu­ziunii, la care Kroger spune că Albertsons nu are dreptul.

Kroger în octombrie 2022 a de­pus o ofertă de achiziţie a Albert­sons, încercând să creeze un operator de supermarketuri mai mare şi mai ca­pabil să concureze cu mega-retai­leri ca Walmart şi Amazon. FTC (Comisia Federală pentru Comerţ) a lansat în februarie anul trecut o acţiune în instanţă pentru blocarea tranzacţiei, susţinând că aceasta va reduce concurenţa şi duce la preţuri mai mari la alimente pentru consu­matori.

La sfârşitul anului trecut, judecă­torul districtual american Adrienne Nelson a decis împotriva tranzacţiei, susţinând argumentul FTC că prin absorbţia celor aproape 2.000 de ma­gazine Albertons, Kroger ar deţine o poziţie dominantă în spaţiul magazi­nelor alimentare tradiţionale.

În acţiunea iniţiată în instanţă, Albertons acuză Kroger că a încălcat în mod voit acordul de fuziune al companiilor prin faptul că nu a propus vânzarea unui număr suficient de magazine pentru câştigarea aprobării autorităţilor antitrust şi ignorarea feedback-ului primit de la autorităţi.

Companiile propuseseră iniţial vânzarea a peste 400 de magazine către distribuitorul de alimente C&S Wholesale Grocers iar în aprilie, dup ce FTC a blocat tranzacţia, au crescut numărul la 579.

Într-un proces antitrust lansat în vara anului 2023, FTC şi-a exprimat îndoielile că C&S ar putea opera încă aproape 600 de magazine. În decizia de anul trecut, Nelson arată că C&S nu ar fi un rival adecvat.

Albertsons a declarat că Kroger a respins oferte de la cumpărători mai puternici decât C&S şi nu a cooperat cu reprezentanţii săi. Albertons vrea să i se plătească un comision de terminare a fuziunii de 600 milioane de dolari, cât şi sute de milioane de dolari cheltuite pe eforturile de obţinere a acordului pentru tranzacţie.

În timpul unui proces federal antitrust, executivii Albertons au depus mărturie că încheierea unei tranzacţii cu Kroger este vitală pentru supravieţuirea pe termen lung a companiei.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF HR TRENDS