Business Internaţional

În faţa costurilor în creştere, vor putea firmele europene să majoreze preţurile suficient de rapid?

În faţa costurilor în creştere, vor putea firmele...

Autor: Catalina Apostoiu

20.11.2018, 00:03 217

Costurile în creştere sunt pe cale să devină o provocare la nivel mondial: preţurile materiilor prime şi salariile au avan­sat în acest an, o tendinţă din ce în ce mai remarcată de către executivi în cadrul rapoartelor privind câştigurile. In­flaţia nu trebuie neapărat să constituie o problemă, însă între­barea este dacă firmele europene pot trece aceste cheltuieli mai departe către clienţi, scrie Bloomberg.

Problema este că această creştere a costurilor survine chiar într-o perioadă de decelerare a ritmului de creştere eco­no­mică. Structural, multe companii descoperă de ase­menea că nu mai pot majora preţurile la fel de uşor, în condiţiile în care clienţii pot căuta bunuri mai ieftine online.

Profiturile pe trimestrul trei ale companiilor europene au dezamăgit mult mai mult decât vânzările, ceea ce sugerează o creş­tere a presiunilor pe marje, potrivit analiştilor Morgan Stanley. Spre deosebire de rivalele americane, acţiunile com­pa­niilor europene au înregistrat o accelerare mai pronunţată a pro­fiturilor de-abia anul trecut şi deja pesimismul a revenit. Mulţi analişti sunt de acord că rezultatele pe trimestrul trei nu au fost grozave.

Deocamdată, analiştii se aşteaptă ca creşterea medie a câştigurilor pentru companiile din cadrul indicelui Stoxx Europe 600 să accelereze la 9% anul viitor de la aproape 6% în 2018. Estimările ar putea fi prea optimiste din moment ce în prezent acestea iau în calcul marje mai mari pentru fiecare industrie în 2019, ceea ce nu s-a întâmplat niciodată, notează Matt Garman, strateg la Morgan Stanley.

O inflaţie peste ratele de creştere semnalează de obicei un vârf al marjelor, adaugă acesta.

Unii analişti nu sunt de acord. Un sondaj realizat de UBS în rândul executivilor de companii din zona euro arată că 12% din companii se aşteaptă la o putere mai mare de pricing în anul următor, faţă de 5% în mai. Acest fapt susţine aşteptările băncii privind marje mai mari în 2018. Unele companii europene au semnalat de asemenea posibile majorări de preţuri.

Preşedintele BCE Mario Draghi declara recent că creşterea costurilor pune presiune pe marje şi că ar trebui să existe un transfer mai pronunţat către preţuri. însă presiunea pe marje ar putea fi mai persistentă în cazul creşterii nesiguranţei companiilor cu privire la creştere şi inflaţie.

În condiţiile unei capacităţi în creştere a consumatorilor şi companiilor de a compara preţurile, problema ar putea fi una structurală, arată Klaudius Sobczyk, de la Peh Wertpapier.

„Cu Amazon-urile din această lume şi internet, clar putem compara toate preţurile oricând. Cei care vor putea majora preţurile şi creşte marjele sunt clar cei care livrează produse care nu sunt atât de uşor de copiat sau care au o valoare reală de brand“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO