Business Internaţional

In Franta, si bunurile de lux merita aceeasi importanta ca satelitii

01.04.2005, 00:00 171

Jacques Chirac doreste alocarea unor fonduri suplimentare catre sectoarele strategice ale Frantei, relateaza International Herald Tribune. Companiile franceze producatoare de bunuri de lux considera ca presedintele francez nu le acorda aceeasi importanta ca altor sectoare ale economiei. Ei au atras atentia ca, in dorinta de a revitaliza industria franceza, guvernul a uitat importanta asupra economiei a brandurilor recunoscute la nivel international ca Luis Vuitton si Hermes.


"Brandurile noastre sunt in multe privinte mostenirea noastra", a declarat Elisabeth Ponsolle des Portes, membra a Comitetului Colbert, un grup format din 68 de companii franceze din industria bunurilor de lux.


"Acestea reprezinta la fel de mult capitalul nostru strategic ca si noile descoperiri din sectorul high-tech."


Parfumurile frantuzesti, lichiorurile, produsele de frumusete si cele din piele au realizat in 2003 exporturi in valoare de 11 miliarde de dolari (8,5 miliarde de euro).


Conform acestor date, furnizate de Organizatia Mondiala a Comertului, sectorul bunurilor de lux se situeaza in aceeasi grupa cu cel al avioanelor sau satelitilor, care au exportat anul trecut produse in valoare de 16 miliarde de dolari (12,36 miliarde de euro).


Din acest motiv, Comitetul Colbert considera ca sectorul bunurilor de lux ar trebui inclus printre "sectoarele strategice" franceze care se bucura de anumite facilitati din partea statului.


Pentru a sublinia ambitiile sectorului, grupul planuieste sa ceara guvernului francez redistribuirea celor 260 milioane de dolari (200 milioane euro) alocate initial pentru sustinerea inovatiei in cele cinci sectoare de tehnologie grea, pentru a ajuta industria de lux sa-si pastreze pozitia de leader pe piata mondiala.


Comitetul Colbert a declarat ca va inainta o cerere oficiala presedintelui francez, cel mai probabil in timpul vizitei sale in Japonia, cand problema exportului va ocupa un loc important pe agenda de discutii.


Des Portes a afirmat ca prin aceasta cerere presedintele Chirac va fi informat de importanta finantarii cheltuielilor de cercetare si dezvoltare pentru viitorul industriei produselor de lux.


O parte din campania de strangere de fonduri guvernamentale a Comitetului Colbert consta in publicarea unui raport numit "Lux si inovatie".


Prin aceasta ei doresc sa atraga atentia asupra contributiei de peste 2 secole a industriei de lux la prestigiul economiei franceze.


Conform rapoartelor date publicitatii de catre Comitetul Colbert si de Ministerul de Finante al Frantei, sectorul bunurilor de lux reprezinta o sursa importanta de locuri de munca, dar si de venituri pentru bugetul de stat.


Comitetul Colbert poarta acest nume in onoarea ministrului francez de finante, Jean Baptise Colbert, care in secolul 17 a promovat exporturile si a protejat piata interna. Membrii acestui Comitet au peste 30.000 de angajati si genereaza vanzari anuale de 12 miliarde de euro. Peste 80% din produsele membrilor Colbert sunt destinate exportului si cuprind branduri ca sampania Bollinger si parfumurile Chanel, recunoscute si achizitionate de consumatori din toata lumea, din Rusia pana in Shanghai.


Goldman Sachs a avut contribuit la evidentierea importantei sectorului bunurilor de lux prin cresterea in decembrie anul trecut a valorii stocurilor cu 15 procente datorita cererii mari de pe piata chineza.


Boston Consulting Group preconizeaza ca si cererea consumatorilor europeni pentru produse de lux s-ar putea situa pe un trend ascendent. Analistii au identificat potential de crestere in asa-numita Noua Zona de Lux, o nisa care va oferi producatorilor de bunuri de lux posibilitatea de a atrage consumatori cu venituri medii, dar care doresc sa fie in pas cu moda.


Campania pentru sustinerea industriei de lux a Comitetului Colbert vine intr-un moment in care presedintele Frantei Jacques Chirac doreste crearea "Airbus-ul viitorului". Acesta este un proiect finantat atat din bani publici si privati pentru sustinerea investitiilor in cercetare-dezvoltare, un sector in care de-a lungul istoriei, Uniunea Europeana a fost la un nivel inferior fata de Statele Unite.


Guvernul francez va utiliza cei un miliard de euro obtinuti din privatizarile preconizate pentru anul acesta pentru a sustine agentia de inovatie. Aceasta institutie se va bucura de fonduri guvernamentale pentru a efectua cercetari pentru imbunatatirea tehnologiior medicale, de transport, dar si combustibil.


Luna aceasta, guvernul francez a anuntat ca va sprijini formarea unor unitati specializate in aeronautica, tehnologia informatiei, nanotehnologia, aparare, si ca va face tot posibilul ca acestea sa nu fie preluate de companii straine.


Franta nu si-a declarat intentia de a include sectorul bunurilor de lux


intr-unul dintre planurile sale de investitii. Referitor la cererea Comitetului Colbert de sprijinire a investitiilor de cercetare si dezvoltare, oficialii guvernamentali au declarat ca este prea devreme pentru a prezenta o pozitie oficiala.


Daca campania reuseste, Comitetul Colbert va incuraja guvernul francez sa sprijine dezvoltarea intreprinderilor de familie si a micilor producatori francezi, cu conditia ca acestea sa nu fie vandute unor companii din strainatate si sa continue sa angajeze personal francez. Principalii beneficiari vor fi producatorii de cristale de calitate superioara din estul tarii, cei de portelan din centru, precum si tapiterii din nord.


Din punctul de vedere al lui Des Portes, putine companii ilustreaza potentialul pietei produselor de lux la fel de bine ca Pierre Frey.


Frey a pornit afacerea sa acum 70 de ani cu un  mic atelier de textile pentru a ajunge azi cel mai mare furnizor de materiale textile rezistente la foc. Cu peste 60 de showroom-uri in toata lumea, Fray furnizeaza materiale pentru decorarea hotelurilor, precum si produse specializate pentru designul interioarelor. Majoritatea materialelor sunt concepute si fabricate in fabricile din Franta. "Pentru a ramane pe piata franceza a trebuit sa ne conformam dorintelor consumatorilor", a  declarat Lorraine Frey, purtatorul de cuvant al companiei. "Acest lucru inseamna inovatie, inseamna a aparea tot timpul pe piata cu ceva nou".




Rezultatele grupurilor de lux sunt la inaltime


Ultimele rezultate anuntate de LVMH au fost destul de optimiste: o crestere cu 40% a profitului sau net, pana la 1,01 miliarde de euro (1,35 miliarde de dolari) in 2004, profitul companiei depasind pentru prima data pragul de un miliard de euro. Rezultatele pozitive au survenit in contextul dificultatilor cu care se confrunta exportatorii europeni ca urmare a deprecierii dolarului, conform Financial Times. Cresterea profitului pe 2004 a fost sustinuta de o redresare considerabila a diviziei de retail a LVMH, divizie ce include lantul Sephora de magazine de produse cosmetice, cat si de rentabilitatea diviziei de ceasuri si bijuterii. Atat divizia de vinuri si bauturi alcoolice, cat si cea de moda si articole din piele au reusit sa-si majoreze profiturile operationale, insa cu numai un punct procentual. Pe fondul majorarilor de preturi si a lansarii de noi produse de succes, compania a reusit sa compenseze in mare parte efectele monetare negative. Marca Louis Vuittton si-a continuat "performantele remarcabile" in America de Nord, iar sampania Dom Perignon a avut succes in Statele Unite.


In general, vanzarile companiei au crescut cu sase procente, pana la 12,623 miliarde de euro, iar cresterea ar fi fost de 11 procente daca nu ar fi existat fluctuatiile monetare si modificarile aduse componentei grupului.


Profitul operational a avansat cu 11% pana la 2,42 miliarde de euro. LVMH a declarat ca preconizeaza continuarea acestui trend ascendent si pentru anul 2005.




Chanel are contracte cu peste 420 de retaileri


Chanel a fost si este un alt nume recunoscut mondial  in lumea modei si a  cosmeticelor de lux. Fondatoarea Gabrielle "Coco" Chanel a deschis primul sau butic in 1913. Pe atunci  vindea haine simple, dar de o eleganta deosebita create intr-un atelier modest. Dupa moartea fondatoarei, familia Wertheimer  a preluat conducerea Chanel prin intermediul mai multor grupuri de investitii. Cand Karl Lagerfeld a venit la Chanel ca designer principal, vanzarile companiei au crescut cu peste 6%, iar acum vanzarile departamentului de imbracaminte reprezinta 50% din totalul celor inregistrate de grupul Chanel. Compania detine peste 100 de magazine in toata lumea si are contracte cu peste 420 de retaileri la nivel mondial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO