Business Internaţional

In SUA, micii creditori incearca sa profite de situatia fragila a gigantilor din sectorul financiar

15.11.2009, 23:18 22

Simtind oportunitatea de a profita de nemultumirea publica fatade marile banci nationale sustinute cu fonduri publice, EdwardSpeed, un bancher din Texas, a lansat o campanie prin care-iindeamna pe texani sa-si scoata banii de la banci ca Wells Fargo sisa-i incredinteze unor mici institutii dezvoltate local ca a sa,Texas Dow Employees Credit Union, scrie The New York Times.

Speed a lansat un site web, bankwithtexans.org, prin care-iindeamna pe oameni sa se reorienteze dinspre institutii straine deinteresele regiunii catre institutii locale care nu s-au indreptatniciodata catre investitii riscante cum ar fi contractele swap periscul de credit, ramanand concentrate pe depozite si creditetraditionale.

In Statele Unite, banci de genul celei deschise de Speedincearca sa valorifice nemultumirea publicului cu privire lalacomia institutiilor de pe Wall Street pentru a atrage clienti dela marii rivali multinationali.

Mesajul de baza: Puteti avea incredere in noi pentru ca nu amprovocat criza si nu am avut nevoie de programe de bailout.

"Suntem convinsi ca publicul este foarte suparat pe aceste bancimari. Nu pot devansa Wells Fargo si Bank of America la nivelnational, dar le pot invinge cu siguranta la nivel local", este deparere Speed.

Bineinteles, circa 120 de banci de mici dimensiuni s-au prabusitde la declansarea crizei, numarul acestora fiind de asteptat sacreasca pe fondul acutizarii problemelor legate de creditele pentrusectorul imobiliar comercial. Totusi, acestea nu reprezinta decat omica proportie din cele aproximativ 8.000 de banci mici dinSUA.

Profita de slabiciunile gigantilor

Bancile mici isi fac promovarea prin tot felul de mijloace. InColorado, FirstBank a angajat o firma locala de marketing pentru acrea reclame care sa-i promoveze practicile conservatoare decreditare.

In Bellingham, Washington, North Coast Credit Union publicaanunturi in ziare locale. In Indiana, un grup de 75 de astfel deinstitutii si-au unit fortele pentru a cumpara un spot radio.Worthington National Bank din Fort Worth a atras pe neasteptatedepozite noi in valoare de 10 milioane de dolari dupa o campanieprin care-i indemna pe consumatori sa spuna nu bancilor care aubeneficiat de fonduri publice.

Aceste campanii survin in conditiile in care nemultumireapublica manifestata fata de industria bancara se apropie deapogeu.

Intr-un sondaj Gallup realizat in iunie, numai 18% dinparticipanti s-au declarat increzatori in institutiile bancare aletarii, cel mai scazut procentaj din momentul in care Gallup ainceput sa realizeze sondajul, in 1979.

USAA Federal Savings Bank, cu sediul in San Antonio, Texas,desfasoara poate cea mai vizibila campanie de marketing, costand 25milioane de dolari, prin care incearca sa atraga clienti de lainstitutiile mai mari.

Campania, realizata de Campbell-Ewald, o divizie a agentieipublicitare Interpublic Group, include o varietate de reclame laradio, TV si in presa scrisa.

"Uniunile de credit si bancile mici sunt extrem de binepozitionate pentru a castiga cota de piata si folosesc mesajele demarketing in propriul avantaj", a declarat Jacob Jegher, analist incadrul Celent, consultant al industriei financiare.

Aliante intre rivali

Uniunile de credit si micile banci private, care concureazastrans, se aliaza acum pentru a lupta cu megabancile.

La inceputul lunii august, un grup de oficiali reprezentandpeste 300 de banci comunitare si uniuni de credit din intreaga taras-au intrunit pentru a discuta despre o noua initiativa decombinare a bugetelor de marketing pentru campanie.

Planul a fost creat de BancVue, o firma de consultanta simarketing pentru banci mici. Scopul este de a aduce conturi oferitede bancile mici si uniunile de credit de la nivel national sub osingura marca, denumita "Kasasa". BancVue sustine ca princombinarea resurselor de marketing bancile mai mici pot atragedepozite de la institutiile mai mari.

Ideea pentru crearea Kasasa a aparut dupa ce o serie de studiiau sugerat ca majoritatea oamenilor prefera serviciile unei bancicomunitare, dar ca acestia se tem ca aceste banci nu pot oferiproduse la fel de inovatoare ca bancile mari.

Recesiunea da insa ocazia bancilor mici sa-si promoveze relativastabilitate. Conform FDIC, bancile cu active sub un miliard dedolari sunt cel mai bine capitalizate din industrie.

Iar majoritatea bancilor mai mici au continuat sa acorde crediteconsumatorilor si micilor companii, in timp ce bancile maricontinua sa-si restranga creditarea.

Pana acum, campaniile par sa ajute bancile sa atraga noiclienti. Conform unei analize realizate de Independent CommunityBankers of America, bancile mici au reprezentat singurul segment alindustriei care a inregistrat o crestere a creditelor nete intrimestrul doi.

"A fost nevoie de o criza a megabancilor si a altor institutiifinanciare pentru ca clientii sa inceapa sa se gandeasca cuadevarat unde isi plaseaza banii, in cine pot avea incredere si lace rezultate ar trebui sa se astepte."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO