Business Internaţional

InBev ofera 46 de miliarde de dolari pentru jumatate din piata americana a berii

 InBev ofera 46 de miliarde de dolari pentru jumatate din piata americana a berii

Click pentru imaginea marita

13.06.2008, 22:20 21

InBev, cel mai mare producator de bere la nivel mondial, a lansat o oferta "nesolicitata" de 46,3 miliarde de dolari (29,8 miliarde de euro) pentru achizitionarea companiei Anheuser-Busch, care detine jumatate din piata americana a berii, scrie Bloomberg.
Dupa ce oficialii companiei americane au anuntat ca vor analiza propunerea de 65 dolari/actiune, titlurile Anheuser au urcat cu 10% pe bursa din New York, in timp ce la Bruxelles InBev a inregistrat cea mai importanta crestere zilnica din ultima luna.
"Actionarii sunt extrem de multumiti de pretul oferit de producatorul belgian", spune Donald Yacktman, unul dintre investitorii Anheuser si presedintele Yacktman Asset Management. Unul dintre cei mai importanti actionari ai producatorului american este miliardarul Warren Buffett, proprietarul vehiculului de investitii Berkshire Hathaway.
Oficialii InBev spun ca cel putin 40 mld. dolari din banii necesari pentru perfectarea tranzactiei vor proveni dintr-un imprumut acordat de mai multe banci, printre care si Banco Santander. Oferta oficiala, vine imediat dupa o intalnire care a avut loc la inceputul lunii intre doi executivi ai companiei belgiene si directorul executiv al Anheuser, August Busch.
Oferta este cu 11% mai mare decat valoarea de piata inregistrata de producatorul american la sfarsitul sedintei de tranzactionare de miercuri. Actiunile Anheuser au urcat in sedinta de tranzactionare din 11 iunie cu 4,38 dolari, pana la 62,73 dolari. In acelasi timp, titlurile InBev au inregistrat o apreciere de 3,6%, ajungand la 49 de euro.
Tranzactia este extrem de importanta pentru Carlos Brito, seful InBev, in conditiile in care compania este subreprezentata pe piata din Statele Unite.
In timp ce compania opereaza in peste 30 de tari, iar produsele sale sunt distribuite in 130 de tari, operatiunile de pe piata americana nu depasesc 1% din total.
Totusi, spun unii actionari ai Anheuser, oferta de preluare a InBev ar putea intampina o rezistenta din partea familiei Busch, care percepe compania ca fiind "a membrilor sai, ci nu a actionarilor".
In cazul in care tranzactia ar fi perfectata, aceasta ar deveni cea mai mare tranzactie finantata cu lichiditati, depasind achizitia pentru 41 mld. dolari a AT&T Wireless Services de catre Cingular Wireless.
Oferta InBev urmeaza acordului de colaborare incheiat intre SAB Miller si Molson Coors, ale caror divizii americane vor fuziona. Anheuser-Busch, cel mai mare producator de bere la nivel mondial pentru mai bine de cinci decenii, a pierdut pozitia de lider in favoarea InBev. In ultimii ani cele doua companii au avut incheiat un contract de colaborare, Anheuser fiind compania care comercializa pe piata americana Beck's, unul dintre brandurile producatorului belgian.
Pretul de 65 dolari/actiune este cu 24% mai mare decat valoarea titlurilor Anheuser din sedinta de tranzactionare din 22 mai, cand au aparut pe piata informatiile referitoare la interesul manifestat de InBev pentru compania americana.
Pentru perfectarea acestei tranzactii, InBev a apelat la consiliere financiara din partea bancilor JP Morgan Chase si Lazard.
InBev, care a luat fiinta in 2005, prin preluarea - pentru 11,2 mld. dolari - a companiei braziliene Cia de Bebidas das Americas de catre Interbrew, incearca sa se extinda pe pietele din afara Europei Occidentale, unde ritmul de crestere al vanzarilor a incetinit semnificativ.
Strategia InBev, care se bazeaza puternic pe reducerea costurilor, ar putea veni insa in conflict cu modelul de business al Anheuser, companie cunoscuta pentru relatia stransa cu distribuitorii si pentru campaniile costisitoare de marketing. Dupa ce a preluat conducerea InBev, in 2004, directorul executiv Carlos Brito a redus numarul angajatilor, inchizand si una din fabricile de bere detinute de catre companie.
"InBev se va concentra asupra eficientizarii costurilor gigantului american, insa o asemenea strategie nu ar fi foarte apreciata de catre distribuitorii Anheuser, considera Jonathan Feeney, analist la Wachovia Securities in New York.
In Statele Unite, spre deosebire de celelalte tari, legea federala obliga producatorii de bere sa-si vanda produsele distribuitorilor, ci nu direct retailerilor. Mai mult, unele state americane au legi care protejeaza distribuitorii pentru a nu-si pierde drepturile de franciza in momentul in care un producator isi schimba proprietarul.
Renuntand la distribuitori si la campaniile costisitoare de marketing, InBev ar putea reduce costurile producatorului american cu pana la 450 mil. dolari pe an, potrivit estimarilor Credit Suisse.
Inainte de a cumpara AmBev, companie condusa de Brito, InBev a mai achizitionat Bass Brewers in anul 2000 pentru suma de 4,5 miliarde de dolari si Labatt Brewing pentru 4 miliarde de dolari in 1995.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO