Business Internaţional

Închiderile de fabrici din Rusia pot reprezenta o oportunitate de a atrage investiţii în alte ţări, chiar şi România?

Autor: Cristina Roşca

11.03.2022, 00:03 303

►„Orice criză generează şi oportunităţi. Cu siguranţă marii jucători din business analizează locaţii alternative pentru relocarea afacerilor. În acest sens, este extrem de important ca autorităţile din România să definitiveze un plan coerent şi clar de atragere a acestor investiţii, pentru a face faţă competiţiei din ţările învecinate - Polonia, Ungaria sau Cehia. În plus, recomand companiilor din România să reanalizeze planurile de afaceri în linie cu noua realitate economică şi cu obiectivul de a identifica oportunităţile momentului“, spune Ciprian Lăduncă, managing partner la LCL Advisory.

► Trebuie însă ţinut cont de faptul că marii jucători din industria bunurilor de larg consum sistează investiţiile noi, nu suspendă total activitatea, anunţând „în cor“ că vor continua să furnizeze bunuri de necesitate zilnică. Acest anunţ a fost făcut şi de P&G, dar şi de Unilever sau Nestlé. Grupul elveţian Nestlé, spre exemplu, are vânzări anuale în Rusia de 1,7 mld. franci (1,7 mld. euro), aceasta fiind o piaţă analizată separat în rapoartele anuale ale gigantului. Mai mult, pe această piaţă Nestlé are şase fabrici, realizând aici băuturi, dulciuri, mâncare pentru animale, lactate/îngheţată, dar şi alte bunuri alimentare, conform raportului anual. Spre comparaţie, în România nu există nicio fabrică a grupului, singura unitate, cea din Timişoara, unde se produceau napolitane şi cafea, fiind închisă în 2019. Conform aceleiaşi surse, fabrica din România e încă deţinută de Nestlé, dar e nefuncţională. ZF a întrebat compania dacă are planuri să dezvolte producţie local, dar oficialii Nestlé nu au oferit un răspuns clar în acest sens.

► Totuşi, pentru unele companii, situaţia din Rusia ar putea însemna o regândire a producţiei şi relocare în alte ţări, chiar şi România.

► Pentru altele, mai exact pentru firmele care au producţie în aproape fiecare ţară din lume, exitul - chiar şi temporar -din Rusia va fi o gaură în vânzări. Spre exemplu, pentru Coca-Cola HBC, o cincime din volumul de îmbuteliere venea din Ucraina şi Rusia. Recent, grupul cu afaceri anuale de 7 mld. euro, a anunţat retragerea din piaţa rusească.

► „Ca urmare a anunţului recent al The Coca-Cola Company că îşi suspendă operaţiunile din Rusia, noi respectăm decizia şi lucrăm la implementarea ei. Vom încerca să ţinem cont de interesele angajaţilor, clienţilor şi furnizorilor din Rusia“, potrivit unui anunţ la Coca-Cola HBC pe site-ul propriu.

 

Relaţia noastră cu The Coca-Cola Company rămâne puternică şi continuăm să fim parteneri pe restul pieţelor“, potrivit unui anunţ la Coca-Cola HBC pe site-ul propriu.

► Coca-Cola HBC este al treilea cel mai mare îmbuteliator al grupului american după volumele vândute, compania fiind prezentă pe mai multe pieţe din Europa, printre care şi România. Coca-Cola, una dintre cele mai mari şi cunoscute afaceri din lume, are un model de funcţionare diferit faţă de celelalte companii. Mai exact, businessul este împărţit în fiecare ţară în două şi operat prin două entităţi juridice diferite „ un îmbuteliator şi o companie care deţine mărcile grupului.

► Astfel, The Coca-Cola Company este „vârful“ piramidei sistemului, este compania de la care pleacă tot businessul. Această firmă are afaceri anuale de 33 mld. dolari şi un profit net de 7,7 mld. dolari, ceea ce înseamnă o marjă de 23,5% anul trecut. Mai mult, The Coca-Cola Company figurează acţionar direct în cadrul tuturor marilor săi îmbuteliatori, printre care Coca-Cola HBC.

► Momentan, aceste retrageri sunt anunţate de câteva sute de companii din întreaga lume Occidentală, însă cum se va întâmpla acest lucru sau ce se va întâmpla cu ce rămâne în Rusia e încă un mister.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO