Business Internaţional

Incursiunea Poloniei în industria electromobilităţii cu o marcă naţională de maşini electrice este înconjurată de nesiguranţă, însă cea a unui producător privat de autobuze electrice este un succes european

În primele trei trimestre ale acestui an, Solaris a fost liderul pieţei de autobuze electrice din Europa de Vest, cu 242 de unităţi din gama Urbio livrate. Solaris este, de asemenea, cel mai mare producător de troleibuze din Europa.

În primele trei trimestre ale acestui an, Solaris a fost liderul pieţei de autobuze electrice din Europa de Vest, cu 242 de unităţi din gama Urbio livrate. Solaris este, de asemenea, cel mai mare producător de troleibuze din Europa.

Autor: Bogdan Cojocaru

17.12.2020, 00:08 904

Cu autobuzele sale electrice, compania poloneză Solaris a devenit anul acesta liderul pieţei europene de profil. De asemenea, guvernul polonez a mobilizat companii de stat pentru a construi o fabrică de maşini electrice sub primul brand auto naţional. Deocamdată doar locaţia a fost aleasă, iar pornirea producţiei a fost amânată din 2023 în 2024. Sectorul electromobilităţii din Polonia pare pregătit pentru a demara spre viitor, spune propaganda guvernamentală. 

Însă nu toată lumea este entuziasmată de progresul polonez, mai ales în ceea ce priveşte maşina electrică naţională, proiect considerat prea scump şi apărut prea târziu pentru a fi rentabil economic şi lansat din motive mai mult politice. Dar Polonia este cunoscută ca acordând prioritate mai degrabă planurilor strategice decât celor care aduc cel mai mare profit. Un exemplu este renunţarea la gazele naturale ruseşti, mai ieftine, pentru a importa gaze naturale lichefiate americane, mai scumpe.

Recent, guvernul polonez a ales un oraş din Silezia, o regiune industrială dependentă de exploa­tarea cărbunelui, pentru a da de muncă oamenilor, ca locaţie pentru construirea fabricii unde se vor produce maşinile electrice Izera. Compania de stat care va dezvolta proiectul, ElectroMobility Poland (EMP), a amânat începerea producţiei cu un an, până în 2024, scrie Reuters. Uzina urmează să fie construită începând de anul viitor în oraşul minier Jaworzno, va oferi locuri de muncă pentru apro­xi­mativ 15.000 de oameni, dintre care 3.000 în mod direct şi restul la furnizori şi subcontractanţi. Va­loa­rea investiţiei nu este clară. Cea mai mare economie est-europeană speră că reorientarea spre maşini electrice va ajuta sectorul auto să ţină pasul cu rivalii re­gionali. Izera va fi produsă la început în două modele cu preţuri accesibile pentru a fi competitivă pe piaţa din regiune.

„Izera este o oportunitate pentru o industrie auto care să funcţioneze eficient şi pentru utilizarea poten­ţialului electromobilităţii, care se potriveşte perfect în peisajul economic al regiunii“, a explicat ministrul climei Michal Kurtyka.

În timp ce proiectul Izera are printre scopuri pregătirea furnizorilor locali pentru transformările din industria auto, acesta este şi riscant deoarece concu­renţii au decenii de experienţă în spate, iar unii dintre ei, cum sunt Renault şi Volkswagen, s-au orientat deja spre modele electrice ieftine. Pentru a reduce riscurile, EMP are în plan folosirea sub licenţă a unei platforme de la  un partener străin. Acesta încă nu a fost ales, însă Deutsche Welle scrie că EMP discută cu VW pentru folosirea platformei sale MEB şi cu Toyota şi Hyundai pentru arhitecturile lor optimizate pentru maşinile electrice. VW a anunţat deja că va vinde prin licenţă MEB-urile şi a încheiat un acord în acest sens cu Ford. Bateriile pentru Izera nu vor fi probabil o problemă deoarece LG Chem, unul dintre cei mai mari producători din lume, s-a instalat deja în Polonia.

Prototipurile Izera, un SUV şi un hatchback, au fost prezentate în vara aceasta, iar prin detaliile tehnice nu ies cu nimic în evidenţă faţă de maşinile de acelaşi tip aflate deja pe piaţă. Unul din obiectivele strategice ale fabricii este reducerea dependenţei economice de cărbune a regiunii Silezia. Polonia se bazează în proporţie de 80% pe cărbune pentru producerea de electricitate, iar sectorul minier asigură circa 80.000 de locuri de muncă. Viitorul sectorului minier este o chestiune politică sensibilă în Polonia deoarece minerii şi familiile acestora au o putere de vot ridicată, notează Euractiv.

Varşovia intenţionează să-şi închidă minele de cărbune până în 2049. În aceste condiţii, Izera ar fi cel mai mare proiect de reorientare economică a regiunii. Lansată în 2016, EMP a fost înfiinţată de patru companii de energie controlate de stat, PGE, Energa, Enea şi Tauron Polska.

Dacă viitorul Poloniei ca producător pe piaţa automobilelor electrice este încă incert, nu acelaşi lucru se poate spune despre prezenţa pe piaţa autobuzelor electrice.

Autobuzul Solaris cu numărul 20.000 a ieşit luna aceasta pe poarta fabricii din Bolechowo, de lângă Poznan, vopsit în culorile unui transportator public din Varşovia, potrivit Automotive World. Autobuzul este ultimul dintr-un lot de 130 de unităţi electrice livrate capitalei poloneze.  Solaris produce din 1996 şi s-a orientat din vreme spre electromobilitate, mai întâi prin troleibuze, apoi prin vehicule hibride. Cea mai mare parte a producţiei este reprezentată de maşini cu emisii zero. În primele trei trimestre ale acestui an, Solaris a fost liderul pieţei de autobuze electrice din Europa de Vest, cu 242 de unităţi din modelul Urbio livrate. Solaris este, de asemenea, cel mai mare producător de troleibuze din Europa. Sprintul nu se va opri aici. Oraşele greceşti Atena şi Salonic i-au în considerare înnoirea flotei de autobuze cu câteva sute de unităţi, o mare parte dintre acestea urmând să fie electrice. Solaris este unul dintre producătorii de care grecii sunt interesaţi. Concurenţi puternici sunt companiile chineze Yutong şi BYD, ultimul având o uzină de asamblare în Ungaria. Solaris este o companie privată, iar în septembrie 2018 grupul spaniol de echipament de transport pe şine CAF, un gigant, a achiziţionat toate acţiunile acesteia, dar odată cu această manevră a intrat într-un parteneriat cu Fondul de Dezvoltare Polonez prin care acesta a cumpărat 35% din acţiuni. Astfel, statul a devenit un acţionar minoritar important la Solaris şi un jucător într-un sector pe care îl consideră strategic. Când a făcut achiziţia, schemă prin care compania şi-a păstrat rădăcinile poloneze, guvernul de la Varşovia spunea că ţara este prea dependentă de investitorii străini.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO