Business Internaţional

Industria aeronautica capata o noua forma sub presiunile economice din ultima perioada

Industria aeronautica capata o noua forma sub presiunile economice din ultima perioada

Numarul zborurilor interne din Statele Unite, fie ele la first class, business class sau economy, a ramas neschimbat fata de anul trecut

26.09.2008, 19:05 335

 

La fel de tensionata se prezinta insa si situatia economica din mai multe state. Iar cum clientii companiilor aeronautice se confrunta pe zi ce trece cu tot mai multe presiuni inflationiste, iar perspectivele la locul de munca nu sunt tocmai sigure, transportul aerian pare sa intre intr-o adevarata criza, scrie International Herald Tribune.
Incertitudinea viitorului cu care se confrunta conducerile companiilor aeriene este din ce in ce mai mare. Companiile aeriene trebuie sa faca fata unor masuri de securitate tot mai costisitoare, precum si cu scaderea numarului de pasageri si a standardelor serviciilor oferite. Toate aceste inconveniente pun presiune mai ales pe clientii business, care pana in prezent reprezinta cel mai profitabil segment de piata a transporturilor aeriene.
Potrivit raportului anual al Bank for International Settlements, agentia elvetiana de monitorizare a fluxurilor monetare internationale, "riscurile aparitiei deflatiilor economice incep sa se accentueze in tot mai multe state". Ca exemple pentru efectele pe care le poate avea aparitia unui asemenea fenomen economic, specialistii elevetieni au precizat marea recesiune economica din 1873, prabusirea burselor internationale de la sfarsitul anilor 1920, precum si criza statelor asiatice de la inceputul anilor '90.
Vaughn Cordle, directorul executiv al Airline Forecasts, o firma de consultanta in domeniul investitiilor din Arlington, Virgina si pilot al unei importante companii aeriene din Statele Unite, este unul dintre putinii oameni care au conostinte atat din domeniul industriei in sine, cat si despre situatia economica interna.
Cordle este de parere ca pe masura ce consumul din Statele Unite va continua sa scada, precum si consumul din alte state dezvoltate care se confrunta cu aceeasi problema, si anume cresterea inflatiei, transporturile aeriene pentru segmentul business ar putea inregistra pierderi de peste 2 miliarde de dolari in urmatoarele 12 luni. Acest lucru va duce cel mai probabil la falimentul cat mai multor companii aeriene.
Conform unui studiu publicat la jumatatea lunii iunie a acestui an de catre firma de consultanta Stanford Transportation Group, numarul zborurilor interne din Statele Unite, fie ele la first class, business class sau economy, a ramas neschimbat fata de anul trecut, la nivelul de 41 de milioane de zoboruri anual. Zborurile premium reprezinta in prezent doar 10% din numarul total de zboruri din Statele Unite, in scadere fata de ponderea de 20% atinsa in 2000. In aceeasi perioada insa numarul zborurilor comerciale atat corporate, cat si private a explodat aproape, acestea reprezentand 41% din numarul total de zoburi. Asta inseamna ca aproape 90% din totalul de zboruri din Statele Unite beneficiaza intr-un fel sau altul de reduceri.
In Europa se manifesta acelasi trend ca si in Statele Unite, unde majoritatea pasagerilor isi indreapta atentia catre achizitionarea unui bilet de avion cat mai ieftin, indiferent de conditiile de zbor.
"Ultimele crize la nivel global precum aparitia SARS (sindromul gripei aviare) sau atacurile teroriste din 11 septembrie 2001 au reprezentat intr-adevar o revolutie in domeniul sistemelor de securitate ale companiilor de transport aerian", a declarat Giovanni Bisignani, directorul general al Asociatiei Internationale a Transportatorilor Aerieni. "Chiar si dupa aceste crize insa, industria aeronautica a reusit sa-si revina. Cresterea continua a preturilor la petrol va afecta insa intr-o asemenea masura companiile din domeniu, incat va fi aproape imposibil ca situatia sa mai revina vreodata la normal", a adaugat Bisignani.
"Daca pretul petrolului se stabilizeaza la nivelul actual pentru tot restul anului in curs, costurile la carburanti in 2008 se vor ridica la 190 de miliarde de dolari (120,5 miliarde de euro), ceea ce reprezinta aproximativ 34% din costurile toale ale companiilor aeriene, precum si o crestere de 53% a costurilor la carburanti intr-un singur an", a apreciat Bisignani.
"In 2002, costurile la carburanti s-au ridicat doar la 40 de miliarde de dolari (25,3 miliarde de euro ), adica doar 13% din costurile totale ale companiilor aeriene", a adaugat el.
Nu doar industria aeronautica comerciala a fost afectata de cresterea preturilor la petrol. De asemenea si transporturile aeriene de marfa au inregistrat o scadere a numarului de zboruri efectuate, de 1,3%. Chiar si asa insa, atat Boeing, cat si Airbus, companiile dominante din industria aeronautica, sunt de parere ca perspectivele de viitor nu sunt chiar atat de sumbre, existand posibilitati chiar de crestere, in locuri cateodata de-a dreptul surpinzatoare.
"Adevarata problema o reprezinta costul carburantilor", a declarat John Leahy, directorul de vanzari al Airbus, veteran in industria aeronatuica, cu peste 25 de ani de experienta.
"Este nevoie urgent sa se renunte la vechile avioane. Spre exemplu daca pretul barilului de petrol va scadea la 100 de dolari, marile companii aeriene vor avea resursele financiare necesare pentru schimbarea flotei, astfel industria aeronautica va reusi sa-si revina intr-un timp cat mai scurt", a apreciat in continuare Leahy.
De asemenea, Leahy a precizat cateva regiuni unde exista perspective bune pentru vanzarile de avioane. "Una dintre aceste regiuni este cea a Orientului Mijlociu. Tarile din aceasta regiune inregistreaza unul dintre cele mai mari boom-uri economice din istorie, si implict vor avea nevoie sa-si reinnoiasca flota de avioane comerciale."
"In China retragerea subventiilor pentru carburanti pentru companiile aeriene va duce la o scadere a zborurilor, insa piata chineza ramane in continuare una tentanta pentru Airbus. Pe de alta parte, in India spre exemplu, exista prea multe aeronave si astfel luam in calcul o posibila fuziune cu o companie aeriana locala", a adaugat Leahy.
Piata europeana are acum posibilitatea de a profita de pe urma aprecierii euro fata de dolarul american, intrucat si Boeing si Airbus comercializeaza aeronave in moneda americana.
Si oficialii producatorului american Boeing au aceeasi parere despre viitorul industriei aeronautice.
"Majoritatea companiilor aeriene intampina dificultati din ce in ce mai mari in acoperirea cheltuilelilor, cu atat mai mult cu cat pretul petrolului continua sa creasca", a declarat Scott Carson, vicepresedintele executiv al Boeing si directorul executiv al diviziei comerciale a companiei americane. "Data fiind situatia actuala, companiile aeriene trebuie intr-un fel sau altul sa-si innoiasca flota, cu aeronave mai eficiente in ceea ce priveste consumul si tocmai din aceasta cauza vom continua sa inregistram cereri", a adaugat Carson.
In prezent, compania americana trebuie sa livreze 3.645 de avioane, a caror valoare se ridica la peste 270 de miliarde de dolari. Doar 10% dintre acestea sunt insa destinate pentru piata americana. Pana in 2001, peste 60% din productia Boeing era destinata exclusiv pentru piata Statelor Unite.
In comparatie cu Boeing, producatorul european Airbus trebuie sa livreze anul acesta 3.655 de aparate de zbor. Spre deosebire insa de compania americana, costul de productie pentru acest an al producatorului european o sa fie mult mai redus, Airbus axandu-se in principal pe vanzarea modelelor A320.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO