Business Internaţional

Industria auto germană atacă planul „verde“ de stimulare economică al lui Merkel

Foto: Shuterstock

Foto: Shuterstock

Autor: Bogdan Cojocaru

08.06.2020, 00:00 600

De când a început criza, industria auto germană cere guvernului subvenţionarea masivă a achiziţiilor de maşini în contextul unei încetiniri record a vânzărilor şi exporturilor, dar s-a lovit de reticenţa cancelarului Angela Merkel şi a locotenenţilor acestuia. Berlinul a anunţat între timp un program masiv de reconstrucţie economică, de 130 de miliarde de euro, descris ca fiind cel mai „verde“ din lume, iar acesta i-a înfuriat pe producătorii de maşini. Ei au condamnat guvernul Merkel pentru excluderea subvenţiilor pentru vehiculele noi pe benzină şi diesel din pachetul de stimulare, scrie Financial Times.

Programul de 130 miliarde de euro include o subvenţie de 6.000 de euro pentru vehicule electrice şi o reducere temporară de 3 puncte procentuale la TVA. Cu toate acestea, ignorând motivele formulate de cândva puternicul lobby auto şi de executivii de top din industrie, Berlinul a refuzat să reia o schemă de 5 miliarde de euro care a ajutat la creşterea cererii după ultima criză financiară. VDA, care vorbeşte pentru producătorii de automobile de top, inclusiv Volkswagen, Daimler şi BMW, a declarat că „regretă“ că propunerile industriei pentru un „pachet de stimulare economică cuprinzător şi direct au fost doar parţial incluse“.

„Pentru a rămâne competitivi şi pentru a lua în considerare protejarea climei şi economia în acelaşi timp, vom avea nevoie de o combinaţie de oferte care să includă şi motoare cu combustie moderne şi eficiente“, a declarat Hildegard Muller, preşedintele VDA. Deşi vânzările de autovehicule electrice au crescut în Germania, maşinile cu motor cu combustie internă reprezintă peste 90% din modelele vândute. VW, care a conduce cursa vehiculelor electrice, a vândut deja aproape toate modelele fără emisii fabricate în acest an, a spus conducătorul companiei.

Jurgen Karpinski, preşedintele Federaţiei Germane pentru Comerţ cu Automobile, care reprezintă aproape 40.000 de companii din sectorul auto, a declarat că pachetul „a făcut un deserviciu industriei automobilelor aflate în criză şi celor 1,3 milioane de angajaţi ai săi“. El a adăugat că programul „nu reprezintă nici măcar o picătură în ocean“ din cauza maşinilor cu motor cu ardere internă de peste 15 miliarde de euro nevândute şi încă parcate prin toată Germania. Industria auto germană a intrat într-o pasă proastă de când a izbucnit scandalul Dieselgate, la care s-au adăugat apoi încetinirea economică globală şi schimbarea preferinţelor pieţei spre maşini electrice, domeniu în care constructorii nemţi au avut întârzieri mari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO