• Leu / EUR4.9437
  • Leu / GBP5.6284
  • Leu / USD5.0679
Business Internaţional

Industria bicicletelor duduie mulţumită pandemiei, însă epoca de aur a mersului pe două roţi este umbrită de geopolitică. Giant, cel mai mare producător, nu are încredere că boomul va fi unul de durată

Industria bicicletelor duduie mulţumită pandemiei, însă epoca de aur a mersului pe două roţi este umbrită de geopolitică. Giant, cel mai mare producător, nu are încredere că boomul va fi unul de durată

Giant, cel mai mare producător de biciclete din lume, a deschis recent o fabrică în Ungaria şi îşi propune să producă 300.000 de biciclete acolo anul viitor. Foto: bicicletă încărcată pentru o aventură din Olanda până în Siria.

Autor: Bogdan Cojocaru

18.08.2020, 20:42 830

„Sunt nouă milioane de biciclete în Beijing. Este demonstrat“. În 2005, când Katie Melua cânta pentru prima dată aceste versuri, cifra impresiona mai degrabă ca o poveste romantică. Astăzi, când pandemia de Covid-19 a încurajat achi­ziţiile de biciclete în întreaga lume, numărul poate fi la fel de bine o statistică reală.

Nevoia de distanţare socială şi de transport sigur pentru sănătate a făcut ca industria bicicletelor să cunoască un boom fără precedent. Producătorii recunosc că nu mai fac faţă cererii, dar şi că se aşteaptă la penurii. În faţa celei mai mari oportunităţi din istorie pentru ei stă geopolitica.

Piaţa europeană a bicicletelor era în plină ascensiune chiar şi înainte ca pandemia să lovească economiile şi viaţa socială.

Noul impuls dat vânzărilor nu poate reprezenta decât veşti bune pentru Portugalia, cel mai mare producător din Uniunea Europeană, după cum scrie Bloomberg.

Această ţară a livrat anul trecut 2,7 milioane de biciclete. Piaţa europeană este dominată de cinci state, cu Portugalia, Italia, Germania, Polonia şi Olanda contribuind cu 70% la producţia totală de biciclete a UE în 2019. În acest clasament, România ocupă locul opt, la foarte mică distanţă în spatele Bulgariei.

Însă foarte rar o companie produce o bicicletă integral cu piese proprii. Vasta majoritate a componentelor bicicletelor comercializate la scară largă au piese fabricate de doar câţiva producători, dintre care mulţi au fabrici în China.

China este, de altfel, unul dintre cei mai mari producători şi exportatori de biciclete din lume. Şi aici intervine, perturbator pentru lanţurile de aprovizionare globale, războiul comercial lansat de preşedintele SUA Donald Trump.

Cel mai mare fabricant de biciclete din lume, compania taiwaneză Giant, simte şocurile acestui conflict din plin. Giant se aşteaptă ca problemele rezultate dintr-o capacitate de producţie prea mică în comparaţie cu cererea să persiste ceva timp.

După ce preşedintele Trump a pornit război comercial contra Chinei în 2018, compania şi-a mutat o parte din producţia pentru piaţa americană din China la baza companiei din Taiwan pentru a evita tarifele de import mărite.

În anul următor, Uniunea Europeană a impus taxe antidumping pentru bicicletele electrice din China, aşa că Giant, principalul furnizor de biciclete electrice pentru piaţa europeană, a început să le facă şi pe acelea în Taiwan. Însă, când pandemia a dat un impuls energic cererii pentru biciclete, Giant s-a văzut nevoită să inverseze direcţia.

Având în vedere că instalaţiile de producţie din Taiwan funcţionau deja la capacitate maximă, compania nu a avut de ales decât să majoreze producţia în China, chiar dacă aceasta însemna să suporte costurile suplimentare ale tarifelor. „Nicio ţară din lume nu poate merge cum merge China, de la zero la 100 într-o clipă, precum o maşină sport“, spune preşedinta Giant, Bonnie Tu, într-un interviu pentru The New York Times.

În acest an, administraţia Trump a ridicat temporar tarifele pentru o varietate de produse fabricate în China care sunt considerate neimportante din punct de vedere strategic. Bicicletele au ajuns pe listă, ceea ce a făcut mai uşor pentru Giant să se întoarcă la producerea unor biciclete pentru piaţa americană în China. Dar pauza tarifară pentru anumite tipuri de biciclete a expirat în această lună, ceea ce înseamnă că Giant ar putea fi nevoită să-şi ajusteze din nou aranjamentele. Pactul comercial pe care Statele Unite şi China l-au semnat în ianuarie a rezistat chiar dacă cele două puteri se înfruntă în privinţa altor probleme. Însă acest lucru cu greu a făcut ca planificarea să fie mai puţin complicată pentru companii şi industrii care sunt blocate la mijloc. „Nu este ca şi cum aş vrea să părăsesc China. Chiar deloc“, a spus Tu. „Nu se poate face nimic.

Există prea multe bariere comerciale.“ Giant a devenit un lider global în urmă cu zeci de ani, făcând biciclete pentru emblematica marcă americană Schwinn înainte de a deveni treptat ea însăşi o forţă în industria de profil. Pe măsură ce China a început să ia faţa Taiwanului la producţie, Giant a deschis fabrici acolo în timp ce ţinea în funcţiune o uzină în apropiere de Taichung, oraşul din Taiwan unde se spune că a fost inventat ceaiul spumos.

Astăzi, compania are cinci fabrici în China, acestea reprezentând 70% din producţia sa. Giant şi-a închis uzinele chinezeşti după ce pandemia de Covid-19 a început să se răspândească rapid în ţară şi le-a ţinut închise timp de o lună şi jumătate. Apoi, când Europa şi Statele Unite au început să aplice măsuri de lockdown, importatorii au anulat comenzile. Vânzările au început din nou să crească pe măsură ce economiile s-au redeschis. Astăzi, toate fabricile Giant funcţionează aproape de capacitatea maximă pentru a recupera producţia pierdută. În pofida grabei celor care-şi cumpără biciclete pentru prima dată, Tu nu intenţionează să investească „orbeşte“ în noi capacităţi de producţie. Încă nu este convinsă că noua pasiune a lumii pentru mersul pe două roţi va dura mai mult decât pandemia. „Fiecare boom se termină într-o zi“, a spus ea. „Întrebarea este dacă se termină rapid sau încet.“. La 70 de ani, Tu emană energie şi încredere în sine. Merge cu bicicleta de trei ori pe săptămână şi a făcut patru circuite complete în jurul insulei Taiwan. Ea spune cu mândrie că a terminat primul ei triatlon după ce a împlinit 60 de ani. Ca orice biciclist bun de anduranţă, Tu ştie cum să-şi facă ritmul. Nu este îngrijorată de faptul că rivalii chinezi ar putea încerca să valorifice cererea nouă creată de pandemie insistând pe vânzarea în masă de biciclete ieftine. Pandemia a reînviat deja şansa „ cel puţin deocamdată - unuia dintre cele mai mari centre de producţie a bicicletelor din China, care a trebuit să se retragă anul trecut după implozia bulei bike-sharing-ului din această ţară. Tu spune că îi este greu să înţeleagă de ce proprietarii de afaceri chinezi păreau să creadă că clienţilor lor le pasă doar de preţ şi nu şi de calitate. „Sunt dispuşi să cheltuiască zeci de mii de euro pentru a bea o sticlă de vin roşu“, a explicat ea. „De ce cred ei că alţi oameni sunt dispuşi să meargă cu o bicicletă de 60 de dolari?“ Preocuparea ei, când vine vorba de China, este păstrarea forţei de muncă pe care Giant o are acolo. Interesul tinerilor pentru locurile de muncă din fabrică este în scădere. A face angajări în China pare mai dificil în acest moment, în pofida disponibilizărilor în creştere. „Înainte, dacă am fi dorit să angajăm un muncitor în China, ar fi venit să stea la rând trei persoane „, a spus Tu. „Acum, dacă sunteţi în căutarea a trei persoane, trebuie să fiţi mulţumit dacă vă vine o singură persoană.“ Giant, a spus ea, încearcă să-şi dea seama cum să-şi folosească cel mai bine resursele din China pe fondul turbulenţelor geopolitice. Dacă Trump îşi încetează războiul comercial mâine? „Sigur că ne-am întoarce în China“, a spus Tu. Giant a deschis recent o fabrică în Ungaria şi îşi propune să producă 300.000 de biciclete acolo anul viitor. Mulţi producători s-au instalat în Vietnam, dar Asia de Sud-Est nu are sens pentru Giant, a spus Tu. Regiunea nu reprezintă o piaţă locală suficient de mare pentru bicicletele sale. În China, vânzările celor mai mari producători de biciclete au crescut cu 25% în prima jumătate a acestui an, potrivit xinhuanet.com

 
 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - vineri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9437
Diferență: 0,0506
Ieri:
Azi: 5.0679
Diferență: 1,1496
Ieri:
Azi: 5.6284
Diferență: -0,5934
Ieri:
Azi: 5.1569
Diferență: 0,4578
Ieri: