Business Internaţional

Investitorii intra pe nisa lasata de Concorde

09.07.2003, 00:00 40



Pentru a suplini disparitia Concorde, companiile aeriene intentioneaza sa lanseze curse transatlantice special pentru cei care calatoresc in interes de afaceri. Chiar daca aceste avioane sunt mai lente decat supersonicul Concorde, ele vor reusi totusi sa micsoreze timpul de asteptare al oamenilor de afaceri grabiti.



Companiile mai mici, cum ar fi NetJets, o ramura a Berkshire Hathaway a lui Warren Buffett, urmaresc si ele sa atraga din clientii care obisnuiau sa calatoreasca cu supersonicul. Aceste companii vizeaza aeroporturi private mai mici din afara oraselor mari, cum ar fi Londra sau New York.



"Retragerea Concorde a lasat drum liber dezvoltarii unei alte piete," a declarat Noel Forgeard, director general al constructorului de avioane de la Toulouse, Airbus, la conferinta prilejuita de Salonul Aeronautic de la Paris. Compania franceza Air France si-a retras, la sfarsitul lunii trecute, toata flota de avioane Concorde. British Airways, cealalta companie care folosea astfel de avioane, va opri decolarea acestor aparate la sfarsitul lunii octombrie.



NetJets a anuntat la Salonul Aeronautic de la Paris ca, pana la sfarsitul acestui an, va incepe derularea unui nou program privind serviciile transatlantice. Sloganul companiei incita la mai mult: "Ati zburat cu Concorde. Acum e timpul sa avansati!"



NetJets detine si o afacere proprie de dimensiuni mai mici, prin care unele companii sau clienti au voie sa cumpere o parte a avionului in schimbul dreptului de a beneficia anual de un numar gratuit de ore de zbor.



Conducerea acestei companii are in plan efectuarea de zboruri cu avioane de 13 - 15 locuri. Avioanele produse de Gulfstream, ramura a General Dynamics, vor face curse intre aeroporturile private de mici dimensiuni, cum e cazul RAF Northolt din afara Londrei sau Teterboro din New Jersey.



"Consideram ca daca cei care ne sunt clienti vor ocupa doar jumatate din capacitatea unui avion, atunci biletul de zbor ar deveni mult mai costisitor pentru fiecare pasager decat daca ar fi zburat cu Concorde," a declarat directorul general al NetJets, Charles McLean.



Concorde costa prea mult



Air France si British Airways au anuntat, in aprilie, ca vor sista orice zbor cu Concorde si au dat vina pe costurile uriase de intretinere a acestor aparate, precum si diminuarea numarului de pasageri dispusi sa achite bilete cu preturi naucitoare.



Un bilet cu Concorde la Londra la New York costa, in medie, 6.980 de dolari. Desigur, la acest pret, pasagerii care zboara deasupra Atlanticului cu o viteza de doua ori mai mare decat cea a sunetului ajung la destinatie dupa aproximativ trei ore.



Avioanele de afaceri, cum e cazul celor de la Gulfstream, sau avioanele de mai mari dimensiuni produse de Airbus, Boeing sau Falcon au nevoie de o perioada de timp de doua ori mai mare ca sa traverseze Atlanticul.



Dar marile companii sau cei de la NetJets considera ca pot atrage pasagerii de la Concorde prin promisiunea ca vor astepta mai putin la aeroport.



Pana acum, marile companii nu ofereau pasagerilor care preferau zborurile supersonice alta alternativa in afara de posibilitatea de a obtine un loc la clasa intai sau la business class.



Dar, chiar daca sunteti pasager la clasa premium, tot va trebui sa asteptati cu orele la aeroport. in schimb, cei care calatoresc cu un avion de afaceri mai mic vor putea sosi cu putin timp inainte de plecare, se vor imbarca rapid si nu-si vor mai face atatea griji in privinta sigurantei.



"Tot mai multe companii sunt de acord ca sunt prea multe amanari ale zborurilor si ca se pierde prea mult timp prin aeroporturi," a declarat Forgerad. "Marile companii aeriene se arata tot mai interesate de lansarea unor servicii care sa vina in intampinarea pietei de afaceri."



Lufthansa, cea mai mare companie aeriana germana, asigura transporturi transatlantice pentru oamenii de afaceri pe ruta Munchen si Duesseldorf in Germania sau Newark, New Jersey si Chicago in Statele Unite. Toate acestea se deruleaza cu aparatele si echipajul celor de la PrivatAir cu sediul in Germania. PrivatAir foloseste avioane cu o capacitate mai mare decat a celor de la NetJets, in principal aparate Boeing cu 48 de locuri.



British Airways a luat in calcul posibilitatea lansarii unei linii aeriene de afaceri, iar Virgin Atlantic era cat pe ce sa dea in folosinta ruta Londra-New York, numai ca British Airways a reintrodus supersonicul Concorde, in noiembrie 2001.



Dar toti directorii de vanzari din companiile aeriene sunt constienti de limitele pietei sI de faptul ca voiajele transatlantice in interes de afaceri se vor desfasura tot cu avionanele de mare capacitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO