Business Internaţional

Istoria Meinl, sau cum sa ajungi de la producator de ceai la investitor in real estate

Istoria Meinl, sau cum sa ajungi de la producator de ceai la investitor in real estate

Investitiile in sectorul de real estate din Europa de Est a facut celebra familia Meinl

01.11.2006, 12:54 29

Brandul Meinl a dovedit ca se poate descurca la fel de bine pe segmentul bancar ca si pe cel de retail.
Cu zece ani in urma, Julius Meinl, al cincilea mostenitor al grupului de procesare a alimentelor si de retail, a decis sa se concentreze mai putin pe industria alimentelor si mai mult pe sistemul bancar. Atunci nu avea nici cea mai mica idee ca magazinele sale din Europa Centrala vor deveni baza celei mai de succes aventuri financiare ale sale, scrie Financial Times.
Datorita supermarketurilor, Meinl Bank, a carei majoritate a servicilor sunt dedicate clientilor privati bogati si companiilor mijlocii, detine 70 de locatii de real estate in orase din Cehia si Ungaria cu o valoare totala de 46 milioane euro, pe care le-a organizat in unitatea Meinl European Land (MEL).
Folosindu-se de experienta sa din retail, cat si de brandul sau inedit, Meinl Bank a vandut actiuni MEL unor investitori privati austrieci in luna noiembrie a anului 2002 si a investit banii obtinuti in construirea de centre comerciale in Europa Centrala si de Est.
"Majoritatea pietelor financiare erau negative la acel moment asa ca am crezut ca acea combinatie a brandului Meinl, buna reputatie a retailerilor impreuna cu procesul de convergenta al regiunii ar avea o sansa foarte mare sa functioneze", a declarat Karl Mauracher, CEO al unitatii de distributie si marketing a companiei, Meinl Success.
Pariul a meritat. Oferta publica initiala a fost un proiect modest de 26 milioane euro, dar a fost creat exact in momentul cand posibilitatea de a deveni membru al Uniunii Europene a determinat cresterea pietelor de retail si real estate din regiunea Europei Centrale si de Est.
Patru ani mai tarziu, MEL este unul dintre cei mai mari investitori de real estate din Europa de Est, cu un portofoliu de 1,3 miliarde euro si un alt miliard in obligatiuni. In primele sase luni ale anului 2006, MEL a investit 430 milioane euro, mai mult decat orice alta companie, potrivit consultantilor de la CB Richard Ellis. "Pana la sfarsitul anului 2008, MEL va avea active in real estate in valoare de intre 5 si 8 miliarde euro", estimeaza Mauracher.
Toate investitiile sunt finantate prin surse private. La inceputul acestui an, MEL a strans mai mult de 900 milioane euro printr-o a doua oferta publica a actiunilor companiei si planuieste ca in curand sa emita obligatiuni in valoare de 2 miliarde euro.
Cea de-a doua oferta publica a actiunilor, care a avut loc in februarie, a fost sustinuta de o campanie agresiva de advertising care a intarit profitul anual de 11% pe care actiunile MEL l-au obtinut in ultimii ani.
Desi analistii se indoiesc ca aceste profituri pot fi sustinute, actiunile MEL au devenit unele dintre cele mai populare mijloace de investitii pe care banca Meinl le ofera clientilor sai bogati.
Intre timp, MEL s-a mutat la est de vecinii apropiati ai Austriei, si anume Rusia, Ucraina si Turcia, unde nu mai doreste sa faca noi investitii.
"Dorim sa avem profituri de cel putin 9%, ceea ce le va da actionarilor profituri de 6 pana la 8%. Acesta este motivul pentru care ne relocam constant catre est", a declarat Mauracher.
In Rusia, MEL a preluat initiativa prin construirea de centre comerciale in stilul Europei de Vest in orase din provincie cu o populatie de cel putin 1 milion de persoane. Dupa ce in 2004 a achizitionat un mall gata construit in Volgograd, MEL a construit propriul centru comercial in Ekaterinburg, iar in aceasta toamna va mai deschide unul in Kazan.
Aceste investitii, care se ridica la valori intre 30 si 100 milioane euro, vor oferi companiei profituri de 14% si risc relativ scazut.
In Ucraina, MEL planuieste sa deschida zece noi centre comerciale in urmatorii doi sau trei ani. Metro, retailerul german, va fi principalul chirias, ceea ce ar trebui sa atraga si alte lanturi. MEL are aceleasi asteptari si pentru Turcia, unde clasa mijlocie are din ce mai mult entuziasm pentru cumparaturi, dar au prea putine centre comerciale care sa indeplineasca standardele vestice.
Acumularea de capital si gasirea de noi proiecte sunt partile usoare ale unei astfel de afaceri.
Cele mai mari riscuri prezinta dificultatea de a gasi manageri locali calificati in aceste tari care sa poata garanta calitatea necesara.
Provocarea poate creste odata cu viitorul proiect de anvergura al companiei. Dupa ce banca a avertizat precedentul guvern slovac cu privire la privatizarea aeroporturilor din Bratislava si Kosice, Meinl Bank vrea sa preia o noua unitate publica creata pentru a moderniza aeroporturile din Rusia si din alte tari ale lumii.
Compania Meinl Aiports International planuieste construirea de centre comerciale, parcari auto si terminale pentru companiile aeriene. Potentialul este enorm. Aproximativ 60% din toate veniturile aeroportului din Frankfurt provin din sectorul non-aviatic, in comparatie cu doar 20% cat inregistreaza aeoporturile din Rusia pentru acelasi segment. "Insa riscul este mare. Un centru comercial poate fi usor duplicat, dar fiecare aeroport este diferit", a spus Mauracher.
Banca austriaca Meinl Bank a devenit in luna aprilie actionar al Kandia-Excelent, avand in prezent o participatie de 9,16% in urma unei tranzactii in valoare de 2,1 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO