Business Internaţional

Jumătate dintre sucursalele bancare au dispărut însă sute de oameni sunt angajaţi. Ce se întâmplă la băncile din Ungaria?

Jumătate dintre sucursalele bancare au dispărut însă...

Autor: Catalina Apostoiu

23.06.2025, 00:05 4160

Numărul sucursalelor instituţii­lor de credit din Ungaria a scăzut cu 55% în ultimul deceniu, iar anul trecut băncile au închis un număr net de 35 de unităţi, subliniind faptul că era închiderilor masive de sucursale s-a încheiat, dar funcţia acestora se schimbă radical, scrie Portfolio.

În acelaşi timp, numărul de anga­jaţi din bănci a crescut cu 5% în de­curs de 10 ani, atingând astfel deja vârful din jurul crizei financiare din 2008, după ce aproape 400 de oameni au fost angajaţi doar anul trecut. În ceea ce priveşte numărul de banco­mate, următorii unu sau doi ani ar putea duce schimbări dramatice.

La sfârşitul anului trecut, în Un­garia existau în total 1.410 sucursale de bănci. În urmă cu zece ani, statis­ticile băncii centrale indicau existenţa a 3.086 sucursale.

Există două motive principale pen­tru această scădere. Din cauza digita­lizării şi extinderii serviciilor bancare mobile, cifra de afaceri, rolul vânzări­lor şi contribuţia sucursalelor la profit au scăzut brusc, astfel încât fiecare bancă a închis mai multe su­cursale în ultimul deceniu decât a des­chis.

Transformarea reţelei coope­ra­tivelor de economii, care avea cândva 1.500-2.000 de sucursale, a fost şi mai semnificativă prin scăderea numă­rului agregat de sucursale.

Pentru sucursalele bancare, nu schimbările cantitative, ci transfor­ma­rea calitativă este cea mai importantă. Digitalizarea pune la încercare şi forţa de muncă umană. Automati­zarea, robotizarea şi mai recent inte­ligenţa artificială pot înlocui munca a tot mai mulţi angajaţi. Însă acest fenomen nu se reflectă neapărat în numărul de angajaţi din bănci, care este modelat de o serie de alte fenomene paralele.

Statisticile băncii centrale arată că în urmă cu 10 ani, 37.817 persoane lucrau la instituţiile de credit maghia­re, cel mai scăzut de după criza finan­ciară. Astăzi, numărul este cu 5,2% mai mare, de 39.773 persoane. Cu siguranţă va mai dura câţiva ani pentru a se atinge nivelul din 2008, de 43.932 persoane, dacă sectorul îl va atinge vreodată, notează Portfolio.

În ciuda răspândirii fenomenelor digitale care afectează forţa de mun­că, numărul de angajaţi din marile bănci a crescut continuu din 2016. În general, această creştere a numărului de angajaţi din bănci se explică atât prin creşterea activităţii comerciale, cât şi prin complexitatea proceselor de lucru şi a cerinţelor legale.

În ceea ce priveşte numărul bancomatelor din Ungaria, acesta a prezentat o creştere până în 2017. În timpul pandemiei, tendinţa a fost clar întreruptă, iar până la finalul anului 2022, în Ungaria operau cu 7% mai puţine bancomate faţă de vârful atins în urmă cu cinci ani.

Mai apoi, până la sfârşitul anului 2024 s-a atins un nou vârf în urma adoptării de către banca centrală a Ungariei de noi prevederi, printre care unele legate de numărul minim de bancomate operate de băncile comerciale.

Reglementarea reţelelor de bancomate a luat avânt în acest an. La sfârşitul lunii mai a fost publicat în Monitorul Oficial al Ungariei decretul guvernamental privind instalarea bancomatelor, acesta impunând asigurarea retragerilor de numerar în toate localităţile cu o populaţie de depăşeşte 1.000 de locuitori începând cu 31 devembrie 2025 şi în toate localităţile cu o populaţie de peste 500 de locuitori începând cu 31 decembrie 2026.

În prezent, distribuirea numărului şi amplasării bancomatelor între bănci este în curs de negociere cu banca centrală, iar acest lucru ar putea aduce schimbări semnificative situaţiei actuale în următorul an sau doi.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels