Business Internaţional

La trei ani după Brexit, liderii de business care au cerut divorţul Marii Britanii de UE o duc în general bine, în timp ce britanicii de rând suferă

La trei ani după Brexit, liderii de business care au...

Autor: Catalina Apostoiu

01.02.2023, 00:06 481

Au trecut trei ani de la ieşirea din Uniunea Europeană, iar Marea Britanie nu a ajuns încă să se bucure de avantajele promise de cei care au susţinut Brexitul la nivel economic, ţara rămânând în urma altor mari economii pe fronturi multiple, notează Reuters.

Un grup de 250 de lideri de busi­ness s-a alăturat campaniei Brexit în 2016, spunând că apartenenţa la UE afectează perspectivele economice ale Marii Britanii.

Printre cei mai importanţi susţi­nători ai Brexitului s-a aflat Michael Geoghegan, fost CEO al HSBC. Profitul HSBC este de aşteptat să creas­că puternic în 2023.

David Ross, fondator al Carphone Warehouse, în prezent Dixons Carphone, a fost un alt susţinător proeminent al Brexitului. Compania înregistrează profituri în creştere.

Sir James Dyson s-a numărat de asemenea printre susţinătorii de sea­mă ai Brexitului înaintea referendu­mului, potrivit The Guardian. Acesta a argumentat că Marea Britanie va be­neficia de pe urma instituirii pro­priei politici comerciale. Sir Jim Ratcliffe, preşedinte şi fondator al firmei petro­chimice Ineos, a susţinut la rândul său Brexitul. Firma sa are venituri de 65 miliarde de dolari anual.

Un alt susţinător a fost Tim Martin, fondator şi preşedinte al lanţului de pub-uri JD Wetherspoon. Preşedintele lanţului de retail Next a susţinut că ieşirea din UE ar putea aduce o „renaştere economică“ Marii Britanii. Vânzările Next au de­păşit aşteptările anul trecut în pofida crizei costurilor de trai cu care se luptă britanicii de rând.

Marea Britanie este singura eco­nomie majoră care ar putea aluneca în recesiune, a avertizat FMI recent, anticipând că cheltuielile gospodă­riilor britanice vor fi puternic erodate de preţurile ridicate ale energiei, costurile mari legate de creditele ipotecare şi taxele crescute, notează Financial Times.

Din ce în ce mai mulţi britanici îşi fac cumpărăturile în lanţurile de magazine de discount Aldi şi Lidl, cu preţurile alimentelor atingând maxime record, potrivit Bloomberg.

În contextul crizei costurilor de trai şi inflaţiei record, mulţi britanici găsesc că chiar şi cea mai meticuloasă împărţire a bugetelor nu mai e de ajuns pentru a putea face faţă creşterilor astronomice de preţuri.

Mulţi britanici au avut dificultăţi în a se încălzi şi au consumat alimente trecute de data de expirare în perioada de dinaintea Crăciunului, scrie BBC.

În afară de lideri de business, mai multe sectoare din economia britanică au susţinut Brexitul.

47% dintre constructorii britanici erau în 2016 de părere că vor avea de câştigat de pe urma Brexitului, potrivit CNBC. De la Brexit, însă costul materialelor şi forţei de muncă a crescut mai puternic în Marea Britanie decât în UE, indică noi studii, conform The Guardian.

Industria pescuitului s-a pronunţat de asemenea în favoarea Brexitului. Acum, însă pescarii britanici sunt profund nemulţumiţi. Acestora li s-a promis un control sporit asupra drepturilor de pescuit în apele britanice, însă s-au ales cu venituri subţiate, arată Deutsche Welle.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO