Business Internaţional

Lobbyiştii la Paris: Vulpile, paznici la pui?

La conferin­ţa  de la Paris, sec­torul privat acoperă 20% din costurile totale, de 185 de milioane de dolari, ale negocierilor

La conferin­ţa de la Paris, sec­torul privat acoperă 20% din costurile totale, de 185 de milioane de dolari, ale negocierilor

Autor: Bogdan Cojocaru

11.12.2015, 00:06 701

Organizaţiile neguvernamentale spun că unii dintre sponsorii mega-sum­mitului de la Paris pe tema schim­bărilor climatice au poziţii diametral opuse faţă de obiectivele discuţiilor. Marile companii participă cu 20% la bugetul conferinţei la care au fost invitaţi reprezentanţi ai peste 180 de state, ceea ce reprezintă conflict de interese, scrie Deutsche Welle.

La conferin­ţa  de la Paris, sec­torul privat acoperă 20% din costurile totale, de 185 de milioane de dolari, ale negocierilor. Pe lista sponsorilor figurează Electricité de France (EDF), banca BNP Paribas şi Suez Environment. EDF face parte dintr-un grup care se opune ca energia regenerabilă să fie folosită pe pieţe. BNP Paribas finan­ţează de zeci de ani exploatările de nisipuri bituminoase din Canada, foarte poluante. Suez Environment este acuzată că exploatează apă în zone sărace în această resursă.

Conferinţa de la Paris a fost considerată ultima şansă pentru stabilirea unui plan coerent şi realizabil pentru încetinirea procesului de încălzire globală.

În acest context, asociaţiile jucătorilor din industrie reprezintă unele dintre cele mai mari formaţiuni de ONG-uri admise la summit.

Prin ONG-u­ri­le de afaceri şi industrie, jucătorii industriali primesc acces direct şi privilegiat la structurile ONU şi la şedinţele cu acces limitat la care participă reprezentanţi ai guvernelor. Scopul unor astfel de asociaţii (în special ale celor reprezentând producători de combustibil fosil), acela de a ajunge la politicieni, poate afecta acţiunile de încetinire a încălzirii globale.

Corporate Europe Observatory, Corporate Accountability, Friends of the Earth International şi Avaaz se numără printre grupurile care fac eforturi pentru a expune lobby-ul marilor companii şi al industriei combustibililor fosili de la nivelul UE şi ONU.

Principalul canal de influenţă este cel al lobby-ului direct, al asociaţilor din industrie, al evenimentelor de tip conferinţe şi al parteneriatelor.

„Urmând strategia industriei tutunului, producătorii de combustibili fosili caută să discrediteze oameni de ştiinţă şi să altereze opinia publică“, spune Oscar Sorio, membru al Avaaz.

Pentru că se infliltrează la nivel naţional, câştigă acces la oficiali ONU sau formează parteneriate, companiile sunt acuzate că promovează interese speciale în timp ce îşi iau imaginea unor colaboratori pentru protejarea mediului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO