Business Internaţional

Locul Franţei în Europa şi în lume: în primul rând dă lumii Tour de France. Apoi, este campion agroalimentar

Locul Franţei în Europa şi în lume: în primul rând...

Autor: Bogdan Cojocaru

14.07.2022, 00:06 450

În primul rând, Franţa a dat lumii Tour de France, o cursă de ciclism care a devenit cel mai mare eveniment sportiv al lumii, cu mai mulţi spectatori decât Jocurile Olimpice sau Cupa Mondială la fotbal. Telespectatorii se numără cu miliardele - 3,5 miliarde de persoane, după unele estimări.

Bicicleta are mai mulţi fani decât mingea. În Franţa, peste jumătate de milion de spectatori se aliniază pe marginea drumului în fiecare zi pentru a urmări cursa - viteză, anduranţă, căţărări, efort şi sânge. Şi publicitate, desigur. Pe globul pământesc există 195 de ţări. Peste 180 dintre ele cumpără drepturi de televizare a competiţiei. Imaginaţi-vă veniturile. O cifră exactă pentru acestea nu există, pentru că patronul Turului Franţei, organizaţia privată Amaury Sport Organisation (ASO) le ţine secrete. Dar estimările plasează aceste venituri la peste 150 de milioane de euro.  Tour de France este şi un obiectiv turistic. Nu că Franţa ar duce lipsă. Are munţi cu zăpadă, plaje însorite, faleze spectaculoase, Parisul, arhitectură, muzee, artă, mâncare renumită şi foarte mult vin. Franţa are cu ce să se mândrească şi este cea mai mare destinaţie turistică a lumii. Aproape 90 de milioane de turişti străini au vizitat ţara în 2018, an de boom ecomomic. Atunci, Parisul şi-a bătut propriul record la vizite: 50 de milioane de turişti. Vizitatorii au adus Franţei venituri de peste 56 de miliarde de euro, cam cât exporturile industriei aeronautice. Turismul reprezintă 7% din PIB-ul francez şi asigură locuri de muncă pentru 1,3 milioane de angajaţi cu normă întreagă. Astfel de recorduri poate că n-ar fi posibile dacă guvernul nu ar avea planuri de dezvoltare sectorială pe mulţi, mulţi ani. Tradiţionale sunt planurile pe zece ani.

Totul este planificat şi nimic nu este lăsat la voia întâmplării nici în agricultură. În acest fel, sectorul agro-alimentar se menţine una dintre cele mai puternice industrii ale Franţei.  Acesta este de fapt al doilea sector industrial ca participare la industrie - 17% din producţie (2018). Circa 42.500 de afaceri din sectorul agroalimentar au 480.000 de angajaţi (2020). Exporturile lor aduc 46,6 miliarde de euro (2020), potrivit datelor oficiale. Franţa ocupă locul cinci în lume la exporturile agroalimentare (2019) şi este liderul Europei în acest domeniu. Franţa este liderul mondial la exporturile de cartofi proaspeţi (512 milioane euro în 2020).  Este liderul mondial şi la exportul de seminţe - venituri de 1,8 miliarde euro în sezonul 2019-2020. „Pentru a avea o agricultură puternică, este nevoie de o o agricultură exportatoare“, a explicat Julien Denormandie, până anul acesta ministru al agriculturii. Seminţele şi răsadurile contribuie cu 35% la balanţa comercială externă a sectorului produselor agricole franceze. Franţa este cel mai mare productor de cereale din Europa. Este liderul european la producţia de zahăr. Este al doilea producător de lapte organic de pe continent.  În 2020, companiile din domeniul lactatelor au colectat 503 milioane de litri de lapte de capră - Franţa este cel mai mare producător de lapte de capră al Europei. Şeptelul de bovine francez este pe primul loc în UE. Franţa este liderul european al fermelor de găini crescute liber şi se plasează pe locul trei la producţia de porci. Este campionul Europei la exportul de gemuri, marmelade şi dulceţuri. Franţa este al treilea producător de produse din ciocolată şi exportă peste 60% din producţie.

Însă pentru nimic nu este mai cunoscută Franţa decât pentru vinul franţuzesc. Această ţară este cel mai mare exportator de vinuri din lume, poziţie pe care şi-o dispută cu Italia. Vânzările de vin în străintate i-au adus apoape 10 miliarde de euro în 2019.

Franţa este, bineînţeles, cel mai mare producător de tehnologie pentru recoltatul strugurilor din Europa. Viticultura asigură acolo 500.000 de locuri de muncă. Uleiurile esenţiale nu se încadrează la industrie agro-alimentară, dar la acest capitol Franţa stă pe locul doi în UE la producţie. Cel mai mare client este Germania.

Dar şi alte industrii aduc Fraţei întâietate în Europa. Exporturile nete de energie sunt cele mai mari de pe continent. Sectorul energetic francez are 56 de reactoare nucleare, îl lume mai multe având doar SUA - 94 de reactoare. Ponderea energiei nucleare în totalul energiei produse este de 70%, cea mai mare din lume. De asemenea, industria franceză a luxului este cea mai mare la nivel mondial. Nume precum Bernard Arnault, LVMH, L'Or’al, Kering şi Herm’s spun totul.

De menţionat este că Franţa a fost prima ţară care le-a oferit angajaţilor dreptul de a se deconecta digital de locul de muncă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO