Business Internaţional

Mai are viitor industria oţelului din Europa de Est? În Ungaria, sectorul pare că se îndreaptă spre extincţie. În Polonia, liderul regiunii, sunt aşteptate disponibilizări

Jurnaliştii de la Telex.hu care au relatat episod cu episod drama oţelăriei maghiare Dunaferr cred că guvernul Ungariei a ajutat mult şi chiar mai mult decât a făcut public. Ei însă văd ceva dubios în felul în care oţelăria a ajuns la Liberty Steel, care ar fi beneficiat de anumite avantaje financiare şi înţelegeri din partea guvernului, în timp ce celelalte şase companii interesate de preluare nu. Surse apropiate de Dunaferr spun că guvernul a căutat doar să prelungească agonia oţelăriei cu câţiva ani pentru a diminua impactul disponibilizărilor asupra comunităţii locale.

Jurnaliştii de la Telex.hu care au relatat episod cu episod drama oţelăriei maghiare Dunaferr cred că guvernul Ungariei a ajutat mult şi chiar mai mult decât a făcut public. Ei însă văd ceva dubios în felul în care oţelăria a ajuns la Liberty Steel, care ar fi beneficiat de anumite avantaje financiare şi înţelegeri din partea guvernului, în timp ce celelalte şase companii interesate de preluare nu. Surse apropiate de Dunaferr spun că guvernul a căutat doar să prelungească agonia oţelăriei cu câţiva ani pentru a diminua impactul disponibilizărilor asupra comunităţii locale.

Autor: Bogdan Cojocaru

06.10.2024, 21:52 16494

Ultimul an de glorie al industriei oţelului din Ungaria a fost 2007, cu o producţie de oţel brut de 2,2 milioane tone. De atunci, pro­ducţia a scăzut treptat pen­tru a ajunge la 500.000 de tone în 2023. Zilele trecute, guvernul de la Budapesta a făcut decla­ra­ţii care pot fi interpretate ca acceptarea dispa­riţiei sectorului. Principalul producător de oţel al ţării, combinatul Dunaferr, este pe punctul de a colapsa de mai mulţi ani şi se pare că nu mai poate fi salvat. Acesta deşi în ultimele luni guvernul a vorbit de colaborări cu marii con­structori auto germani şi de ajutor din China.

Ironia face că Ungaria, deşi transfor­mată de Audi, BMW, Daimler şi de companii chine­zeşti într-un hub al industriei auto euro­pene, nu pro­duce oţelul folo­sit la construcţia de maşini. Pentru Polonia, o pro­ducţie de oţel brut de 9-10 mili­oane tone pe an era ceva obişnuit până în 2019. Anul trecut, oţelă­riile poloneze au livrat doar 6,4 mi­li­oane tone. Datele sunt de la World Steel Association.

În presa poloneză se scrie că în şase ani producţia de oţel brut s-a prăbuşit cu 36%, iar cea de produse laminate la cald a scăzut cu 31%. Este un declin simbolizat de falimentul combinatului Liberty Czestochowa, cu 1.000 de angajaţi, care şi-a oprit producţia în urmă cu fix un an din cauza lipsei de comenzi noi. Oţelăria aparţine Liberty Steel Group, un colos britanic condus de industriaşul indian Sanjeev Gupta, care a preluat în toamna anului trecut şi fali­mentara Dunaferr. Polonezii dau vina, pentru contracţia sectorului oţelului, pe concurenţa din China şi Asia.

În Ungaria, o parte din presă vorbeşte de ani de indiferenţă din partea guvernului lui Viktor Orban şi a foştilor proprietari, personaje şi firme obscure şi controversate cu legături pu­ternice cu Rusia, Ucraina şi paradisuri fis­ca­le. Dunaferr a intrat în atenţia guvernului abia în ultimii ani, când s-a pus problema concedierii angajaţilor, deşi oţelăria nu a mai prezentat un raport financiar din 2019. De îndeplinirea altor obligaţii de a publica date şi situaţii financiare nici nu poate fi vorba.

Producţia de oţel fluctuează în funcţie de con­di­ţiile economice şi de strategiile de dezvol­tare economică sau de stimulare a creşterii. Dar din statisticile pe perioade mai mari de timp se pot desprinde tendinţe. Sectorul a scăzut puter­nic în Cehia, Franţa, Germania, România – unde producţia de oţel s-a înjumătăţit în doar patru ani – şi Spania. În UE în general tendinţa este de scădere. Germania este lider, cu 35,4 mi­li­oane tone anul trecut.

Această ţară este de departe şi cel mai ma­re producător auto. În Europa de Est, Polonia este, conducând detaşat, liderul. Acolo, în sep­tem­brie o instanţă de judecată a semnat con­damnarea la faliment a oţelăriei Liberty Czestochowa. Polonia, încă dependentă de e­ner­gia din cărbune, a ajuns cu producţia de oţel la nivelul anilor 1950. Dacă competitivitatea conti­nuă să scadă, şi alte oţelării se vor închide, după cum scrie cotidianul Dziennik Gazeta Prawna. Combinatul Celsa Huta Ostrowiec are deja un viitor incert, iar ArcelorMittal a oprit un furnal din Cracovia deoarece producţia este neprofitabilă. Deasupra industriei pluteşte ameninţarea disponibilizărilor în masă.

Iwona Dybal, preşedintele Uniunii Distri­buitorilor de Oţel din Polonia, spune că în pre­zent mulţi producători care îşi desfăşoară acti­vi­tatea în Europa trec prin schimbări de pro­prietar şi se confruntă simultan cu provocările proceselor de decarbonizare, preţurilor ridicate la energie şi importurilor în creştere. Efectele crizei energetice cu care se confruntă industria europeană de la izbucnirea războiului în Ucrai­na au fost deosebit de grave pentru industria siderurgică.

Acest lucru se datorează faptului că meta­lur­gia este un sector mare consumator de ener­gie - mai mult de 16% din cheltuielile sale de exploatare se duc pe energie, în timp ce media în producţia industrială este de doar 3,1%. În Polonia „ne confruntăm în continuare cu scă­deri în aproape toate sectoarele care utilizează oţel şi până când cererea sănătoasă nu va reve­ni pe piaţă, nu vor exista creşteri ale produc­ţiei“, a explicat Dybal.

Oţelul este utilizat în principal în sectoarele construcţiilor, echipamentelor mecanice, auto şi produselor metalice. Oţelăria de la Czesto­cho­wa a fost considerată ca singura fabrică de oţel poloneză capabilă din punctul de vedere teh­nologic să producă plăci grele (utilizate, prin­tre altele, în industria de apărare) folosind tehnolo­gie cu emisii scăzute de carbon, la care se face referire ca oţel verde, şi tocmai tranziţia lină la producţia de oţel verde ar trebui să fie o opor­tunitate pentru industria siderurgică polo­neză de a evita colapsul în faţa concurenţei chi­ne­zeşti şi, în sens mai larg, a concurenţei asiatice.

Astfel, falimentul Czestochowa aruncă o umbră asupra viitorului industriei siderurgice poloneze. În Ungaria, ministrul economiei Mate Loga a declarat la începutul lunii acesteia că guvernul a făcut „toate eforturile posibile“ pentru a salva cea mai mare oţelărie a ţării, în timp ce Liberty Steel „nu şi-a respectat angaja­mentele“. La Dunaferr lucrează 3.500-4.000 de persoane. Furnizorul de energie ISD Power a cerut lichidarea a două subsidiare care nu şi-au plătit facturile de un an.

Dunaferr a fost preluată de Liberty Steel pentru 55 milioane euro la sfârşitul anului 2022, după o procedură de lichidare. A fost singura ofertă valabilă, a spus guvernul de la Budapesta. Liberty Steel a intervenit pentru a salva compania maghiară furnizând 40.000 de tone de cărbune la începutul anului 2023 pentru a asigura continuarea operaţiunilor. În februarie 2023, a încheiat un acord de producţie cu guvernul, care s-a lăudat în presa de propagandă că el a salvat oţelăria. Compania a promis că va dezvolta producţia ecologică printr-un acord cu China CISDI Engineering. Liberty s-a angajat să majoreze treptat producţia la oţelărie la 100.000 de tone pe lună în patru luni începând din februarie.

Statul a contribuit cu aproximativ 70 miliarde forinţi (180 milioane euro) pentru a salva compania, inclusiv cu garanţii salariale şi utilizarea de cote de emisii. Trecerea la producţia de oţel verde ar necesita o investiţie suplimentară de 200 de miliarde forinţi, apreciază ministerul economiei. Liberty Steel a explicat că, în pofida sprijinului guvernului, s-a chinuit să-şi asigure capital de lucru de la băncile maghiare, în mare parte din cauza pieţei în scădere şi a incertitudinilor din industria siderurgică europeană. Această problemă financiară a dus la volume de producţie mai mici decât cele aşteptate şi la operaţiuni intermitente.

Cu toate acestea, Liberty a păstrat toţi angajaţii, a majorat salariile cu 10% şi a oferit bonusuri. De asemenea, compania a stabilit parteneriate cu furnizorii şi a format un consorţiu cu sprijinul statului chinez pentru a investi în cuptoare noi cu arc electric. În plus, Liberty a făcut rost de finanţare externă pentru a reporni producţia. Ministerul economiei susţine acum că viitorul Dunaferr este „nesigur“.

Jurnaliştii de la Telex.hu care au relatat episod cu episod drama oţelăriei, cred că guvernul a ajutat mult şi chiar mai mult decât a făcut public. Crearea de locuri de muncă este până la urmă prioritatea Budapestei. Ei însă văd ceva dubios în felul în care oţelăria a ajuns la Liberty, care a beneficiat de anumite avantaje financiare şi înţelegeri din partea guvernului, în timp ce celelalte şase companii interesate de preluare nu. Surse apropiate de Dunaferr spun că guvernul a căutat doar să prelungească agonia oţelăriei cu câţiva ani pentru a diminua impactul disponibilizărilor asupra comunităţii locale.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels