Business Internaţional

Managerii marilor fonduri de investitii sunt mari iubitori de arta

30.05.2005, 20:57 29

La inceputul acestui an, Daniel Loeb, un milionar din domeniul fondurilor de investitii de risc (hedge fund), a incheiat o tranzactie extraordinara. Loeb, in varsta de 43 de ani, partener la Third Point LLC, achizitionase un activ deosebit in 2003. Loeb a gasit un cumparator in ianuarie si l-a vandut, obtinand un pret de sase ori mai mare decat cel initial, de un milion de dolari (791.500 euro), scrie The Wall Street Journal Europe.

Loeb nu facea tranzactii cu actiuni sau obligatiuni. Acesta vindea "UNO-Gebaude Haus Per La Pax", o pictura din 1984 semnata de catre artistul german Martin Kippenberger. Pentru ca bucuria lui sa fie si mai mare, cumparatorul a fost galeria londoneza detinuta de Charles Saatchi, renumitul colectionar si om de afaceri britanic. Loeb a refuzat sa comenteze pe marginea vanzarii. Un purtator de cuvant al lui Saatchi a confirmat doar faptul ca galeria achizitionase tabloul.

Managerii de fonduri de hedging reinventeaza arta de a incheia tranzactii. Cu profiturile lor rapide, lupta pentru statut si marile proprietati, managerii de fonduri au devenit unii dintre cei mai activi traderi din lumea artei.

Acestia cumpara tablouri, sculpturi si alte obiecte de arta de sute de milioane de dolari, contribuie la transformarea unor artisti mediocri in adevarate staruri media. Duc o lupta apriga unul impotriva celuilalt pentru a achizitiona obiecte de arta de mare valoare pentru a-si decora holurile birourilor si camerele de zi ale proprietatilor. Acestia au contribuit la ridicarea preturilor la obiecte de arta pana la niveluri record, in special in cazul lucrarilor la moda, contemporane. Acesti manageri au platit cateva milioane de dolari pentru obiecte de arta vandute in cadrul ultimelor licitatii de obiecte de arta contemporana organizate la New York.

Insa, multi spun ca in paralel cu noile riscuri create pe pietele financiare, investitiile masive in fonduri de hedging contribuie si la aparitia unei perioade de maxima inflorire a domeniului artei.

"Ma tem ca aceasta situatie va exploda intr-o zi. Exista o discrepanta prea mare intre pret si valoare", comenteaza Richard L. Feigen, dealer si proprietar de galerii din New York.

Iar, acolo unde unii vad obiecte de arta, multi manageri de fonduri nu vad decat o piata pregatita pentru tranzactii. Multi fac investitii masive in unul sau doi artisti, pentru a-si cladi o "pozitie". Acestia promoveaza valoarea artistilor respectivi, contribuie la majorarea pretului lucrarilor lor, iar mai tarziu obtin preturi foarte bune din vanzarea unor lucrari ale acestora. Saatchi, Peter Brant si alti colectionari folosesc aceeasi strategie de ani intregi. Dealerii spun insa ca managerii de fonduri isi promoveaza colectiile intr-un mod senzational.

David Ganek, ce se ocupa acum de Level Global Investors, a devenit unul dintre cei mai activi traderi de pe piata obiectelor de arta, achizitionand lucrari de Andy Warhol, Jackson Pollock si alte nume de marca. Ganek i-a comandat pictorului Ed Ruscha sa faca o lucrare in care sa apara cuvantul "Level", lucrare pe care sa o afiseze la sediul din Greenwich al firmei sale.

Cele mai cunoscute investitii ale acestuia, sunt insa destinate pictorului-fotograf Richard Prince si fotografei Diane Arbus. Ganek si sotia sa au promis anul trecut Metropolitan Museum of Art 13 lucrari deosebite semnate Arbus.

Ganek a contribuit in acelasi timp la promovarea expozitiei Arbus a muzeului din aceasta primavara, promovand in acest fel imaginea si lucrarile fotografei si majorand semnificativ preturile in intreaga lume. In acelasi timp totusi, Ganek a vandut fara mare valva una din lucrarile semnate de Arbus in cadrul unei licitatii, pentru a obtine profit, spun dealerii. Ganek a refuzat sa comenteze.

Valoarea artistului Kippenberger a crescut considerabil dupa ce Loeb a inceput sa-i achizitioneze lucrari in 2002. Loeb a cumparat peste 30 din lucrarile acestuia, imprumutand cateva unor muzee si galerii pentru expozitii importante. Loeb spune ca a vandut numai una din picturi, insa dealerii sustin ca acesta efectueaza tranzactii in mod frecvent.

"Este usor sa faci achizitii si sa vinzi cand intreaga piata a obiectelor de arta creste", spune Feigen.

Majoritatea managerilor de fonduri spun ca nu se implica pe aceasta piata pentru a obtine profituri. Unii dintre cei mai experimentati colectionari din lumea fondurilor de hedging fac acest lucru de ani intregi, chiar si dinainte de a se implica in domeniul fondurilor de hedging. Acestia spun ca fac achizitii de pe piata obiectelor de arta din pasiune si ca intentioneaza sa transfere in cele din urma propriile colectii muzeelor.

Glenn Fuhrman, co-manager al MSD Capital, firma de investitii pentru miliardarul din domeniul computerelor Michael Dell, a studiat arta in facultate. El si partenerul sau John Phelan, un alt colectionar, organizeaza din cand in cand evenimente impreuna cu Museum of Modern Art si artisti ca Chuck Close, Jim Hodges si Brice Martin. Fuhrman este de asemenea unul dintre cei mai mari colectionari ai lucrarilor lui Jim Hodge.

Acestia se mandresc de asemenea cu faptul ca descopera noi talente. Loeb, de exemplu, a fost unul din primii cumparatori ai lucrarilor Juliei Mehretu, pe care a descoperit-o la un vernisaj. Adam Sender, din cadrul fondului de hedging Exis Capital, a inceput sa achizitioneze lucrarile lui Prince in 1999, inainte ca acesta sa fie descoperit de catre alti manageri de fonduri. Pretul lucrarilor artistilor favorizati de catre managerii de fonduri sunt in crestere. Tablourile mari ale lui Ruscha aduceau in jur de 320.000 de euro cu cinci ani in urma; acum, acestea valoreaza peste 800.000 de euro, spun dealerii. Valoarea lucrarilor semnate Prince au crescut de zece ori in decursul aceleiasi perioade, in timp ce preturile lucrarilor lui Kippenberger s-au dublat in numai cinci ani.

Totusi, majoritatea managerilor de fonduri aleg lucrarile diversilor artisti de renume. Kenneth Griffin, fondatorul Citadel Investment Group din Chicago, a platit peste 48 de milioane de euro in 1990 pentru o pictura semnata Paul Cezanne.

Cel mai cunoscut colectionar este Steven Cohen, fondatorul SAC Capital Management, din Connecticut, ce numai in anul 2003 a castigat peste 280.000 de euro. In ultimii ani, acesta a achizitionat lucrari semnate Claude Monet, Edouard Manet, Pollock si Warhol in valoare totala de peste 80 de milioane de euro, spun dealerii. Acesta a platit intre 6 si 10 milioane de euro in aceasta primavara pentru o lucrare a lui Damien Hirst.

Intr-adevar, mai multi manageri de fonduri au fost prezenti in cadrul licitatiilor organizate de curand de catre Sotheby''s, Christie''s si Phillips de Pury & Co. Fuhrman a participat la licitatia Sotheby''s. Loeb, Ganek si altii au aparut la licitatia organizata de Christie''s.

Dealerii spun ca Sender, din cadrul Exis Capital, a achizitionat lucrari semnate de artistul britanic Chris Ofili in schimbul a peste 800.000 de euro in cadrul licitatiei Phillips. Sender a fost foarte activ si in cadrul celorlalte doua licitatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO