Business Internaţional

Maşini electrice: greii occidentali pornesc într-o cursă disperată a celor mai mici preţuri pentru a contracara China. Între timp, giganţii chinezi ar putea ajunge să domine pieţele emergente

Maşini electrice: greii occidentali pornesc într-o...

Autor: Catalina Apostoiu

06.06.2024, 00:06 1331

Sub presiunea venită din partea rivalilor chinezi, marii constructori auto din SUA şi Europa fac eforturi disperate pentru a reduce costurile maşinilor electrice, scrie Reuters.

Stellantis şi Renault din Europa încearcă să dez­volte EV-uri mai accesibile, în timp ce giganţii ame­ricani GM şi Ford analizează posibilitatea unor par­teneriate care ar putea reduce costurile EV-urilor.

Lansarea unor EV-uri chinezeşti mai ieftine a dat un nou imbold eforturilor continue ale construc­tori­lor europeni de a dezvolta modele mai accesibile.

Brandul Citroen al Stellantis a lansat noul SUV e-C3 electric, un model low-cost care începe de la 23.300 de euro. Directorul financiar al Renault Thierry Pieton a anunţat că modelul Scenic electric care va fi lansat în acest an va avea un preţ care va începe de la uşor sub 40.000 de euro. VW a anunţat recent că va dezvolta EV-uri compacte accesibile, cu preţuri în Europa începând de la 20.000 de euro, acestea urmând să fie dezvăluite în 2027.

Constructorul auto german va dezvolta modelele respective singur, fără niciun partener. În schimb, Renault îşi va uni forţele cu o companie chineză de inginerie pentru a dezvolta viitoare modele Twingo cu preţuri de sub 20.000 de euro.

În SUA, CEO-ul Ford, Jim Farley, a promis EV-uri accesibile pentru mase. Iar Tesla încearcă să recâştige clienţi cu reduceri de preţuri la maşinile sale electrice pe pieţe din întreaga lume, inclusiv în Europa. GM crede că modelul său Chevy Bolt electric va fi cel mai accesibil autovehicul de pe piaţă până în 2025.

Între timp, cu accesul blocat la piaţa americană de tarife şi în faţa unor reacţii din ce în ce mai dure din partea europenilor, constructorii auto chinezi ar putea ajunge să domine multe pieţe emergente, notează Financial Times.

În prezent, cele mai importante economii aflate în curs de dezvoltare asistă la un val de investiţii chineze în sectorul producţiei de EV-uri. Oficiali guvernamentali, executivi şi experţi spun că chinezii vor ajunge să obţină o poziţie dominantă la nivelul celor mai importante pieţe emergente ale lumii, incluzând Asia de sud-est, America Latină şi Orientul Mijlociu, cât şi în economiile occidentale care sunt mai puţin protecţioniste decât SUA şi Europa.

Dar cum au ajuns chinezii să producă mai rapid şi ieftin maşini electrice decât restul lumii?

Chinezii sunt cu aproximativ 30% mai rapizi în dezvoltare decât constructorii auto tradiţionali în mare măsură pentru că au schimbat dramatic practicile globale instituite în timpul deceniilor de producţie a maşinilor complexe cu motoare cu ardere internă, spun executivi din industrie, potrivit The Wall Street Journal.

Aceştia lucrează simultan la mai multe stadii de dezvoltare, sunt dispuşi să înlocuiască furnizori tradiţionali cu unii mai mici, mai rapizi. Fac mai multe teste virtuale în locul celor mecanice, consumatoare de timp. Şi redefinesc momentul în care o maşină este gata de comercializare pe piaţă.

Constructorii auto chinezi sunt masiv concentraţi pe clienţi. Încetinirea cererii de EV-uri îi determină să-şi updateze constant modelele.

Susţinută de stimulente guvernamentale generoase, China comercializează acum cele mai multe maşini electrice la nivel mondial.