La sfârşitul anului 2023, premierul ungar Viktor Orban cerea construirea unui amplu proiect ce ar fi adus în minte grandoarea Dubaiului. Guvernul ţării anunţa la acea vreme că intenţionează să construiască un hub „în stil Dubai“ în jurul unei gări dezafectate din Budapesta pentru cel puţin 5 miliarde de euro, recurgând în cea mai mare parte la finanţare externă.
Proiectul „mini-Dubai“ a fost redenumit recent Grand Budapest, iar la începutul acestei săptămâni, în urma unei decizii a guvernului ungar, vânzarea gării Rakosrendezo, neglijată decenii la rând, a fost într-un final încheiată.
Proiectul Grand Budapest, care acoperă 85 de hectare de teren, a fost preluat de grupul Eagle Hills din Emiratele Arabe Unite pentru 50,9 miliarde de forinţi (123,5 milioane de euro), obiectivul fiind crearea unui district modern menit să aducă schimbări profunde transportului şi vieţii economice ale Budapestei. Numele reflectă amploarea şi ambiţia proiectului.
Conform guvernului maghiar, clădiri cu înălţimi cuprinse între 250 şi 500 de metri urmează să alcătuiască un nou district. Guvernul arab s-a angajat să încurajeze un investitor din regat să investească cel puţin 2.000 de miliarde de euro (5 miliarde de euro) în zonă, cu impact pozitiv asupra altor sectoare ale economiei.
Eagle Hills va plăti preţul de achiziţie a terenului în trei tranşe.
Însă proiectul a stârnit imediat controverse, scrie Daily News Hungary.
În Budapesta, în linie cu legislaţia actuală, înălţimea clădirilor este limitată la 90 de metri. Totuşi, propunerea Eagle Hills pentru Grand Budapest permite construirea de clădiri de până la 250-500 de metri în unele părţi ale zonei. Asta înseamnă că guvernul va susţine construirea acestora. Totuşi, ministerul construcţiilor a anunţat că nu susţine construirea de zgârie-nori.
După anunţul privind vânzarea terenului, primarul Budapestei Gergely Karacsony a catalogat mişcarea drept o „trădare clară a ţării“, susţinând că guvernul a vândut una dintre „rezervele de aur“ către un investitor arab care a distrus anterior o zonă similară din Belgrad. „În loc de zgârie-nori de lux, avem nevoie de locuinţe accesibile şi zone verzi în Rakosrendezo“, a declarat primarul.
David Vitezy, lider al mişcării Podmaniczky, s-a declarat de acord cu semnele de întrebare ale primarului. Planurile guvernului au fost criticate deopotrivă de politicieni, precum şi de experţi în arhitectură şi urbanism, potrivit Portfolio.
Daily News Hungary scrie că primarul Budapestei a depus o cerere pentru obţinerea de date de interes public legate de contractul pentru redezvoltarea districtului Rakosrendezo.
Iar în urma publicării contractelor s-a descoperit că o companie a municipalităţii Budapestei deţine un drept de prim refuz legat de zonă. Acest drept permite capitalei să revendice zona strategică achiziţionată de Eagle Hills.
Primarul a clarificat că municipalitatea intenţionează să-şi exercite dreptul respectiv. Plata imediată a primei tranşe de 12,7 miliarde de forinţi (30,9 milioane de euro) ar iniţia procesul de răscumpărare a terenului, proces care ar urma să fie finanţat folosind bani din recuperarea contribuţiei de solidaritate.
Noul proprietar ar trebui să plătească întregul preţ până în 2039, ceea ar permite capitalei să facă plăţi eşalonate şi să implementeze planurile pe termen lung.
După planurile primarului, zona ar urma să fie redezvoltată ca parc al oraşului, planul aliniindu-se mai bine cu ţintele de mediu şi locuibiliate ale capitalei. Capitala intenţionează ca dezvoltarea imobiliară să fie implementată prin licitaţii internaţionale pentru a se asigura că aceasta este în interesul oraşului, a mai declarat primarul Budapestei.