Business Internaţional

Mix periculos: criza subprime si pretul petrolului de aproape 100 de dolari ameninta stabilitatea economiei SUA

Mix periculos: criza subprime si pretul petrolului de aproape 100 de dolari ameninta stabilitatea economiei SUA

Multi americani au fost fortati sa-si vanda casele ca urmare a cresterii rapide a dobanzilor la creditele ipotecare

14.11.2007, 14:16 21

Cresterea preturilor carburantilor, careia consumatorii si mediul de afaceri i-au dat prea putina importanta la inceputul acestui an, ar putea sa conduca, in acest moment, la recesiunea deja slabitei economii americane, scrie Bloomberg.
"Ne aflam intr-o zona periculoasa", a declarat Nariman Behravesh, economistul-sef al Global Insight si fost reprezentant al bancii centrale americane. "Nu ar fi nevoie decat de doua lovituri pentru ca economia sa fie pusa in genunchi. Una dintre ele a fost criza ipotecara. Pretul petrolului ar putea fi cea de-a doua", a adaugat el.
Este de asteptat ca pretul petrolului sa depaseasca 100 de dolari pe baril, in timp ce economia americana nu si-a revenit inca din socul cresterii costurilor pentru imprumuturile contractate de catre companii si banci. De asemenea, Europa si Japonia sunt extrem de vulnerabile in fata acestui indicator, din moment ce efectele crizei ipotecare americane si-au facut simtita prezenta pe pietele de creditare din aceste zone.
Inca inainte de recentele cresteri ale preturilor din segmentul energetic economistii estimau ca ritmul de crestere al economiei americane ar ajunge sub 2% in ultimul trimestru al anului, pe jumatate fata de nivelul inregistrat in trimestrul anterior. Andrew Cates, reprezentant al filialei londoneze a bancii elvetiene de investitii UBS, spune ca, potrivit calculelor sale, exista 45% sanse ca economia americana sa intre anul viitor in declin.
De asemenea, Japonia risca cea de-a patra recesiune de la inceputul anilor '90, indicatorii cresterii economice apropiindu-se, pentru prima data in ultimii zece ani, de zero. Comisia Europeana a anuntat saptamana trecuta reducerea tintei de crestere economica anuala a zonei euro pana la 2,2%, fata de 2,5% cat se estimase anterior. Anul trecut s-a inregistrat un ritm de crestere economica de 2,8%.
Totusi, economia mondiala ar putea evita recesiunea, din moment ce pietele emergente isi continua ascensiunea. Mai mult, un raport dat publicitatii saptamana trecuta de catre Deutsche Bank arata ca datorita progreselor facute pe segmentul strategiilor de eficientizare energetica cresterea pretului petrolului ar putea "ramane fara efect".
"Cu doar o luna in urma nu puteam spune ca vom asista la o criza financiara sustinuta, cu atat mai putin ne puteam imagina ca pretul petrolului ar putea depasi 85 de dolari pe baril", a declarat John Silvia, economist-sef la banca americana Wachovia. Dar saptamana trecuta un baril de petrol a fost tranzactionat pe Bursa de Marfuri din New York la pretul record de 98,62 dolari, dupa ce anul acesta a inregistrat o crestere de 58%.
In acest moment, dilema bancilor centrale este aceea de a balansa efectele cresterii pretului petrolului in dauna riscurilor inflationiste. Pe 8 noiembrie, Ben Bernanke, presedintele bancii centrale americane, declara ca aprecierea pretului petrolului ameninta atat cu "reinnoirea presiunilor inflationiste", cat si cu "incetinirea ritmului de crestere economica".
Asemenea ingrijorari au determinat, sapta-mana trecuta, Banca Centrala Europeana sa mentina rata de referinta a dobanzii la nivelul de 4%, Jean-Claude Trichet, presedintele bancii, declarand ca pericolul accelerarii inflatiei este inca prezent.
Insa Clayton Jones, directorul executiv al companiei Rockwell Collins, spune ca bancherii centrali ar trebui sa se pozitioneze pe partea de sustinere a cresterii economice. Jones, care detine compania Cedar Rapids, producatoare de echipamente de bord pentru aeronave, a declarat ca este "mult mai ingrijorat de impactul unei eventuale recesiuni econonamice decat de efectele cresterii inflatiei".
Producatorii sunt printre primii care resimt efectele crizei: cresterea preturilor pentru energie conduce la o crestere a cheltuielilor acestora, in timp ce scaderea increderii consumatorilor si a celor din mediul de afaceri afecteaza semnificativ cererea.
Compania americana Caterpillar, cel mai mare producator mondial de buldozere si excavatoare, si-a redus luna trecuta tinta de profit pentru 2007, reprezentantii acesteia declarand ca anul viitor economia va fi "aproape de, daca nu chiar in recesiune".
Dar problemele nu se opresc aici, cresterea pretului kerosenului fortand companiile aeriene sa-si reduca planurile de extindere. United Airlines a anuntat ca ar putea opera o reducere a capacitatii de transport pentru a putea face fata cresterii costurilor combustibililor, in timp ce compania germana Lufthansa isi va mari suplimentul perceput pentru cursele pe distante lungi.
Intre timp, consumatorii americani, care au contribuit cel mai mult la actuala expansiune economica, ar putea sa-si reduca semnificativ cheltuielile, avand in vedere recentele cresteri ale preturilor carburantilor si combustibililor. In perioada noiembrie-ianuarie, segmentul de retail ar putea inregistra cea mai proasta performanta din 2002, estimeaza firma de consultanta si audit Ernst & Young. Cheltuielile consumatorilor insumeaza mai mult de doua treimi din economia americana.
Cresterea preturilor carburantilor reprezinta "un soc imens" pentru consumatori, spune Nouriel Roubini, presedintele Roubini Global Economics si profesor la Universitatea din New York. "Pretul ridicat al petrolului va ramane cu noi pana vom intra in recesiune", a adaugat el.
Pe partea cealalta a Atlanticului situatia este insa si mai grava, producatorii europeni confruntandu-se, pe langa cresterea costurilor pentru energie, si cu o apreciere puternica a euro in fata monedei americane, din cauza careia exporturile sunt afectate semnificativ.
Heidelberger Druckmaschinen, cel mai mare producator mondial de masini si echipamente de tiparit, a raportat saptamana trecuta scaderea profitul pentru cel de-al treilea trimestru pana la jumatate din valoarea inregistrata in perioada similara a anului trecut. "Costurile pentru energie si pentru materii prime au generat cele mai mari dificultati", a declarat Dirk Kaliebe, directorul financiar al companiei germane. Mai mult, problemele se extind spre China si India, unde guvernele au inceput sa reduca subventiile pentru energie, punand mai multa presiune pe umerii companiilor si ai consumatorilor. Pretul combustibililor a crescut in China cu 10% incepand cu 1 noiembrie, aceeasi situatie fiind asteptata sa se repete si in India. "Etapa in care am ajuns va conduce inevitabil la o incetinire a productiei mondiale", a declarat Joseph Lupton, un fost economist al bancii centrale americane, care previzioneaza ca ritmul de crestere al productiei industriale mondiale va cobori la 3% pana la sfarsitul anului.
Rapiditatea cresterii pretului petrolului a testat rezistenta economiilor care au infruntat cresterile anterioare, spune David Hale, presedintele Hale Advisors. "Au fost etape in care preturile au crescut pe durata a doi sau trei ani", declara el. "Acum insa pretul a sarit de la 85 de dolari la 96 de dolari pe baril in doar cateva saptamani, riscurile fiind semnificativ mai mari", a adaugat Hale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO