Business Internaţional

Mol, liderul pieţei carburanţilor din Ungaria, ar putea ieşi şi mai puternic dintr-o posibilă criză a benzinăriilor

Mol, liderul pieţei carburanţilor din Ungaria, ar putea...

Autor: Bogdan Cojocaru

16.02.2022, 00:05 483

Premierul Ungariei, Viktor Orban, a plafonat preţurile benzinei şi motorinei până la sfârşitul primăverii. Acest lucru i-ar putea bucura pe şoferi, care sunt chemaţi şi la vot între timp. Însă benzinăriile se aşteaptă la ce-i mai rău.

Cum cotaţiile petrolului tot urcă, ceea ce înseamnă costuri de rafinare din ce în ce mai mari, creşte riscul ca un număr de benzinării să devină neprofitabile şi să se închidă. Mol, liderul pieţei carburanţilor din Ungaria, în al cărui acţionariat are indirect interese şi statul, a anunţat deja că  poate prelua benzinăriile care nu fac faţă financiar acestui efort. Până acum, din cauza plafonărilor repetate de preţuri şi-au închis activitatea trei unităţi, potrivit Hungary Today.

Guvernul lui Orban are ca strategie întărirea controlului statului în sectoarele strategice. Unde nu este posibil acest lucru, piaţa tinde să fie dominată de companii apropiate partidului de guvernământ.

Guvernul maghiar a decis recent prelungirea plafonului de preţ la carburanţi cu încă trei luni, până pe 15 mai 2022. Potrivit decretului, benzinăriile trebuie să vândă în continuare combustibil la un preţ maxim de 480 de forinţi (1,34 euro) pe litru. În ultimele săptămâni, din ce în ce mai mulţi experţi şi asociaţii profesionale au subliniat că mulţi operatori ar intra în faliment pentru că nu îşi pot ajusta preţurile combustibililor la preţurile de pe piaţa internaţională.

„Epidemia şi creşterea dramatică a preţurilor la energie la nivel mondial au dus la o creştere a preţurilor la carburanţi şi alimente în toată Europa, de aceea guvernul a decis să continue să-l protejeze pe consumatorul maghiar şi să plafoneze preţurile până pe 15 mai“, a anunţat ministerul inovării în susţinerea deciziei guvernului.

Dar preţul de achiziţie al com­bus­tibilului va continua cu siguranţă să crească, ceea ce va agrava şi mai mult situaţia de pe piaţa locală a car­buranţilor. Proprietarii de ben­zinării nu pot vinde prea mult timp com­bustibilul cu pierderi constant dacă guvernul nu-i ajută în vreun fel. Iar Budapesta a fost până acum pasivă.

Drept urmare, maghiarii se pot aştepta la restricţii privind cantitatea de benzină şi motorină achiziţionată, dar este posibil şi ca un număr considerabil de benzinării să fie nevoite să se închidă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO