Business Internaţional

Multi-miliardarul cu un stil de viata modest

12.06.2008, 21:45 57

Popularitatea lui Maersk McKinney-Moller in Danemarca provine intr-o oarecare masura din stilul sau personal de viata. Desi are o avere personala estimata la 6,5 miliarde de dolari, conform revistei americane Forbes, sau 26,8 miliarde de dolari, conform Berlingske Nyhedsmagasin, o revista daneza care a calculat valoarea actiunilor sale, stilul de viata a lui Moller nu se distinge prea mult de cel al danezilor din clasa de mijloc. El merge la serviciu in fiecare zi cu un Volswagen Touareg, iar marinarii danezi il vad adesea facandu-le cu mana din iahtul de marime medie pe care il are, cand pleaca spre Suedia. Comportamentul lui se explica prin austeritatea specifica familiei sale, redata in cartea "Cu multa grija", biografia tatalui lui Moller. Aceasta abordare austera a devenit parte din cultura companiei Maersk, datorata poate si utilizarii in companie a testelor psihologice care au fost initial dezvoltate pentru pilotii de avioane americani, ceea ce inseamna ca managerii companiei au in mod remarcabil personalitati asemanatoare.
Compania Maersk se schimba totusi, partial din cauza ca familia Moller devine din ce in ce mai putin implicata. Compania a fost croita de trei generatii de barbati din familia lor, incepand cu Peter Maersk Moller, bunicul actualului presedinte al Maersk, care si-a tinut fiul alaturi de el in zilele de inceput ale companiei. El a numit compania cu al doilea nume de familie al sau, numele de fata al mamei sale. Maersk e al doilea nume de familie si al lui Moller, si intotdeauna a fost stiut ca Maersk, mai degraba decat ca Arnold, primul sau nume. McKinney era numele de fata al mamei sale americane Chastine. Una din cele trei fete ale lui Moller, Ane Maersk McKinney Uggla - e presedintele adjunct al grupului, dar ceilalti membri ai familiei se implica rareori in conducerea firmei. Sotia lui Moller, Emma, a murit in 2005, dar numele sau a fost dat primei nave de dimensiuni uriase din clasa E, Emma Maersk.

TITL: Pretul mare al petrolului zdruncina companiile aeriene low-cost

Miruna Vasilescu
Un mare numar de companii aeriene low-cost, care au ajutat la liberalizarea transportului aerian in Europa, SUA si Asia in ultimul deceniu, sunt acum foarte vulnerabile din cauza cresterii pretului petrolului, scrie International Herald Tribune.
Ele opereaza cu marje de profit deja extrem de mici si sunt din ce in ce mai dependente de persoanele care calatoresc mai degraba de placere decat in scop de afaceri, calatorii la care oamenii sunt mai dispusi sa renunte cand au probleme financiare.
"Vremurile bune au luat sfarsit. Nu vom mai merge la petreceri in Letonia", spune directorul executiv al Virgin Atlantic Airways, Stephen Ridgeway, referindu-se la genul de excursii in localurile ieftine pe care companiile low-cost le-au facut cunoscute.
Brian Pearce, economistul-sef al International Air Transport Association (IATA), estimeaza ca pretul petrolului, la o medie de 106 dolari pe baril, reprezinta, pentru multe dintre companiile aeriene, 34% din totalul costurilor operationale. Pentru companiile de stat combustibilul reprezinta 50% din costurile operationale.
Ryanair, unul dintre pionierii curselor ieftine in Europa, a anuntat ca va majora preturile biletelor si taxele pentru bagaje pentru a-si putea acoperi cheltuielile pentru combustibil. De asemenea, compania a anuntat ca intentioneaza sa elimine unele locuri de munca din call-center-uri si sa inghete salariile. Compania irlandeza a raportat pierderi in valoare de 64 de milioane de euro in trimestrul care s-a incheiat la data de 31 martie - o cifra care se datoreaza, in mare parte, reducerii valorii contabile cu 91,6 milioane de euro a activelor detinute in cadrul Aer Lingus. Vanzarile grupului au crescut cu 21%, pana la 590 de milioane de euro. Directorul executiv, Michael O'Leary, a estimat ca grupul va fi profitabil anul acesta, lucru care a urcat valoarea actiunilor cu 10%.
"Exista o cerere de curse ieftine, in special pentru cele scurte. Nu este sfarsitul companiilor low-cost, insa ar putea insemna sfarsitul curselor ieftine, cel putin pentru o vreme", spune Pearce.
In Europa, pretul ridicat al petrolului a dus deja la majorarea tarifelor de zbor, la reducerea unui numar de rute, spune John Strickland, director de management la firma de consultanta JLS Consulting din Londra. El estimeaza ca cele mai slabe companii vor intra in faliment sau vor fi fortate sa fuzioneze.
La nivel global, cele mai slabe companii sunt in SUA, pe piata britanica si cea trans-atlantica, conform unui raport privind companiile aeronautice emis recent de banca de investitii Morgan Stanley.
"Totusi, vedem semne ale acestei slabiciuni si in Europa continentala si in cateva zone din Asia, pentru ca, acum, cererea pare sa fie destul de puternica in America Latina, Africa si Orientul Mijlociu", se mentioneaza in raport.
In ultimele sase luni cel putin 12 companii aeriene au dat faliment, in conditiile in care pretul petrolului a urcat catre pragul de 140 de dolari pe baril.
In randul companiilor europene care au fost inghitite de altele mai mari sau care au dat faliment in ultimii ani se afla si Buzz, care a fost cumparat de Ryanair, Go - preluat de EasyJet, FlyMe, AirMadrid, AirPolonia si V Bird. Companiile low-cost spaniole Vueling si Clickair sunt, se pare, in tratative privind o fuziune.
In SUA, Frontier Airlines, ATA, Skybus si Aloha Airlines au cerut toate protectie impotriva falimentului in cursul acestui an.
In India, actiunile celor mai mari trei companii listate public - Jet Airways, Deccan Aviation si SpiceJet - au scazut cu pana la 65% anul acesta. Costurile curselor interne au ramas aproape neschimbate desi pretul petrolului a urcat incontinuu.
Oasis Hong Kong Airlines, care opera pe rute ce legau Hong Kong-ul de Londra si Vancouver, si-a incetat activitatea pe data de 9 aprilie.
Totusi, alte companii din aceeasi regiune au rezistat. Analistii mentioneaza Tiger Aviation - cu sediul in Singapore si detinut in parte de Singapore Airlines si de AirAsia din Malaezia - ca fiind destul de bine pozitionate pe piata. In viitor, ele chiar s-ar putea extinde si ar putea avea curse in nord-estul Asiei, inclusiv in Japonia si Coreea de Nord.
In Europa, expertii din industrie si directorii executivi estimeaza ca vor rezista si companiile low-cost cu clienti fideli si o situatie financiara solida. Numele cel mai des mentionate sunt EasyJet, Ryanair si, probabil, Air Berlin.
"In Europa exista doua companii low-cost cu o marja buna. In jur de trei sau patru companii mari le vor sprijini pe cele care nu pot face fata acestei situatii de urgenta", a spus Giovanni Bisignani, seful IATA.
Geoff Van Klaveren, analist la Exane BNP Paribas in Londra, a afirmat ca Ryanair are o situatie financiara puternica si preturi scazute. Astfel compania ar putea rezista cresterii pretului la petrol peste 130 de dolari pe baril, chiar daca nu este foarte bine acoperita impotriva riscurilor. Compania ar putea beneficia pe termen scurt si avand in vedere faptul ca pasagerii prefera cursele scurte calatoriilor pe distante mari.
EasyJet are acces pe aeroportul Gatwick din Londra si concureaza cu British Airways si Air-France KLM pentru clientii care fac calatorii in scop de serviciu. Andy Harrison, directorul executiv al companiei EasyJet, a declarat luna trecuta ca "petrolul ramane cea mai mare provocare si sursa de nesiguranta."
Intre timp, nu doar actionarii au de suferit de pe urma procesului de adaptare a companiilor la noua situatie. De pilda, englezii care si-au cumparat case de vacanta in Franta sperand ca pot merge acolo in orice perioada a anului la un pret mic, au suferit o dezamagire toamna trecuta, cand Ryanair si-a anulat cursele in orasul Poitiers pe timpul iernii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO