Business Internaţional

Negocieri secrete, scurgeri de informaţii şi guvernanţi puşi pe jar: Duelul coloşilor industriali General Electric şi Siemens pentru cucerirea mândriei industriei franceze Alstom

Autor: Ioana Tudor

28.04.2014, 20:33 1214
Inerţia statului francez în cazul fuziunii producătorului de ciment Lafarge cu elveţienii de la Holcim şi neputinţa ministerului economiei de a influenţa vânzarea companiei de telecomunicaţii SFR obligă acum Parisul să intervină şi să încerce să se impună în duelul pentru Alstom dintre GE, o companie reprezentativă pentru cea mai mare economie a lumii, şi Siemens, conglomerat industrial care a participat activ la clădirea celei mai mari economii europene.

Guvernul francez, care urmăreşte „suveranitate eco­nomică“ şi „apărarea intereselor pe termen lung ale com­paniei“, pare că înclină către planurile Siemens, care oferă jumătate din operaţiunile prin care produce trenuri plus lichidităţi în schimbul diviziei de turbine a Alstom, potrivit publicaţiei franceze Le Figaro. Surse apropiate situaţiei au precizat pentru Reuters că guvernul german ar prefera să vadă Siemens preluând divizia de energie a Alstom decât să vadă operaţiunile francezilor în mâinile americanilor. Siemens a garantat locuri de muncă şi a promis că sediul internaţional al operaţiunilor cheie din producţia de energie va rămâne în Franţa, fapt pe placul Parisului după ce sediul companiei de publicitate Publicis a fost mutat la Amsterdam în urma fuziunii cu ame­ri­canii de la Omnicom. Sediul Lafarge a fost mutat din Franţa la Zürich. Potrivit Siemens, schimbul de active ar face din Alstom liderul european în domeniul pro­ducerii de echipamente feroviare, în timp ce compania germană  ar deveni unul dintre cei mai mari producători de echipamente energetice din lume. De asemenea, Siemens a promis că tehnologiile sensibile vor rămâne la Alstom. Nemţii au evaluat divizia ener­getică a companiei franceze la aproximativ 15 miliarde euro.

 

Negocieri pe la spatele guvernului şi angajaţilor

Pe de altă parte, managementul companiei franceze preferă oferta făcută de GE, au afirmat surse apropiate discuţiilor, citate de Bloomberg. Compania americană îşi apără oferta subliniind că un acord cu GE ar duce la pierderea unui număr mai mic de locuri de muncă în urma reorganizării pentru că aria de suprapunere a operaţiunilor celor două companii ar fi mai mică. GE şi Alstom au negociat în secret timp de mai multe luni pentru a pune la punct termenii tranzacţiei înainte de a prezenta oferta oficialilor de la Paris. Însă înainte ca aceste companii să ajungă singure în faţa guvernanţilor francezi pentru a primi „binecuvântarea“ acestora, in­for­maţii legate de negocieri au fost scoase la iveală de presă, ceea ce i-a forţat pe şefii GE să finalizeze pla­nurile în weekendul trecut şi a dat posibilitatea politi­cienilor şi Siemens să intervină, notează The Wall Street Journal.

 

Alstom, mândria industriei franceze

Alstom are o importanţă strategică pentru Franţa, iar guvernul vrea să analizeze toate variantele, a spus ministrul francez al economiei Arnaud Montebourg. El a subliniat că propunerea Siemens ar face din compania germană un campion în domeniul energetic, în timp ce Alstom ar deveni un campion în sectorul echipa­mentelor de transport feroviar. Montebourg a subliniat că „guvernul nu va accepta luarea unei decizii în grabă” şi fără a lua în considerare „interesele naţiunii”.

„GE şi Alstom au propriul lor calendar, care este al acţionarilor, însă guvernul francez are propriul lui calendar, care se referă la suveranitate economică, a afirmat Montebourg. Alstom a fost salvată de la faliment de statul francez printr-un bailout în 2004. Guvernul francez a refuzat la acea dată oferta de fuziune făcută de Siemens. Importanţa strategică a Alstom reiese dacă este luat în considerare faptul că furnizează turbine pentru reactoarele nucleare franceze construite de Areva. Compania franceză produce, de asemenea, software pentru centralele nucleare franceze. Energia nucleară este principala sursă de energie pentru Franţa. Alstom şi-a câştigat un loc în patrimoniul industrial francez şi prin renumitele TGV-uri. Alstom este liderul mondial la trenuri de mare viteză. Trenurile sale rulează în flota companiei naţionale de căi ferate, SNCF, de 30 de ani.

În prezent, divizia de transporturi a Alstom, care pro­duce vestitele trenuri de mare viteză TGV, înre­gistrează un număr record de comenzi, însă problemele economice din Europa şi de pe pieţele emergente au secat de sevă afacerile din domeniul producţiei de echipamente energetice, ceea ce a determinat compania să îşi revizuiască în scădere în ianuarie estimările de profit, pentru a doua oară în ultimele nouă luni, potrivit Forbes. Anul trecut Moody’s a retrogradat ratingul Als-tom la un pas peste nivelul „junk“. În noiembrie Patrick Kron, CEO-ul companiei franceze, a spus că Alstom intenţionează să vândă o parte din acţiunile diviziei de trenuri pentru a face rost de bani, notează publicaţia.

 

GE îşi apără oferta

GE arată că oferta propusă pentru Alstom are mai multe şanse de reuşită pentru că discuţiile cu compania franceză sunt într-un stadiu mai avansat decât cele dintre Alstom şi Siemens, potrivit surselor citate de Bloomberg. Mai mult, GE a finalizat deja procesul de due diligence, a semnat un acord de confidenţialitate şi o ofertă angajantă.

GE subliniază că oferta sa pentru preluarea afacerilor din energie ale Alstom ar duce la pierderea unui număr mai mic de locuri de muncă. GM are în Franţa 11.000 de angajaţi.

Schimbul de active energetice şi feroviare dintre Siemens şi Alstom ar presupune reduceri semnificative de costuri şi restructurări.

GE evaluează operaţiunile din energie ale Alstom la aproximativ 13 miliarde dolari, excluzând datoriile companiei franceze. Dacă francezii vor bate palma cu GE, americanii vor intra în posesia tehnologiei Alstom din domeniul transportului de energie, iar tranzacţia va fi un exemplu rar în care o companie franceză fanion va fi preluată de un rival de peste ocean, notează Bloomberg.

 

General Electric

Capitalizarea de piaţă la sfârşitul anului trecut era de 282 mld. dolari (cu 64 mld. dolari mai mult decât în 2012)

General Electric este prezent în România prin Lufkin Industries, unul dintre cei mai mari producători de echipamente pentru industria de petrol şi gaze naturale, care a construit o fabrică de 126 mil. dolari la Ploieşti. GE a preluat anul trecut Lufkin cu 3,3 miliarde dolari. Pe piaţa românească GE mai deţine Unison Engine Components Bucureşti, fosta Turbomecanica - un producător de piese de avioane, şi are activităţi şi în sectorul eolian, ca furnizor de turbine eoliene, în servicii medicale sau logistice. De asemenea, GE s-a ocupat de mentenanţa turbinelor şi generatoarelor unităţilor 1 şi 2 de la Cernavodă.

 

Alstom

Capitalizarea de piaţă este de 8,3 mld. euro

Alstom se ocupă din 2003 de mentenanţa metroului bucureştean şi vrea să se implice în proiectul magistralei Drumul Taberei – Pantelimon prin livrarea a 43 de trenuri, valoarea acestui contract fiind estimată la aproape 300 de milioane de euro. Compania este prezentă în România prin patru entităţi juridice (Alstom Infrastructure România, Alstom Transport, Alstom Grid România şi Alstom General Turbo), cu rulaje de circa 80 de milioane de euro în anul fiscal care s-a încheiat la 31 martie 2013. Peste 50% din afaceri au fost generate de divizia de transport, iar cealaltă jumătate provine din servicii pentru termocentrale.

 

Siemens

Capitalizarea de piaţă la sfârşitul anului fiscal trecut era de 75 de miliarde de euro (66,4 mld. euro în anul precedent)

În România, Siemens derulează afaceri de aproximativ 300 de milioane de euro axate pe patru sectoare mari de activitate: industrie, energie, sănătate şi infrastructură. Compania are din 2010 un parteneriat cu Astra Vagoane Călători Arad pentru producţia de tramvaie cu podeaua joasă. Prin acest contract, producţia tramvaielor se face sub supervizarea Siemens, germanii livrând anumite echipamente care ţin de partea de tracţiune şi de comandă. Grupul are în România patru fabrici de componente: trei la Sibiu şi una la Buziaş. Însă cea mai vizibilă prezenţă a Siemens în România sunt cele 120 de trenuri Desiro – Săgeata Albastră - furnizate CFR-ului. Jumătate dintre acestea au fost asamblate la Arad. 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO