Business Internaţional

Noile accesorii pentru iahturi la Targul de profil de la Monaco: elicoptere si submarine

Noile accesorii pentru iahturi la Targul de profil de la Monaco: elicoptere si submarine

Iahturile de 100 de metri lungime au devenit comune

05.10.2007, 19:18 301

Massimo Vilardi, director executiv la Eurocopter, a prezentat anul acesta noul model de elicopter la Targul de iahturi din Monaco, informeaza New York Times. Poate suna ciudat, elicoptere la un targ de iahturi? Dar in ultimii ani vanzarile de ambarcatiuni de lux au crecut cu 10-15% la nivel mondial. Majoritatea oamenilor instariti isi doresc un iaht, bineinteles echipat cu accesorii: minisubmarine sau elicoptere.
Olivier Milliex, directorul departamentului de finantare pentru iahturi de la ING, declara: "In ziua de azi un mega-iaht este indispensabil. Situatia s-a schimbat mult fata de acum 15 ani, cand o astfel de ambarcatiune era un produs de lux".
In ciuda volatilitatii pietelor de capital si a instabilitatii preturilor la petrol, targul de la Monaco se desfasoara neperturbat.
Multi europeni urmaresc targurile de ambarcatiuni pentru a verifica starea economiei nationale, dar Monaco nu este etalonul potrivit. In vreme ce alte targuri sunt incadrate la pret-a-porter, Monaco este haute couture.
Evenimentul anual nu este nici pe departe unul dintre cele mai mari de gen, fiind depasit de amploarea targurilor de la Cannes, Genova sau Fort Lauderdale.
La targul din Monaco, care s-a desfasurat intre 19 septembrie - 22 septembrie, numarul standurilor a fost limitat, in jur de 500. In plus, multi expozanti nici nu se prezinta cu barcile propriu-zise, clientii alegand adesea modele personalizate, originale.
Vilardi, director de marketing la Eurocopter, unitate a grupul aerospatial EADS, prezinta firma: " Motto-ul nostru este - Sa cream ceea ce banii nu pot cumpara. Aveti in fata o oferta globala, o masina, un iaht, poate chiar un avion".
Moftul suprem de anul acesta pare sa fie elicopterul si desi necesita angajarea unui pilot si a unui mecanic pentru asigurarea intretinerii, cei care il cumpara nu par sa fie prea preocupati de costurile in plus.
Massimo Vilardi, constient de cerintele pietei, a incheiat anul acesta un parteneriat cu distribuitorii britanici de la Edminston. Rezultatul a fost un iaht de 61 metri lungime accesorizat cu un helicopter Eurocopter, estimate la 2 milioane de dolari (1,4 milioane euro) impreuna.
Alaturi de standul Edminston a fost prezentat noul submarin de doua persoane al companiei olandeze U-Boat Worx.
De o forma bizara si foarte colorat, modelul U-Boat da impresia de jucarie, ceva ce ar fi condus de personaje de desen animat. Cu toate acestea, pretul unui astfel de minisubmarin porneste de la 246.000 dolari (174.000 euro). Erik Hasselman, director de marketing si vanzari la U-Boat Worx, afirma ca submarinul lor este ideal pentru accesorizarea unui iaht, dar ca nu se recomanda submersia la adancimi mai mari de 50 de metri din motive de securitate. "Este destinat doar recreerii", a mai adaugat Hasselman.
Bancherii prezenti la targ au oferit consultanta celor interesati, dupa cum spune Olivier Milliex de la ING. Unii clienti prefera sa cumpere iahturi prin credite ipotecare, profitand de ratele mici decat sa achizitioneze ambarcatiunile cu plata in cash.
Altii infiinteaza firme pe numele carora sa achizitioneze iahturile. Astfel, sunt scutiti de unele taxe si impozite, dar au nevoie de consultanta pentru a incheia corect operatiunile.
Inregistrarea barcilor in George Town, Insulele Cayman, ii scuteste pe cumparatori de taxele sociale ridicate din Statele Unite, din nou, doritorii pot apela la asistenta contabililor prezenti la targ.
Hans-Erik Henze, senior vice-president al departamentului de iahturi la Blohm & Voss, divizie a producatorului german de otel Thyssen-Krupp, declara: "Toata lumea implicata in afaceri cu petrol are motive sa-si construiasca un iaht. Acolo incheiem cele mai importante afaceri".
Blohm & Voss a prezentat cel mai mare iaht de la Monaco, Lady Moura, lung de 105 metri. Vasul nu a putut fi vizionat de public deoarece marimea nu-i permitea sa navigheze in portul ingust din Monaco.
Hans-Erik Henze sustine ca cele trei santiere ale companiei conduse de el au momentan in constructie 15 iahturi. "Odata, 100 metri erau considerati multi. Acum, avem cateva proiecte chiar mai mari de atat" , a marturisit Henze.
Cand au de-a face cu constructii atat de mari, majoritatea santierelor depind in totalitate de capriciile clientilor.
Firma germana Lurssen Yachts nu a prezentat nicio ambarcatiune anul acesta deoarece proprietarul a refuzat.
Directorul de marketing Sylke auf dem Graben declara: "A spus ca prefera sa se plimbe pe coastele Greciei, dar ne-a promis ca ne imprumuta nava pentru targul din octombrie de la Fort Lauderdale". In ciuda opulentei prezente la Monaco, exista cativa vanatori de chilipiruri mereu prezenti care, la randul lor, atrag companii de constructii low-cost. Una dintre aceste firme este Timmerman Yachts, o companie ruso-poloneza cu santierele in Moscova. Acestea produc ambarcatiuni de cinci dimensiuni, intre 25 si 47 de metri, 12 fiind in prezent deja in constructie.
Intrebata de ce ar cumpara cineva din Monaco iahturi rusesti, Irina Bogatyreva, reprezentantul Timmerman Yachts a raspuns prompt "Preturile sunt mai mici, iar calitatea este aceeasi".
Intr-adevar, cateva dintre cele mai mari vase de croaziera sunt detinute de cetateni rusi. Miliardarul Roman A. Abramovich are cel putin trei iahturi si a mai comandat de curand unul de 164 de metri.
Eclipse va fi echipat conform presei din Monaco, cu doua piste de decolare pentru elicoptere si un submarin. Pretul mare al petrolului, care determina si scumpirea carburantului diesel folosit la iahturi, nu pare sa ingrijoreze pe nimeni. Diane M. Byrd, executive editor la publicatia Power & Motoryacht, e de parere ca " piata aceasta poate suporta multiple fluctuatii ale economiei. Este vorba de o mana de oameni, un grup mic de proprietari care continua sa se dezvolte".
Nici deprecierea grava a dolarului din ultimul timp nu pare sa influenteze prea tare cumparatorii de iahturi.
Compania Westport Yachts, cu sediul in Seattle a prezentat un vas lung de 50 de metri in valoare de 29 de milioane de dolari (20 de milioane de euro).
Reprezentantii firmei au spus ca din cele cinci vase lungi de 40 de metri trei s-au vandut deja si ca toate cele cinci iahturi de 34 de metri lungime construite anul viitor isi vor gasi cumparatori.
Deprecierea dolarului fata de monedele straine ar putea ajuta industria constructoare de iahturi, deoarece tot mai multi oameni isi vor permite un astfel de vas. Reprezentantul firmei, Scott Sirach, a declarat ca iahturile vandute anul acesta au plecat spre destinatii ca America de Sud, Europa si Dubai.
"Ne-am incadrat perfect in timp si buget, ceea ce multe companii nu reusesc".
Cel mai ecologic iaht expus a fost cel detinut de Luciano Benetton, proprietarul lantului de magazine cu acelasi nume.
Vasul valoreaza 34 de milioane de dolari (24 de milioane de euro) si poarta numele de Tribu (trib in limba italiana), datorita familiei numeroase a proprietarului.
Cu o lungime de 50 de metri, Tribu are o serie de dispozitive pentru protejarea mediului, cum ar fi filtre de apa, filtre de esapament, o vopsea speciala ecologica pe coca, materiale si dispozitive care reduc consumul de aer conditionat.
Benetton a dotat iahtul cu cinci dormitoare, fiecare cu baie proprie, doua sali de fitness si o sauna. Dormitorul principal este dotat cu o pianina, deoarece sotia proprietarului este pianista de meserie. Cambuza alaturata cramei este atat de spatioasa, incat ar putea fi transformata in restaurant.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO