O firmă britanică a produs pentru prima dată în lume benzină din aer, o descoperire ştiinţifică ce ar putea încheia dependenţa umanităţii de combustibili fosili, scrie Daily Mail.
Compania Air Fuel Synthesis, din Stockton-on-Tees, Teesside, susţine că produs cinci litri de combustibil din luna august până în prezent, utilizând o rafinărie de dimensiuni mici care a sintetizat materia primă din dioxid de carbon şi vapori de apă.
Directorul executiv al companiei, Peter Harrison, a prezentat descoperirea la Institutul de Inginerie Mecanică din Londra, săptămâna aceasta. Ziarul britanic susţine că descoperirea a fost salutată de experţi din industrie ca o piatră de hotar în lupta împotriva schimbărilor climatice şi o soluţie pentru criza energetică.
Metoda se bazează pe o sursă convenţională de energie electrică dar cercetătorii susţin că în timp procesul ar putea fi alimentat şi din surse de energie regenerabilă.
Compania speră ca în doi ani, cu finanţare adecvată, să construiască o rafinărie care să producă 1 tonă de benzină pe zi care va fi destinată în primă fază industriei aeronautice.
Cum funcţionează?
Tehnologiaimplică un mix de hidroxid de sodiu cu aer, iar carbonatul de sodiu rezultat este supus unui proces de electroliză prin care se degajă dioxid de carbon pur. Rezultatul este supus unei reacţii chimice cu hidrogen obţinut din electrolizarea apei, proces din care se obţine o mixtură de hidrocarburi. Produsul obţinut poate fi rafinat în orice tip de combustibil folosit în prezent în rezervorul unei maşini.
"Credem că dacă obţinem finanţare suficientă putem produce combustibil la scară industrială până la finalul anului 2014", afirmă Peter Harrison, directorul executiv al companiei.
Izolarea dioxidului de carbon - principalul gaz de seră - din atmosferă este un proces descris în chimie ca "Sfântul Graal". Metoda AFS este susţinută şi de Institutul de Inginerie Mecanică de la Londra. "Sună prea frumos ca să fie adevărat doar că este adevărat", a spus Tim Fox, directorul departamentului de mediu şi energie, din cadrul institutului.
Procesul revoluţionar al cercetătorilor britanici este considerat însă pentru moment foarte scump: costul obţinerii unei tone de combustibil este de circa 400 de lire sterline, echivalentul a 500 de euro.