Business Internaţional

OMV mai spera la preluarea MOL dupa ce UE a declarat razboi legilor care limiteaza drepturile actionarilor

OMV mai spera la preluarea MOL dupa ce UE a declarat razboi legilor care limiteaza drepturile actionarilor

Wolfgang Ruttenstorfer, CEO al OMV, este increzator ca pana la urma va reusi sa cumpere MOL

26.10.2007, 17:54 16

Conducerea OMV, compania austriaca din domeniul petrolier care a lansat o oferta ostila in valoare de 16 miliarde de dolari (11,5 mld. euro) pentru compania rivala MOL din Ungaria, a declarat ca decizia luata de Uniunea Europeana impotriva limitarii drepturilor de vot din cadrul companiilor ar putea-o sustine in lupta pentru preluarea MOL, scrie Bloomberg.
Curtea Europeana de Justitie din Luxemburg a decis ca asa-numita lege Volkswagen din Germania, instituita in urma cu 47 de ani, este ilegala. Legea limita drepturile de vot ale investitorilor in cadrul Volkswagen, cel mai mare producator de automobile al Europei si conferea Porsche, cel mai mare actionar al Volkswagen, aceleasi drepturi de vot ca statului german al Saxoniei Inferioare, al doilea mare actionar al companiei.
Comisia Europeana a enumerat 141 de companii in cadrul carora state ca Marea Britanie, Franta si Republica Ceha detin drepturi care ar putea fi nejustificate. Compania ungara MOL este inclusa pe aceasta lista.
OMV, cu sediul la Viena, detine 20% din actiunile MOL si doreste sa preia in totalitate grupul ungar. In sensul blocarii incercarii de preluare de catre OMV, managementul companiei ungare, care a respins oferta, se bazeaza pe volumul de actiuni rascumparate, pe protectia guvernului si pe clauza ce limiteaza drepturile de vot ale actionarilor la 10%.
Oferta OMV s-a lovit si de opozitia clasei politice din Ungaria, parlamentul ungar adoptand recent o lege privitoare la preluari in legatura cu care multi investitori spun ca este menita sa protejeze firma petroliera. Asa-numita "Lex MOL" acorda drepturi sporite managementului companiei si o anumita putere de decizie guvernului cu privire la preluare.
Legea a fost adoptata dupa ce primul-ministru ungar Ferenc Gyurcsany s-a angajat sa "recurga la toate mijloacele posibile" pentru a contracara oferta OMV.
MOL si guvernul ungar sustin ca in urma fuziunii dintre cele doua companii ar rezulta un monopol regional, iar din moment ce compania petroliera austriaca este partial detinuta de catre stat, tranzactia ar reprezenta efectiv o renationalizare a unei companii private.
La randul sau, cei de la OMV au declarat ca "decizia UE privitoare la anularea limitelor legate de drepturile de vot din cadrul companiilor ne sustine parerea conform careia tipul de limita inclusa in statutul MOL reprezinta un obstacol direct in calea liberei circulatii a capitalului, ceea ce contravine reglementarilor UE".
Inainte ca "Lex MOL" sa fie adoptata, oficialii UE declarasera ca aceasta ar putea intra in conflict cu reglementarile privitoare la protectia liberei circulatii a capitalului.
Actiunile OMV au scazut cu 0,2%, pana la 49,92 euro, la bursa din Viena, actiunile MOL scazand cu acelasi procent pana la 27.305 forinti la bursa din Budapesta.
Guvernul ungar spune ca decizia luata de UE in cazul Volkswagen nu ar trebui sa influenteze in nici un fel "Lex MOL".
"Nu exista nici un fel de baza de comparatie intre cele doua legi", a declarat David Daroczi, purtator de cuvant al guvernului. "Decizia Curtii Supreme de Justitie nu poate avea nici un fel de consecinte asupra Lex MOL", a adaugat el.
Totusi, legea prin care drepturile de vot in cadrul companiei sunt limitate la 10% ar putea fi afectata de decizia UE, au aratat o serie de analisti, printre care Jozsef Miro din cadrul diviziei ungare a Erste Bank.
"Intrevedem sanse ca aceasta lege sa fie anulata chiar si cazul companiilor strategice, in acest fel OMV putand prelua MOL mai usor", arata Miro in cadrul unei note catre clienti.
Pe de alta parte, ministrul austriac de finante Wilhelm Molterer a anuntat ca guvernul si-ar putea reduce participatia in cadrul OMV daca acest lucru va fi necesar in sensul facilitarii preluarii MOL de catre compania austriaca, conform presei internationale. Guvernul austriac detine 31,5% din OMV.
In acelasi timp, Molerer a reiterat faptul ca sprijina privatizarile din alte sectoare. "Cred ca putem continua privatizarea Oesterreichische Post", a declarat el. Si Rail Cargo Austria, filiala a operatorului feroviar austriac OeBB ar trebui "adusa pe piata de actiuni treptat", a adaugat Molterer.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO