Business Internaţional

OMV vinde divizia din Turcia. Va fi de-ajuns pentru acoperirea daunelor provocate de scăderea barilului de petrol?

Rainer Seele intenţionează să dezvăluie strategia OMV pe 18 februarie, iar analiştii speră că aceasta va face clare planurile de investiţii şi proiectele de expansiune ale grupului

Rainer Seele intenţionează să dezvăluie strategia OMV pe 18 februarie, iar analiştii speră că aceasta va face clare planurile de investiţii şi proiectele de expansiune ale grupului

Autor: CătăIina Apostoiu

15.02.2016, 00:06 1401
Decizia OMV de a-şi vinde operaţiunile din Turcia arată tensiunea sub care se află cel mai mare producător de petrol şi gaze din Europa Centrală şi de Est.

Grupul austriac petrolier OMV a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că-şi scoate la vânzare divizia din Turcia, Petrol Ofisi, ca parte a strategiei de renunţare la activele non-core, potrivit Reuters. 

OMV se concentrează asupra creşterii opera­ţiunilor sale upstream, care acoperă producţia de ţiţei şi gaze naturale, şi pe divizia integrată downstream, care aco­peră operaţiunile de rafinare, vânzări şi distribuţie. Petrol Ofisi, cu reţeaua sa de benzinării, nu se mai încadrează în strategia gru­pului, au anunţat oficialii acestuia.

OMV nu a făcut niciun comentariu cu privire la preţul pe care-l are în vedere pentru divizia turcească. Potrivit unui purtător de cuvânt al grupului, grupul nu este încă în discuţii cu potenţiali cumpărători şi nu a primit nicio expresie de interes pentru divizia din Turcia. „Companiilor străine le este greu să supravieţuiască într-o piaţă atât de strict reglementată“, a declarat pentru Reuters o sursă familiară cu situaţia. „Cele mai inte­resate vor fi probabil com­paniile locale“.

Turcia are unele dintre cele mai ridicate preţuri la carburanţi din Europa, însă din cauza taxelor împovărătoare şi a altor regle­mentări cei 70 de retaileri de pe piaţă au o marjă scăzută de profit.

OMV, cel mai mare grup de energie din Europa Centrală, a anunţat că este în curs de selectare a consultanţilor pentru vânzarea a 100% din acţiunile diviziei, care operează aproape 1.800 de benzinării în Turcia şi a generat vânzări de aproximativ 10 miliarde de euro. În tranzacţii anterioare, principalii consultanţi ai OMV au inclus JP Morgan şi Deutsche Bank. Firma de avocatură Dentons a oferit consultanţă grupului în momentul în care acesta şi-a majorat participaţia în cadrul Ofisi în 2010. O tranzacţie ar putea fi încheiată în următoarele 12, până la 18 luni, a declarat purtătorul de cuvânt al OMV.

OMV va fi cea de-a doua companie străină care-şi vinde operaţiunile de distribuţie de carburanţi din Turcia după exitul de pe această piaţă al Total anul trecut prin vânzarea unora dintre activităţile sale de retial către conglo­meratul local Demiroren.

Cererea de produse rafinate a înregistrat creşteri robuste ani la rând în Turcia, graţie producţiei economice în creştere şi creditului ieftin care a facilitat vânzările de autovehicule. Deşi cererea a stagnat în ultimii ani, perspectiva pe termen lung este una solidă, spun analiştii.

Totuşi, în pofida perspectivelor de creştere promiţătoare, compe­tiţia de pe piaţă şi plafonarea preţurilor absorb profiturile. Au­toritatea de supraveghere a pieţei EPDK stabileşte câteodată limite de preţuri pentru produsele rafi­nate la pompă, retailerii neavând spaţiu pentru majorări de preţuri.

Asemeni rivalelor sale, compania austriacă OMV resimte puternic prăbuşirea preţurilor petrolului. Vânzarea Petrol Ofisi, cea mai mare reţea de benzinării din Turcia, survine în condiţiile în care compania austriacă încearcă să obţină cash pentru a se pregăti pentru o pe­rioadă prelungită de preţuri scăzute la petrol, potrivit Bloom­berg.

Deţinând o varietate de câmpuri petrolifere şi gazeifere din Marea Nordului până în Pakistan şi România, cât şi rafinării în Austria, Germania şi România, OMV încearcă să-şi regândească strategia.

CEO-ul Rainer Seele vrea să întărească legăturile de 48 de ani cu Gazprom pentru a profita de producţia rusească mai ieftină.

OMV intenţionează să-şi reducă cheltuielile cu până la 15% anul viitor, are în vizor reduceri de personal şi vrea să strângă mai mult cash pentru a face faţă declinului preţurilor petrolului, scrie Bloomberg.

Rainer Seele intenţionează să dezvăluie strategia OMV pe 18 februarie, iar analiştii speră că aceasta va face clare planurile de investiţii şi proiectele de expansiune ale grupului. Aceştia aşteaptă de asemenea detalii suplimentare cu privire la un swap de active cu compania rusă Gazprom.

OMV şi-a revizuit planurile ambiţioase de investiţii în ultimele luni, iar analiştii se aşteaptă la o nouă restrângere.

Acţiunile OMV au avansat cu 3,8%, la 22,27 euro pe bursa din Viena. Valoarea acţiunilor companiei a scăzut cu 15% în acest an şi cu 5% în ultimele 12 luni, conferind grupului o valoare de piaţă de 7,3 miliarde de euro.

OMV a achiziţionat un pachet de 54% din acţiunile Petrol Ofisi pentru 1,3 miliarde de dolari în 2010, majorându-şi mai apoi participaţia la 96%. Petrol Ofisi a fost delistată în 2014.

Grupul austriac intenţionează de asemenea să vândă o participaţie minoritară din Gas Connect Austria, cât şi să schimbe active cu compania rusă Gazprom pentru o participaţie în câmpul petrolier Achimov din Rusia.

OMV deţine Petrom în România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO