• Leu / EUR4.9474
  • Leu / GBP5.8404
  • Leu / USD4.7141
Business Internaţional

Operatorii aerieni low-cost incep sa piarda altitudine, pe fondul crizei economice globale

Operatorii aerieni low-cost incep sa piarda altitudine, pe fondul crizei economice globale
30.09.2008, 19:15 22

Tot mai multe agentii de zbor internationale de profil, precum Air Berlin sau EasyJet, se confrunta cu dificultati si se pare ca au nevoie de reduceri masive de cheltuieli si de restructurari pentru a se mentine pe linia de plutire, scrie cotidianul Der Spiegel.

Cei din conducerea unor astfel de firme de transport aerian se vad nevoiti sa suporte foarte multe critici si sa faca fata unor probleme mult mai presante decat in trecut.
Wolfgang Mayrhuber, CEO la Lufthansa, nu face exceptie. Directorul executiv al acestei companii a traversat o perioada foarte dificila la sfarsitul anului trecut atunci cand a avut de-a face cu numeroase proteste din partea angajatilor Lufthansa. Mayrhuber, in varsta de 61 de ani si originar din Australia, a fost nevoit sa suporte si multe critici din partea conducerii, fiind acuzat ca ar fi fost prea ezitant si si-ar fi asumat prea putine riscuri atunci cand a ratat posibilitatea de a cumpara compania de curse charter Condor si competitorul sau italian Alitalia.
Wolfang Mayrhuber a reusit in cele din urma sa faca fata criticilor cu stoicism, ghidandu-se dupa o veche zicala din intelepciunea celor care lucreaza in industria aeriana: chiar si o sansa ratata ar putea sfarsi prin a deveni o afacere buna. La acea vreme, directorul executiv al Lufthansa nu isi imagina cat de repede va deveni adevarata aceasta zicala.
Dupa aproape sase luni, industria aeriana, despre care se spunea cu putina vreme in urma ca ar reprezenta motorul cresterii economice, obtinand profituri imense, a ajuns sa se confrunte cu una dintre cele mai grave crize financiare din istoria sa recenta. Mai rau, spre deosebire de criza aviatica provocata de atacurile de la 11 septembrie de la New York si Washington, cea din prezent nu pare sa fie de scurta durata ci se afla abia la inceput.
Louis Gallois, cel care conduce compania aeriana EADS, parte a trustului Airbus, este de parere ca "oscilatia pretului petrolului va schimba definitiv fata industriei in care lucram, mai ales in cazul producatorilor de motoare sau de aeronave dar si in cazul celor care lucreaza pe aeroporturi sau al controlorilor de trafic aerian."
Analistii estimeaza ca industria aeriana va acumula pierderi de cel putin 1,5 miliarde de dolari doar in acest an, iar in cazul in care pretul petrolului ar ajunge la 135 de dolari (85 de euro) pe baril, pierderile totale ale companiilor din industrie ar putea atinge chiar 4 miliarde de euro (6,36 miliarde de dolari), potrivit estimarilor Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA).
Firmele aeriene mai mici sau care nu au un management prea eficient si in cazul carora costurile kerosenului se ridica la aproape jumatate din cheltuielile totale, nu vor putea in mod sigur sa supravietuiasca. Peste douazeci de companii aeriene de acest fel au dat faliment in ultimele sase luni, ceea ce reprezinta un adevarat record pentru o perioada atat de scurta de timp. John Kohlsaat, directorul executiv al companiei germane EasyJet, afirma ca "dupa aceasta perioada de consolidare vor mai ramane doar cinci firme aeriene mari in Europa: British Airways, Air France/KLM, Lufthansa, Ryanair si noi."
Companii aeriene de transport din SUA, printre care se numara American Airlines, Continental si partenerul Lufthansa, United, isi reduc deja drastic flota scotand din circulatie avioanele mai vechi si planuiesc sa faca disponibilizari de personal, eliminand pana la 12.000 de locuri de munca. Si companiile europene, precum Air France, TUIfly sau Air Berlin, fac reduceri in ceea ce priveste atat flota cat si cursele aeriene pentru a se pregati pentru sezonul de iarna, perioada in care numarul persoanelor care calatoresc cu avionul scade simtitor.
Singurii care par sa ignore criza sunt cei de la Lufthansa. Pentru moment, Mayrhuber si ceilalti directori executivi din conducere au decis sa nu mai angajeze personal pe posturi administrative. Compania ar putea sa se confrunte cu probleme grave insa, daca o parte din angajatii de la sol sau dintre cei care lucreaza pe aparatele de zbor ar ameninta cu o greva.
Pe de alta parte, liderul de piata german ar putea chiar sa beneficieze de pe urma problemelor pe care le au competitorii sai. Stephan Gemkow, ofiter financiar la Lufthansa, afirma ca "aceasta criza ii face pe cei puternici sa devina si mai puternici, iar pe cei slabi ii doboara."
Spre deosebire de alte companii aeriene de pe piata, Lufthansa a reusit sa puna deoparte o mare cantitate de combustibili asigurandu-se pentru viitor, chiar daca evolutia pretului petrolului este in continuare incerta. In plus, conducerea companiei a incheiat un acord cu angajatii sai prin care acestora le-au fost reduse temporar salariile, urmand sa li se reduca si orele de munca, atunci cand programul o va permite.
Companiile aeriene mai mici, chiar si cele care traverseaza deja o criza destul de serioasa, precum firma spaniola de transport Iberia sau Austrian Airlines, care in urma cu ceva vreme a respins oferta de prelulare facuta de catre cei de la Lufthansa, se afla la mana lui Mayrhuber. Dar directorul executiv al Lufthansa nu se grabeste sa incheie nici un contract de preluare. Cu cat creste mai mult pretul petrolului, cu atat e mai putin probabil ca acesta sa se gandeasca sa achizitioneze si alte companii aeriene.
Daca dorea acest lucru Mayrhuber putea sa cumpere companii chiar mai mari decat cele de mai sus, precum Alitalia sau Condor.
Mayrhuber a ajuns sa fie cel care face jocurile in prezent. Sub conducerea sa, Lufthansa impreuna cu celelalte divizii pe care le detine, ar putea sa se dezvolte intr-un grup aerian foarte mare, depasind competitori precum British Airways sau Air France/KLM. Directorul executiv al Lufthansa ar putea chiar sa joace un rol-cheie si in cazul companiilor low-cost, prin preluarea titlurilor detinute de cel mai mare actionar al Condor, Thomas Cook, la un pret foarte scazut si unind compania cu celelalte doua firme aeriene de acest tip aflate in subordinea sa, Germanwings si TUIfly.
Firmele aeriene low-cost, foarte populare si accesibile tuturor in urma cu ceva vreme, au inceput sa resimta preturile foarte mari ale combustibililor mult mai mult decat competitorii lor traditionali. Atunci cand prima companie low-cost a aparut pe piata in urma cu aproape 10 ani, ea era vazuta ca o pioniera a unei noi ere aflate in plina dezvoltare, o era in care zborul cu avionul va fi la fel de obisnuit ca si mersul la un eveniment sportiv sau o excursie de weekend cu familia.
Ofertele low-cost ajungeau si la 1 euro pe bilet fara taxe, asa ca din ce in ce mai multe persoane au ajuns sa aiba acces la aceste servicii.
Preturile scazute reprezentau niste stimulente suficiente pentru calatori de a-si indrepta atentia catre companiile low-cost chiar daca acestea isi desfasurau cursele de pe aeroporturi mai indepartate. Insa in prezent, cand pretul combustibilului a atins un nivel extrem de ridicat, acest model de succes in industria aeriana a inceput sa intre in colaps.
Se fac multe eforturi care sa conduca la reduceri de pret in cazul combustibililor dar foarte putine dintre ele ii fac pe cei care lucreaza in companiile low-cost sa nu-si piarda speranta. Suprataxele pentru kerosen si cele care se iau in plus pentru transportarea bagajelor sau pentru rezervarea locurilor, ca si comisioanele pentru plata cu cardul au devenit comune in politica companiilor de zbor low-cost, facand ca acestea sa piarda din ce in ce mai multi clienti.
Companiile de acest tip au ajuns chiar sa incerce sa reduca pe cat posibil greutatea aeronavelor pe care le folosesc pentru a mai scadea cantitatea de combustibil consumata. Multe firme de transport aerian au inceput sa urce la bord doar cantitatea minima de apa recomandata, facand folosirea toaletei in avion o potentiala problema. Companii importante low-cost din Statele Unite se gandesc chiar sa impuna taxe pentru persoanele supraponderale, chiar daca incalca in acest fel legile anti-discriminare.

 

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9474
Diferență: 0,004
Ieri: 4.9472
Azi: 4.7141
Diferență: 0,2573
Ieri: 4.7020
Azi: 5.8404
Diferență: 0,0977
Ieri: 5.8347
Azi: 4.8270
Diferență: 2,2778
Ieri: 4.7195