Business Internaţional

Panică la benzinării: ce a început ca o curiozitate post-Brexit în Marea Britanie a devenit o îngrijorare pe timp de război în Europa de Est

Panică la benzinării: ce a început ca o curiozitate...

Autor: Ramona Cornea

14.03.2022, 22:09 228

Cozile interminabile de la benzinăriile din Marea Britanie de anul trecut au arătat cât de repede se poate răspândi panica,  dar şi cât de mult pot scoate şoferii din buzunare pentru a face plinul cu carburanţi şi cât de destabilizatoare poate deveni o astfel de criză pentru guvern.

Acelaşi scenariu s-a repetat în ultimele săptămâni în mai multe state est-europene, printre care Serbia, Ungaria, Bulgaria şi România. În Ungaria, cel mai mare producător de benzină şi motorină este local şi a fost afectat sever de plafonarea preţurilor carburanţilor de către guvern. În Serbia şi Bulgaria, principalii producători de carburanţi au legături puternice cu Rusia. În Ungaria şi Serbia, o poziţie de top pe piaţă o are grupul maghiar MOL, care are probleme din cauza plafonărilor de preţ impuse de guvernul de la Budapesta. O altă companie care face regulile în regiune este OMV.

În Ungaria, cozile lungi de la pompe au început să se formeze pe 2 şi 3 martie, când mai multe benzinării au spus că au rămas fără car­buranţi sau au impus diverse res­tricţii de cantitate asupra vân­zărilor în condiţiile în care guvernul a pla­fonat preţurile fără a-i compensa pe comercianţi. Acolo, circa 80% dintre staţiile de vânzare de com­bus­tibil au ajuns să impugnă restricţii can­titative sau de preţ, scrie Portfolio.

Britanicii de la Shell au impus o limită de alimentare de 25.000 de forinţi  (67 euro) la 106 benzinării cu pompe de joasă presiune, potrivit Budapest Business Journal. Grupul petrolier maghiar MOL a introdus restricţii privind cantităţile care pot fi achiziţionate. Benzinăriile „nor­male“ au un plafon de 100 de litri la o singură achiziţie, indiferent de moneda în care se plăteşte. Pentru benzinăriile cu o cifră de afaceri mai mare, limita este de 500 de litri.

De asemenea, austriecii de la OMV au început să restricţioneze vânzările de combustibil la ben­zinăriile sale din Ungaria pe

8 martie, după ce plafonul guver­na­mental asupra preţurilor a declanşat o val mare de cheltuieli la pompă în rândul consumatorilor, a declarat un purtător de cuvânt al companiei pentru Reuters.

În Ungaria este în vigoare un plafon de preţ pentru benzină şi motorină, măsură prelungită până pe 15 mai. Guvernul a introdus-o pentru a amortiza impactul inflaţiei puternice asupra puterii de cumpărare. Una dintre consecinţele acestei plafonări este închiderea unor benzinării mici. Dar presa scrie că una din două afaceri din Ungaria şi-ar putea închide benzinăriile după ce guvernul a extins plafonarea preţului benzinei cu trei luni, la 480 de forinţi (1,3 euro) pe litru.

„Dacă preţul petrolului continuă să crească, unul din doi operatori şi-ar putea închide staţiile de alimentare, iar sute dintre ei ar putea decide că nu pot suporta astfel de pierderi timp de trei luni“, a declarat pentru RTL News Eszter Bujdos, directorul general al Holtankoljak.hu, un site independent de comparare a preţurilor carburanţilor. El a spus şi pentru Portfolio că aproximativ 150-200 de benzinării au fost nevoite să-şi suspende vânzările pentru că au rămas fără stocuri.

În Serbia, cozile la benzinării au apărut tot la începutul lunii martie. Deşi guvernul a anunţat că nu sunt probleme cu aprovizionarea cu produse petroliere, pe reţelele de socializare au apărut informaţii că unii furnizori au limitat cantitatea de alimentare per autoturism la 20 de litri şi la 50 de litri pentru camion sau autobuz, scrie BBC.

După aceste zvonuri, au apărut imagini cu maşinile care stăteau la coadă în faţa benzinăriilor din oraşe precum Belgrad, Sombor, Novi Sad, Blace, Arilje, Paracin şi altele.

Unele companii, precum Knez Petrol, au ales să impună restricţii cu privire la cantitatea de combustibil care poate fi cumpărată de la benzinăriile lor. Astfel, la Knez automobilele pot alimenta cu cel 20 de litri de combustibil, tractoarele pot cumpăra cel mult 50 de litri, iar camioanele pot alimenta cu cel mult 100 de litri, conform srbin.info.

Principalii furnizori de combustibil din Serbia sunt NIS, care este deţinută de companie rusă Gazprom, OMV, companie multinaţională cu sediul în Austria, şi MOL, grup multinaţional cu sediul în Ungaria. NIS şi MOL au spus că nu intenţionează să impună nicio restricţie la pompă.

Pe 10 februarie, guvernul din Serbia a adoptat un decret de limitare a preţurilor cu amănuntul la produsele petroliere pentru o perioadă de 30 de zile, perioadă care a fost prelungită cu încă 30 de zile la începutul lunii martie, scrie SeeNews.

În Bulgaria, panica din benzinării a început pe 2 martie, după ce au apărut zvonuri pe reţelele de socializare cu privire la o creştere bruscă a preţurilor la carburanţi şi la probleme de aprovizionare din cauza războiului din Ucraina, conform Sofia Globe. 

Cozile s-au format la benzinăriile din capitala Sofia şi în alte câteva alte oraşe mai mici. Mii de şoferi bulgari au ales să meargă în Turcia pentru a alimenta de acolo cu combustibil mai ieftin. Agenţia de ştiri Novinite din Sofia scria că pe 3 martie erau mii de maşini bulgare care voiau să intre în Turcia prin punctul de trecere a frontierei Kapitan Andreevo -Kapikule.

Postul de radio naţional din Bulgaria a raportat că mulţi şoferi doreau să-şi alimenteze maşinile „de teamă că preţurile combustibililor vor creşte brusc în curând „ chiar şi după miezul nopţii „ având în vedere creşterea bruscă a preţului petrolului pe pieţele mondiale, ca urmare a războiului din Ucraina“. Aceeaşi sursă a scris că în unele benzinării şoferii erau taxaţi cu mai mult de trei leva pe un litru de motorină şi benzină.

Mai mult, drumul internaţional E-79 de la Vratsa a fost închis pentru scurt timp din cauza unui protest împotriva creşterii preţurilor la combustibil, până când poliţia a intervenit pentru a elimina blocajul.

Asociaţia Bulgară de Petrol şi Gaze spune că nu există probleme cu aprovizionarea cu combustibil în Bulgaria şi nu se aşteaptă nicio creştere şoc a preţurilor, potrivit radioului naţional din Bulgaria. Un reprezentant al asociaţiei, Svetoslav Benchev, spune că „există materie primă, există produse finite“.

În plus, rafinăria de petrol Lukoil Neftochim Burgas şi retailerul de carburanţi Lukoil Bulgaria, ambele unităţi ale companiei ruse Lukoil, afirmă că nu poate fi vorba de o lipsă combustibil în Bulgaria din cauza invaziei ruse în Ucraina, arată SeeNews.

Lukoil este cea mai mare companie petrolieră din Bulgaria. Grupul controlat de ruşi deţine singura rafinărie din Bulgaria, Neftochim Bourgas, cu o capacitate de 190.000 de barili pe zi şi cu un lanţ de 220 de benzinării.

Dar primele cozi au fost la benzinăriile din Marea Britanie, anul trecut. La sfârşitul lunii septembrie din 2021, şoferii din Marea Britanie au început să se înghesuie să cumpere combustibil, formând cozi lungi la benzinării. Pe 23 septembrie, compania BP a avertizat că va trebui să închidă „temporar“ câteva dintre benzinăriile sale, din cauza lipsei de şoferi, scrie BBC.

După acest anunţ au început să se formeze cozi lungi la staţiile de alimentare din Marea Britanie, pe fondul temerilor că s-ar putea epuiza combustibilul. Oamenii au fost văzuţi umplând bidoane cu combustibil, iar compania de comerţ cu amănuntul Halfords spunea că vânzările de bidoane „ pe care mulţi şoferi le folosesc pentru a depozita benzina sau motorina „ au crescut cu 1.656% în două zile.

Unele benzinării au introdus un plafon pentru cantitatea de benzină pe care oamenii o pot cumpăra. De exemplu, furnizorul britanic de combustibil EG Group a impus o limită de cumpărare de combustibil de 30 de lire sterline per client la cele 389 de benzinării ale sale.

În Marea Britanie, provocarea logistică de a furniza combustibilul este cea care a creat problema. Marea Britanie are un deficit estimat de 100.000 de şoferi de camion, conform CNBC, ceea ce înseamnă că livrările de benzină şi alte bunuri au fost perturbate. Guvernul a luat câteva măsuri pentru a ajuta la stabilizarea lanţului de aprovizionare - inclusiv implicarea armatei în livrarea de combustibil - dar aceste măsurile nu au calmat neliniştea din rândul consumatorilor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO