În ianuarie, guvernul regional catalan a creat un oficiu specializat dedicat creşterii investiţiilor şi comerţului cu China. În iulie, portul din Barcelona a aprobat planuri pentru construirea unui terminal cu acces direct la calea ferată a portului pentru maşinile electrice pe care China le exportă în Europa.
Luna trecută, în timpul unei vizite în Beijing a premierului Pedro Sanchez, gigantul chinez din sectorul turbinelor eoliene Envision Energy a încheiat un acord pentru construirea unui parc industrial pentru hidrogen verde de 1 miliard de dolari în Spania.
Activitatea este semn al modului în care Spania încearcă să-şi extindă legăturile economice cu China chiar într-un moment în care tensiunile cu Occidentul sunt în creştere, scrie The New York Times.
„China este un partener economic cheie pentru UE şi Spania“, arată Carlos Cuerpo, ministrul spaniol al economiei. „Europa trebuie să-şi găsească propria cale“.
Însă acest lucru este extrem de dificil în condiţiile actuale. UE a decis să-şi crească tarifele pe maşinile electrice chinezeşti la până la 45,3% la finalul amplei sale investigaţii comerciale care a divizat Europa, riscând măsuri retaliatorii din partea Beijingului, potrivit Reuters.
La un an după lansarea anchetei, Comisia Europeană va impune tarife adiţionale cuprinse între 7,8% pentru Tesla şi 35,3% pentru SAIC, pe lângă tariful standard al UE pe importurile auto de 10%.
„China nu este de acord şi nu acceptă decizia“, a anunţat ministerul chinez al comerţului. „Am observat de asemenea că UE a indicat că va continua să negocieze cu China“, a adăugat ministerul, precizând că Beijingul speră să găsească „o soluţie acceptabilă pentru ambele părţi cât mai curând posibil“.
Votul a divizat cele 27 de ţări membre ale UE, atrăgând susţinere din partea Franţei şi opoziţie din partea Germaniei. Spania, a patra mare economie a blocului, s-a numărat printre cele 12 ţări care s-au abţinut, reflectând modul în care ţara priveşte China atât ca pe o oportunitate economică, cât şi o ameninţare, notează NYT.
Spania a fost multă vreme în umbra economiilor mai mari ale Germaniei, Franţei şi Italiei, însă a avut o creştere de trei ori mai mare decât media UE anul trecut. Recent, FMI a estimat că economia spaniolă va avansa cu 2,9% în acest an, cea mai puternică creştere din rândul ţărilor avansate industrializate din Vest.
Industria auto este considerată vitală pentru succesul economic al Spaniei. Deja al doilea mare producător din Europa după Germania, Spania şi-a exportat 87% din producţia auto anul trecut.
În primăvară, constructorul auto chinez Chery a încheiat un acord de 400 milioane de euro cu compania spanilă Ebro-EV Motors pentru a produce maşini electrice la o uzină Nissan închisă din Barcelona. Gomes este optimist că Spania va obţine un acord şi cu MG din China pentru construirea unei uzine de maşini electrice.
Asemeni altor ţări europene ale căror economii depind de exporturi şi lanţuri de aprovizionare globale, Spania încearcă să menţină un echilibru între cooperarea şi competiţia cu China.