O teorie economică spune că într-o economie capitalistă salariile cresc pe măsură ce creşte şi numărul de multinaţionale. Antreprenorii polonezi au stabilit că la ei în ţară trebuie să crească numărul de multinaţionale poloneze. Prin expansiunea internaţională businessului polonez poate contribui la economia nouă, mai bogată, ajutând Polonia să evite capcana creşterii medii.
Dar pentru ca acest lucru să se poată întâmpla trebuie mai întâi create condiţii favorabile pentru dezvoltarea şi acumularea de capital în ţară. „Trebuie să trecem de la a atrage în Polonia capital străin şi investiţii directe la antrenarea capitalului polonez în expansiunea globală“, a declarat recent la o conferinţă a oamenilor de afaceri Krzysztof Mazur, preşedintele Consiliului Antreprenorilor Polonezi Globali, RPPG.
După căderea comunismului, economia poloneză s-a dezvoltat în umbra vecinei mai mari, Germania, crescând şi devenind cea mai puternică economie din Europa de Est. Însă în urmă cu zece ani erau senzaţionale rarele veşti despre vreo companie poloneză care se extinde în străinătate cumpărând, spre exemplu, active în Germania. PKN Orlen, un gigant din industria petrolului şi gazelor, a cumpărat în 2005 un lanţ de 600 de benzinării acolo, fiind vârful de lance al achiziţiilor de active străine.
Synthos, din industria chimică, a cumpărat o fabrică de cauciuc sintetic din Germania de la o companie americană. Pekabex, producător de clădiri prefabricate, a achiziţionat şi el o fabrică germană. Pe măsură ce afacerile poloneze s-au maturizat, iar piaţa locală a devenit saturată, pentru expansiunea internaţională, mai ales prin exporturi şi vânzări, Ucraina a fost mai la îndemână, fiind ţară vecină, în dezvoltare, şi ea cu o piaţă uriaşă. Însă între timp Rusia a invadat Ucraina şi războiul a închis accesul la piaţa ucraineană pentru multe firme poloneze cu gândul la extindere.
În aceste condiţii, direcţia de internaţionalizare cea mai evidentă este, de câţiva ani, spre sud. Însă Vestul rămâne trofeul şi câteva companii poloneze îl vânează, cu succes. Potrivit ONU, investiţiile directe poloneze în străinătate au crescut în 2023 cu 64%, la nivelul record de 10,4 miliarde dolari. Faţă de 2021, creşterea a fost de 228%.
Capitalul acumulat investit de business-ul polonez în afara ţării a urcat cu 29%, la 38 miliarde dolari. Raportul dintre investiţiile în străinănate şi investiţiile directe în Polonia s-a situat la 36%, unul dintre cele mai bune rezultate din istorie. În traducere, Polonia a devenit investitor străin pentru alţii. Cea mai mare parte a investiţiilor s-au dus în SUA (594 milioane dolari), Muntenegru, Iordania şi România (216 milioane dolari), potrivit Institutului Economic Polonez (PIE). SUA au atras cele mai multe investiţii greenfield (de la zero) poloneze.
Banca naţională poloneză are alte calcule, care atrag atenţia asupra unei noi tendinţe. Acestea arată pentru 2023 o valoare netă a tranzacţiilor investitorilor direcţi polonezi în străinătate de 35,2 miliarde zloţi (8,2 miliarde euro). Pentru 2024, suma este de 13,7 miliarde zloţi (3,2 miliarde euro). O scădere abruptă. Cele mai mari scăderi au fost în Liechtenstein, România şi Luxemburg. Prima economie şi ultima sunt foarte mici şi atipice, folosite de cele mai multe ori pentru manevre fiscale. Au crescut, în schimb, investiţiile poloneze în Marea Britanie şi Norvegia. În Norvegia Orlen produce gaze naturale şi achiziţionează active care au legătură cu această activitate. În Marea Britanie, o companie poloneză, InPost, a devenit al treilea jucător ca importanţă în sectorul de curierat şi a reuşit să facă acest lucru prin mai multe achiziţii. Printre alte operaţiuni efectuate de companii poloneze în străinătate se disting cumpărarea de către Ptak Group a unui parc tematic, Le Parc du Petit Prince, din Alsacia, Franţa, şi achiziţionarea de către grupul de turism eSky a celui mai vechi brand de călătorie din lume, Thomas Cook. Ultimul an a adus un „desant“ polonez în economia românească.
Cu toate acestea, un sondaj din 2024 al PIE arată ceva care nelinişteşte: doar 10% din companiile participante au declarat că au în plan investiţii în străinătate. Acesta este contextul în care antreprenorii care au participat la Forumul Extinderii Internaţionale organizat de RPPG au cerut crearea de condiţii favorabile pentru acumularea şi dezvoltarea de capital în ţară, urmată de expansiune în străinătate.
„Merită cu adevărat să luăm în considerare o schimbare a modelului de dezvoltare economică a ţării noastre pentru a evita capcana creşterii medii, chiar dacă piaţa noastră internă este relativ mare. Trebuie să trecem de la atragerea de capital străin şi investiţii directe către Polonia la implicarea capitalului polonez în expansiunea globală“, a spus preşedintele Mazur. Ryszard Florek, CEO al FAKRO, un producător de ferestre pentru mansarde şi scări interioare care produce în SUA, a precizat că analizele RPPG au găsit că salariul mediu anual net creşte odată cu numărul de companii internaţionale dintr-o anumită ţară. Aceste companii atrag capital din întreaga lume, îl investesc în ţara lor, iar astfel de întreprinderi continuă să crească rapid. Acest lucru se aplică atât capitalului din exportul de bunuri, cât şi celui din servicii. „Dacă vrem să câştigăm mai mult ca angajaţi în Polonia, trebuie să avem mai multe companii internaţionale. Trebuie să dezvoltăm companii străine. Cooperarea şi schimbul de informaţii între astfel de companii sunt importante.“ Dar pentru a ajunge acolo companiile poloneze au nevoie de succes pe piaţa poloneză şi trebuie să atingă un anumit grad de dezvoltare, a continuat el. „De aceea, Polonia are nevoie de un sistem bun de protejare a concurenţei, de preferinţă după modelul sistemului austriac.“ Ryszard Florek a prezentat o altă propunere a RPPG: ca majorarea salariilor angajaţilor din administraţia de stat şi ale politicienilor să fie legată de creşterea PIB.