Business Internaţional

Pentru că guvernele sunt generoase financiar cu investitorii strategici, marile companii străine construiesc fabrici după fabrici în Ungaria şi Polonia. Însă banii nu sunt totul

Pentru că guvernele sunt generoase financiar cu...

Autor: Bogdan Cojocaru

29.01.2023, 11:45 7841

O companie străină explorează o­portunităţile de a construi o fabrică de componente pentru maşini electrice în Bulgaria, a anunţat ministerul bulgar al economiei, fără a preciza vreun nume. Dacă se va concretiza, investiţia va depăşi 40 de mili­oane de euro şi va crea 800 de locuri de muncă.

Este un anunţ ambiguu, făcut când Bulga­ria, cel mai sărac stat din UE, se adânceşte într-o criză de guvernare care durează de doi ani. În martie vor avea loc din nou alegeri anticipate, a cincea tură în acest interval. Însă noua fabrică s-ar încadra într-o tendinţă care începe să definească Europa de Est: revoluţia electromobilităţii atrage investitori străini care creează locuri de muncă aici.

Iar pentru aceste investiţii concurenţa este acerbă. În Bulgaria, unde industria auto nu este atât de dezvoltată ca în restul regiunii, in­vestitorii s-au întâlnit cu oficiali pentru a discuta despre posibilele locaţii pentru uzina de componente auto, scrie SeeNews, care preia anunţul ministerului economiei. 

În Polonia, presa, cum ar fi cotidianul eco­nomic Rzeczpospolita, speculează că aceas­tă ţară s-ar afla alături de Slovacia pe lista foarte scurtă a Volkswagen cu locaţii pentru investiţii în producţia de baterii pentru maşini electrice. Con­strucţia fabricii ar începe în 2025, iar liniile de producţia ar urma să fie puse în funcţiune în 2027. Investiţia este estimată la 2 miliarde de euro.

Rzeczpospolita, care citează surse anonime, scrie că germanii îşi vor anunţa decizia finală curând. VW ar lua în considerare două locaţii poloneze pentru viitoarea uzină, oraşele Glogów şi Jawor. La Jawor, alţi germani, Mercedes-Benz, investesc într-o fabrică de 600 de milioane de euro de mo­toare şi baterii pentru autovehicule elec­trice. Proiectul a fost lansat în 2017. Ambele locaţii au acces facil la o autostradă şi la un drum expres şi legături feroviare şi sunt în apropierea graniţei cu Germania.

Mai aproape de Glogów VW are deja o fabrică, un­de produce motoare. Cele mai recente discuţii ale nemţi­lor cu oficialităţile polone­ze s-au concentrat pe ener­gie. VW cere ca toate uzine­le sale poloneze să fie alimen­tate cu energie verde, ceea ce, arată Rzeczpospolita, în Silezia Inferioară, unde sunt cele două oraşe, nu este o problemă. O problemă ar fi că energia  în Polonia este foarte scumpă, iar preţul a fost unul din subiectele de discuţie. Speculaţiile despre viitoarea fabrică a VW vin în contextul în care compania a anunţat în martie 2021 că vrea să construiască patru centre de producţie de baterii electrice în Europa.


La decizia companiei japoneze Daikin de a construi o fabrică uriaşă de pompe de căldură la Lódz au contribuit, pe lângă alţi factori, planurile autorităţilor poloneze de a construi în apropiere de unul dintre cele mai mari centre de logistică - inclusiv dezvoltarea unui aeroport – din Europa de Est.


Trei ţări au fost deja alese: Spania, Ger­mania şi Suedia. Pentru a patra fabrică, anul trecut VW menţiona ca locaţie şi Cehia şi Un­ga­ria, dar a anunţat atunci că amână decizia finală din considerente economice. Cehia ar avea avantajul unei industrii mature mulţu­mită Skoda, divizie a VW, care şi ea se con­centrează pe electromobilitate şi asamblează deja baterii. Polonia este un centru industrial al electromobilităţii. LG Chem, unul dintre cei mai mari producători de baterii din lume, are din 2017 o fabrică în funcţiune în Polonia, la Wroclaw. Pe lângă ea s-a dezvoltat un adevă­rat ecosistem de furnizori. Presa poloneză spe­culează că ţara ar putea atrage şi o investiţie de la gigantul de tehnologie Intel, care caută o locaţie pentru o nouă uzină.

La Davos, la Forumul Economic Mondial, premierul Mateusz Morawiecki a discutat cu preşedintele companiei americane, aflată într-o campanie de investiţii în Europa. Rzeczpospolita aminteşte că totuşi în Europa de Est competiţia pentru investitori de talie mondială este sălbatică şi că Polonia a pierdut adesea în faţa Ungariei.

Mizele sunt exporturi, tehnologie, locuri de muncă şi pregătire profesională. Ungaria, la fel ca Polonia, nu ezită să fie generoasă, prin subvenţii, facilităţi fiscale şi alte forme de ajutor financiar, cu giganţii care vin cu bani şi tehnologie. Ungaria pare că îi preferă pe cei din sectorul auto. Dar subvenţiile şi sprijinul financiar nu sunt totul, după cum demonstrează  investiţia de la LG Chem. Proiectul sud-coreenilor a fost evaluat la un miliard de euro şi a adus Poloniei cea mai mare fabrică de baterii din Europa. Compania a primit în schimb fonduri publice de 95 de milioane euro. Nu este puţin. Fabrica  nouă a Stellantis de la Gliwice a primit 17 milioane euro, iar Mercedes un pic mai mult de atât. Însă ungurii au plusat cu mai mult şi au câştigat mai mult. Guvernul Orban i-a convins cu 105 milioane euro pe sud-coreeni de la Samsung să vină să construiască în Ungaria o uzină de baterii de cinci miliarde euro. Un alt producător de baterii, CATL, din China, investeşte până la 2 miliarde euro la Debrecen. În general, companiile sunt reticente în a discuta public despre sprijinul de stat primit. Mercedes consideră că asistenţa de 17 milioane euro obţinută pentru investiţii de 850 milioane euro în două fabrici poloneze reprezintă o picătură în ocean. Cheltuielile cu pregătirea personalului, plusul de atractivitate al regiunii, sunt mult mai mari. Mercedes a ales anul trecut să-şi extindă operaţiunile poloneze cu o fabrică de maşini comerciale de un miliard de euro. De data aceasta, ajutorul public nu este cunoscut, dar compania germană a explicat ce analizează un investitor: locul şi forma terenului, legăturile de transport, infrastructura rutieră şi feroviară, costurile cu forţa de muncă, potenţialul uman, reţelele de instituţii educaţionale, atractivitatea locaţiei pentru străini (şcoli, universităţi şi oferte culturale) şi atitudinea autorităţilor locale şi centrale. La decizia companiei japoneze Daikin de a construi o fabrică uriaşă de pompe de căldură la Lódz au contribuit, pe lângă alţi factori, planurile autorităţilor poloneze de a construi în apropiere de unul dintre cele mai mari centre de logistică - inclusiv dezvoltarea unui aeroport – din Europa de Est. Între timp, revoluţia electromobilităţii continuă în regiune. Samsung SDI a anunţat că ia în considerare construirea unei fabrici de baterii în Ungaria, în parteneriat cu BMW, cel mai mare client. Samsung mai are două fabrici în Ungaria, la Göd. Pentru cea de-a treia ar putea fi ales acelaşi oraş.


Ungaria, la fel ca Polonia, nu ezită să fie generoasă, prin subvenţii, facilităţi fiscale şi alte forme de ajutor financiar, cu giganţii care vin cu bani şi tehnologie. Ungaria pare că îi preferă pe cei din sectorul auto.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO