Business Internaţional

Pentru companiile chineze, când au prieteni maghiari, războiul comercial cu Europa nu mai contează. Un studiu de caz feroviar

O locomotivă puternică produsă de compania chinezească CRRC în teste pe căile ferate est-europene.

O locomotivă puternică produsă de compania chinezească CRRC în teste pe căile ferate est-europene.

Autor: Bogdan Cojocaru

08.09.2024, 22:59 29579

Bulgaria, cea mai săracă economie din Uniunea Europeană, a reuşit să aleagă câştigătorul unei licitaţii internaţionale pentru achiziţio­narea a 20 de trenuri electrice. De data aceasta, ofertanţii au fost toţi europeni. Prima încercare s-a soldat cu un eşec după ce Comisia Europeană a început să investigheze oferta unuia din participanţi, gigantul CRRC din China, care beneficiază de sprijinul finan­ciar al statului chinez.

Povestea celui mai scump contract din planul naţional al Bulgariei de refacere eco­nomică reflectă concurenţa sălbatică de pe o piaţă limitată şi dintr-o industrie de nişă, dar de importanţă strategică, şi tendinţele care se accentuează în ceea ce se profilează a fi un război economic între Vest şi Est.

CRRC este cel mai mare produ­cător de trenuri din lume şi s-a retras din licitaţia Bulgariei în martie după ce CE a lansat o an­chetă sub suspiciunea că ofer­ta sa este anticoncurenţială deoa­re­ce a beneficiat de sub­ven­ţii de la statul chinez. Prin a­ceastă manevră, compania a forţat executivul european să-şi închidă investigaţia. Însă nu a renunţat la piaţa europeană.

Zilele trecute CRRC a anunţat un parte­neriat cu o companie maghiară care-i va per­mite să producă în Ungaria trenuri şi vagoane destinate pieţei europene. Colosul chinez îşi va construi o fabrică în ţara care deja este prin­cipalul promotor al intereselor Chinei în UE. Unitatea ar urma să devină operaţională anul viitor, iar pe lângă ea CRRC are în plan să înfiinţeze un centru educaţional, de pregătire profesională şi de cercetare şi dezvoltare în domeniul feroviar, potrivit Railway Gazette.

Partenerul maghiar este o companie foarte tânără, Acemil, deţinută de un fond de equity misterios. Nu se ştiu multe despre proprietarii acestuia, dar o investigaţie a Direkt36 din Un­garia a găsit că Acemil are legături directe cu anturajul lui Antal Rogán, fost primar al unui district al Budapestei şi în prezent şeful de cabinet al premierului Viktor Orban. Antal Rogán este milionar şi o mare parte din averea sa vine din drepturi intelec­tuale plă­tite lui de companii de stat.

Potrivit Daily News Hungary, iniţial com­pania s-a concentrat pe afaceri de logistică feroviară legate de relaţia China-Europa. Uzina care urmează să fie con­struită de CRRC în Ungaria este doar o piesă dintr-o reţea tot mai mare de centre de produc­ţie pe care industria chineză şi le deschide în această ţară în contextul în care importurile din China sunt ameninţate cu tarife. Cele mai multe fabrici chinezeşti sunt din industria auto şi a bateriilor. Tehnologia de vârf chineză nu este prezentă în Ungaria. CRRC ar vrea să producă în ţara est-europeană locomo­tive, garnituri de trenuri electrice şi vagoane de marfă.

Pentru acestea din urmă va fi construită o altă fabrică. Că industria feroviară devine im­portantă pentru guvernul maghiar o arată în­cer­carea soldată cu eşec a companiei maghiare Magyar Vagon de a prelua producătorul spa­niol de trenuri Talgo în cadrul a ceea ce presa maghiară a descris o expansiune strategică maghiară în sectorul feroviar european.

Guvernul spaniol a blocat achiziţia invo­când motive care ţin de siguranţa naţională, nefiind convins că compania maghiară şi-a tăiat complet legăturile cu foştii patroni ruşi. Magyar Vagon este oficial sub patronajul lui Zsolt Hernádi, preşedintele-CEO al colosului de pe­trol şi gaze maghiar MOL. Hernádi a fost condamnat la închisoare în Croaţia pentru fapte de corupţie.

De o fuziune cu Talgo s-a arătat interesat şi producătorul ceh de material rulant feroviar Skoda, dar compania spaniolă i-a refuzat recent oferta. Interesată s-a arătat şi Polonia. Talgo este un nume bine cunoscut în industria de profil europeană şi a încercat în primăvară să convingă statul bulgar să cumpere de la ea 20 de trenuri electrice în locul celor din oferta cu probleme a companiei chinezeşti CRRC.

Oferta chineză era cu 50% mai ieftină de­cât cea spaniolă, iar cea spaniolă, de 625 mili­oane euro, depăşea bugetul de 615 milioane euro al guvernului bulgar. Talgo a promis a­tunci aceeaşi tehnologie feroviară vândută către Deutsche Bahn din Germania şi Danske Statsbaner din Danemarca.

Sunt trenuri capabile să atingă viteze de 200 km/h şi pot fi transformate în trenuri de foarte mare viteză dacă este nevoie. Până la urmă Bul­garia a redeschis licitaţia, finala dispu­tându-se între Alstom din Franţa şi Skoda.

Câştigă­torul a fost Skoda, cu o ofertă de 256 milioane euro care include servicii de întreţinere timp de 15 ani. Trenurile, de tipul RegioPanter, cu două capete şi un singur etaj, urmează să fie livrare în următorii doi ani şi vor circula pe rutele lungi ale Bulgariei, inclusiv Sofia-Ruse. Alstom a pierdut cu o ofertă de 330 milioane euro. Pentru un alt contract bulgar, pentru 35 de trenuri, cu un buget de 550 milioane euro, s-au bătut Stadler Polska şi Pesa Bydgoszcz din Polonia, Skoda şi Alstom. Stadler a fost ales câştigător în iulie, dar compania s-a retras, lăsând locul celorlalţi polonezi.