Business Internaţional

Peugeot-Citroën se află în discuţii avansate pentru a intra sub control de stat sino-francez

Peugeot-Citroën deţine trei fabrici în China, în parteneriat cu Dongfeng. Capacitatea anuală de producţie a companiei franceze pe piaţa chineză va ajunge la 750.000 de unităţi până la sfârşitul anului 2015. AFP/Mediafax Foto

Peugeot-Citroën deţine trei fabrici în China, în parteneriat cu Dongfeng. Capacitatea anuală de producţie a companiei franceze pe piaţa chineză va ajunge la 750.000 de unităţi până la sfârşitul anului 2015. AFP/Mediafax Foto

Autor: Radu Bostan

13.10.2013, 19:24 2605

Peugeot pregăteşte o majorare de capital de 3 miliarde de euro, în urma căreia guvernul francez şi Dongfeng, un constructor auto deţinut de statul chinez, vor deveni acţionari cu participaţii egale.

Planul se află pe masa administraţiei Peugeot de mai mult timp, dar abia acum ar putea fi şi pus în practică. O delegaţie formată din directori, oficiali guver­namentali şi bancheri francezi se va deplasa în China pentru negocieri în vederea conturării unei prime forme a acordului, care ar putea fi semnat săptămânile urmă­toare, au precizat surse apropiate discuţiilor pentru agenţia Reuters.

Varianta de bază a înţelegerii prevede ca guvernul francez şi Dongfeng Motor, companie deţinută de statul chinez, să con­tribuie la injecţia de capital cu câte 1,5 mi­liarde de euro, fiecare preluând astfel între 20 şi 30% din capitalul producătorului auto. Subscrierea de capital ar reprezenta 68% din valoarea de piaţă actuală a Peugeot, de 4,39 miliarde de euro.

Familia Peugeot, care a înfiinţat compania în 1810, va pierde controlul asu­pra producătorului auto, deoarece opera­ţiunea îi va dilua participaţia curentă de 25,4% din acţiuni şi 38,1% din drepturile de vot.

Pe lângă majorarea de capital, acordul s-ar materializa şi prin extinderea parte­neriatului Peugeot-Dongfeng în China, prin care anumite modele Citroën şi Peugeot sunt produse şi vândute local, în ideea de a ataca alte pieţe din Asia, au mai spus sursele.

De altfel, compania franceză se concentrează deja pe piaţa chineză, anticipând că vânzările către ţara asiatică le vor depăşi pe cele din Franţa până în anul 2015. Peugeot este una dintre cele mai mari victime ale prăbuşirii cererii pe piaţa europeană şi caută să-şi dezvolte cooperarea cu Dongfeng sau cu alt producător auto, cu scopul de a-şi reduce costurile şi pierderile.

„Peugeot studiază realizarea de noi proiecte industriale şi comerciale împreună cu diverşi parteneri, cât şi sursele de finanţare pentru acestea. Planurile nu sunt încă într-un stadiu avansat“, a declarat pentru Reuters un reprezentant al companiei, fără a oferi mai multe detalii.

Peugeot are patru fabrici de automobile în China, dintre care trei funcţionează în baza parteneriatului cu Dongfeng. A patra a fost inaugurată recent printr-o colaborare cu Chang’An Automobile Group şi va fabrica modelele premium din linia DS. Capacitatea de producţie a Peugeot în China va ajunge la 750.000 de unităţi anual până la sfârşitul anului 2015.

Compania franceză a negociat îndelung fuziunea cu Opel, producător german deţinut de americanii de la General Motors (GM), consolidarea urmând să fie una dintre cele mai mari astfel de tranzacţii din ultimele două decenii. Planul a fost însă abandonat anul trecut de partea germană, după ce Peugeot a acceptat un bailout de

7 miliarde de euro din partea statului francez. Companiile colaborează oricum în ceea ce priveşte achiziţia de componente de la furnizori şi construcţia unor modele noi.

O reîncălzire a discuţiilor privind o alianţă mai profundă cu GM va depinde de influenţa pe care o va avea Dongfeng asupra Peugeot, a spus vicepreşedintele GM Steve Girsky luna trecută. Grupul american a preluat anul trecut 7% din compania fran­ceză printr-o mărire de capital de 1 miliard de euro.

Peugeot-Citroën a înregistrat un rezultat negativ de 426 milioane de euro în primul semestru din 2013, la venituri de 27,7 mi­liarde de euro. Compania şi-a restrâns pierderile cu aproape jumătate, de la un minus de 818 milioane de euro în primele şase luni ale anului 2012.

 

Sindicatele: Rămân joburile în Franţa?

Reprezentanţii sindicatelor franceze s-au arătat deschişi la intrarea în acţionariat a statului şi a companiei chineze, dar au subliniat că cel mai important element îl reprezintă supravieţuirea locurilor de muncă din Franţa şi controlul asupra grupului.

„Nu putem nega că chinezii au vântul în spate, plus bani“, a spus Christian Lafaye, şeful sindicatului Force Ouvriere, apreciind că participarea la acţionariat a Dongfeng ar fi o „soluţie sustenabilă“.

Pe de altă parte, Franck Bieri, reprezentant al sindicatului CGC, a avertizat că efectele operaţiunii pentru piaţa şi forţa de muncă din Franţa rămân neclare. „Ar putea să fie suficient pentru a menţine activităţile, dar nu este sigur că se vor păstra toate locurile de muncă. Cota de piaţă a PSA este în scădere continuă“, a spus el.

PSA are circa 78.000 de angajaţi în Franţa, dar îşi va reduce cu 11.200 forţa de muncă în ţară şi va închide o fabrică din Paris pentru a tăia cheltuielile, după pierderi record de 5 miliarde de euro anul trecut.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.10.2013

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO