Business Internaţional

Piaţa EV din China e mai concurenţială ca oricând, iar constructori ţării ies din luptă mai puţini, dar mai căliţi şi mai bine pregătiţi pentru noi bătălii

Piaţa EV din China e mai concurenţială ca oricând,...

Autor: Catalina Apostoiu

28.11.2024, 00:05 163

Gigantul auto german Volks­wagen a confirmat că-şi va vinde operaţiunile din regiunea Xinjiang a Chinei unde Beijingul este acuzat de încălcări ale drepturilor omului, potrivit AFP.

VW a pierdut teren în China, cea mai importantă piaţă a sa, vânzările sale de acolo înregistrând doar o creş­tere modestă în 2023, sub ritmul din 2022. Constructorul german şi-a pierdut titlul de cea mai bine vândută marcă auto în faţa BYD în China.

Constructorii auto europeni sunt sub presiuni intense venite din partea rivalilor chinezi ca BYD, Nio şi Xiaomi, care oferă EV-uri luxoase cu experienţe software mai bune şi toate la preţuri mult mai mici.

Cu VW pierzând teren în faţa BYD în Europa, gigantul auto anali­zează restrângeri masive ale pro­duc­ţiei. În SUA, Ford a anunţat propriile reduceri de producţie în încercarea de a-şi creşte profitabilitatea pentru segmentul EV aflat pe pierdere. Ambele companii dublează aceste raţionalizări ale producţiei cu alte măsuri de reducere a costurilor.

Doar 19 din cele peste 100 de bran­duri actuale de maşini electrice ale Chinei vor fi profitabile până la finalul deceniului, restul urmând să părăsească industria, să se consoli­deze sau să se bată pentru părţi mici din piaţă, relevă datele companiei de consultanţă Alixpartners, citate de Bloomberg.

Un război al preţurilor aflat în desfăşurare de peste doi ani ar putea continua cu jucători ca BYD căutând să-şi consolideze poziţiile dominante.

În timp ce preţul mediu de vân­zare al maşinilor a scăzut cu 13,4% în ultimul an în China, marja medie a constructorilor auto a urcat la 7,8% de la 6,3%. Aceştia şi-au redus costu­rile punând presiune pe furnizori şi mişcându-se rapid să aducă noi modele pe piaţă.

BYD a cerut recent furnizorilor să accepte reduceri de preţuri anul viitor, un semnal că acesta se pregă­teşte pentru o intensificare a războ­iului preţurilor de pe cea mai mare piaţă auto a lumii.

BYD a ieşit până acum în mare parte neafectat, dacă nu chiar mai puternic, din aceste turbulenţe.

La începutul anului, acesta a realizat o nouă rundă de reduceri de preţuri, câştigând cotă de piaţă şi punând presiune pe rivalii mai slabi.

Constructorul chinez livrează în continuare niveluri record de venituri şi profit. În ultimul trimestru, acesta a devansat Tesla la venituri pentru prima dată, iar marja sa brută a urcat la 21,9%, cel mai ridicat nivel dintr-un an.

Şi alţi constructori auto chinezi solicită furnizorilor reduceri de preţuri, potrivit New York Times. SAIC Maxus Automotive, o divizie a constructorului auto chinez de stat SAIC, a solicitat într-o scrisoare o reducere cu 10% a costurilor furnizorilor săi. În scrisoare se arată că atât de mulţi producători lansează maşini noi, că nu se aşteaptă ca războiul preţurilor să se domolească prea curând.

Brandul Hozon Auto şi-a diminuat la rândul său costurile reducând salariile, eliminând locuri de muncă pentru a-şi îmbunătăţi cash flow-ul.

În primele zece luni ale acestui an, companiile chineze au vândut 9,75 milioane de maşini electrice şi hibride, cu 34% mai mult decât în perioada similară din 2023. Aproximativ un milion din acestea au fost exportate.

Până la finalul anului 2030, constructorii auto chinezi vor deţine 33% din piaţa auto globală şi 45% din vânzările de EV-uri, potrivit Alixpartners.