Business Internaţional

Planul polonez pentru o uniune energetică: un truc politic disperat sau visul unui vizionar?

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Autor: Bogdan Cojocaru

11.07.2014, 00:04 1559

Premierul Poloniei Donald Tusk s-a folosit de atenţia pe care a căpătat-o diplomaţia poloneză în criza ucraineană pentru a promova poate cel mai alunecos vis al Uniunii Europene, o uniune energetică. El propune un proiect în care statele membre îşi coordonează negocierile de achiziţii de gaze ruseşti, pieţele sunt integrate, capacităţile de stocare sunt folosite în comun şi în care este reînviat un combustibil pe care UE vrea să-l dea uitării în graba de a-şi înverzi industria: cărbunele. Acest ultim aspect aduce poate în cea mai clară lumină natura planului polonez.

Uniunea energetică a lui Tusk este dezechilibrată, apreciază Nick Mabey, directorul E3G, un think-tank dedicat accelerării tranziţiei Europei spre energie cu emisii reduse de carbon. Planul polonez este puternic în privinţa drepturilor statelor membre de a depinde de restul Uniunii pentru livrări de urgenţă de gaze naturale şi de sprijinul lor în vremuri de criză, dar slab în ceea ce priveşte responsabilitatea pe care orice stat membru ar trebui să şi-o asume pentru a-şi limita vulnerabilităţile la şocuri externe, fie ele politice, fie economice.

Ţările europene cele mai dependente de gaze ruseşti sunt şi cele cu cea mai slabă eficienţă energetică pe unitate de PIB. Tot aceste state sunt şi cele care au întârziat cel mai mult cu implementarea angajamentelor asumate prin Directiva Eficienţei Energetice. Concentrarea fondurilor publice europene, şi aşa puţine, pe construirea legăturilor de interconectare a reţelelor naţionale de gaze, aşa cum vrea Tusk, şi folosirea în comun a capacităţilor de stocare, limitate şi scumpe, ar reprezenta investiţii neinspirate dacă gazele vor fi consumate de fabrici ineficiente şi de locuinţe prost izolate termic.

Dacă accesul la facilităţile de depozitare ar deveni obligatoriu, atunci şi ţintele de eficienţă energetică ar trebui să devină obligatorii.

Ţărilor nu ar trebui să le fie permis să profite de investiţiile prudente ale altora dacă nu sunt pregătite să implementeze reformele de care au nevoie pentru a creşte eficienţa producţiei şi consumului de energie.

 

Capital electoral
 

Revenind la Polonia, aceasta se bazează aproape în totalitate pe cărbune, cel mai poluant combustibil, pentru a produce electricitate.

Cu toate că industria poloneză a cărbunelui este de două decenii, de când s-a prăbuşit comunismul, în declin, are încă peste 100.000 de angajaţi, o bază electorală care nu poate fi neglijată.

Reabilitarea cărbunelui este unul dintre stâlpii uniunii energetice propuse de Tusk în luna martie, înaintea alegerilor europarlamentare din mai. Popularitatea premierului a fost afectată de încetinirea creşterii economice anul trecut.

Cărbunele este cel mai poluant combustibil fosil în ceea ce priveşte emisiile de dioxid de carbon iar ţinta UE este reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 80% până în 2050, notează Marco Siddi, cercetător la Institutul pentru Politici Europene din Berlin. Cu o industrie învechită şi dependentă de cărbune Poloniei îi este foarte greu să atingă acest obiectiv.

Tot în jurul cărbunelui premierul încearcă să muleze recentul scandal al unor discuţii compromiţătoare între oficiali guvernamentali înregistrate de surse necunoscute şi date publicităţii. Tusk pune scandalul pe seama eforturilor sale de a proteja cărbunele polonez de importurile de cărbune ieftin şi mai slab calitativ din Rusia.

Pe plan internaţional, Tusk a primit răspunsuri prudente. El se plânge că anumiţi lideri naţionali sunt de acord, în principiu, dar reacţionează cu “nervozitate şi teamă” când sunt discutate detaliile, notează Financial Times.

Premierul polonez le cere omologilor săi să arate politicii energetice comune aceeaşi dedicaţie de care au dat dovadă în eforturile pentru salvarea euro.

“Şi uniunea bancară părea ceva aproape imposibil, dar criza financiară a persistat tocmai din cauza lipsei de încredere. Cu cât întârziem mai mult, cu atât devin mai mari costurile”, se plânge el.

Eforturile lui Tusk sunt privite cu îngrijorare de Berlin şi de Comisia Europeană din diverse motive. Propunerea ar putea reprezenta o încălcare a legilor internaţionale privind concurenţa. Comisarul european al energiei Günther Oettinger a avertizat că negocierile făcute în comun de statele membre ale UE cu Gazprom ar fi o schimbare “fundamentală” a practicilor.

Planul lui Tusk a provocat reacţii şi la Moscova. “Domnul Tusk este un politician care a făcut chiar multe pentru dezvoltarea relaţiilor noastre. Brusc, dintr-un anumit motiv, el, aşa cum spun ei, a căzut din copac. Pot da multe motive de ce aceasta este o idee proastă”, a spus Alexander Medvedev, vicepreşedintele Gazprom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO