• Leu / EUR4.8831
  • Leu / GBP5.7936
  • Leu / USD4.8176
Business Internaţional

Planuri extravagante: China vrea să construiască o cale comercială navigabilă din Grecia până în Europa Centrală

Planuri extravagante: China vrea să construiască o cale comercială navigabilă din Grecia până în Europa Centrală

Autor: Catalina Apostoiu

07.07.2021, 00:05 178

China intenţionează să con­stru­ias­că o cale comercială din Marea Egee până la Dunăre pentru a conecta Grecia şi Europa Centrală prin Balcani cu scopul facilitării tran­sportului maritim de bunuri, scrie Greek Reporter.

Planul face parte din iniţiativa noului drum al mătăsii lansată de China şi semnalează ambiţia gigantului asiatic de a juca un rol şi mai proeminent pe scena mondială.

China şi-a stabilit deja o poziţie solidă în Mediterana prin preluarea controlului asupra principalului port al Greciei, Pireu, prin intermediul COSCO. Compania investeşte acum sute de milioane de euro pentru extinderea acestuia.

Totuşi, portul care ar fi folosit în cazul noii rute navigabile ar fi Salonic.

Planul analizat de China prevede crearea unei legături verticale între Dunăre, al doilea cel mai lung fluviu al Europei, şi coasta de nord a Greciei.

Planul vizează amenajarea  anu­mitor părţi din râuri pentru a facilita tran­sportul de măr­furi. Pro­iectul ar aduce schim­bări radicale în ceea ce priveşte op­ţiu­nile de tran­sport în întreaga re­giune euro­peană.

Totuşi, acesta ne­cesită înche­ie­rea de acorduri bila­terale cu toate ţă­­rile implicate: Grecia, Serbia, Macedonia de Nord, cât şi ţările central-europene.

În cazul materializării planului chinezilor, ţările din Balcani şi Europa centrală ar primi bunuri mai ieftin şi mai rapid.

În acelaşi timp, ţările balcanice şi-ar putea exporta produsele locale către pieţe din vestul Europei mai uşor, mai rapid şi mai ieftin.

Canalul ar oferi o rută mult mai rapidă şi mai ieftină pentru mărfurile din Est destinate Europei.

În prezent, navele din China cu destinaţia Europa se opresc în portul Pireu sau în Trieste, Italia. De acolo, bunurile sunt transportate către Europa cu camioane, trenuri sau avioane. Transportul bunurilor pe aceste căi către Europa centrală şi nordică este însă costisitor şi de durată.

Noua rută analizată de China nu este numai eficientă din punct de vedere al costurilor, dar şi mai sigură din punct de vedere ecologic.

Ideea de a conecta Mediterana de Dunăre datează de fapt din anii 1840, însă din cauza războaielor care au urmat, proiectul a fost suspendat.

Astăzi, intrarea din Mediterana la Marea Neagră este controlată de Turcia, iar un astfel de plan ar avea nevoie de aprobarea guvernului de la Ankara.

Prin urmare, Thessaloniki ar constitui punctul ideal de intrare către Dunăre şi restul canalului plănuit de China.

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.8831
Diferență: -0,1595
Ieri: 4.8909
Azi: 4.8176
Diferență: 1,53
Ieri: 4.7450
Azi: 5.7936
Diferență: 0,416
Ieri: 5.7696
Azi: 5.0705
Diferență: 0,6451
Ieri: 5.0380