Aproape 4.500 de km de linii ferate de mare viteză sunt în plan în 6 ţări din regiune, scrie Warsaw Voice.
Primele secţiuni, incluzând ruta Varşovia-Lodz, sunt aşteptate să devină operaţionale nu mai târziu de 2028. Costul total al reţelei din regiune este estimat la aproximativ 60 de miliarde de euro.
În timpul evenimentului Railway Direction Days 2023 din Varşovia, CPK, RB Rail AS şi Sprava zeleznic au încheiat un acord de cooperare pentru crearea reţelei de căi ferate de mare viteză, potrivit railwaypro.com. Însă reţeaua este aşteptată să ajungă şi în Ungaria, notează Warsaw Voice.
„Noua reţea, împreună cu alte proiecte din regiune, cum ar fi Rail Baltica şi V4, vor constitui viitoarea bază feroviară a regiunii şi o importantă parte din reţeaua europeană TEN-T“, a declarat Marcin Horala, ministrul adjunct polonez pentru fonduri şi politică regională, potrivit railwaypro.com.
Noua reţea este aşteptată să aducă beneficii de peste 120 miliarde de euro, însemnând că pe termen lung aceasta va genera de două ori valoarea costului său iniţial.
Potrivit noului plan, coridorul transfrontalier Rail Baltica va fi construit în Estonia, Letonia şi Lituania până în 2030. Primele secţiuni, notează Warsaw Voice, vor fi operaţionale în 2027, până în acel moment o secţiune a liniei V4 dintre Praga, Brno, Bratislava şi Budapesta urmând de asemenea să fie construită.
În anii următori, noi secţiuni din Polonia vor fi adăugate liniei V4.
În ţările baltice, peste 640 din cei 870 de km ai coridorului Rail Baltica sunt în fază de proiectare. În Letonia a fost organizată o licitaţie pentru lucrări de construcţie pentru o secţiune de 200 de km, cât şi pentru proiectarea şi construirea unui subsistem de electrificare pentru întreaga reţea Rail Baltica.
În cele din urmă, sistemul va putea acoperi toate cele 12 ţări din regiune. Acesta va fi de asemenea gata pentru noi dezvoltări în Ucraina. Dezvoltarea conexiunii Polonia-Ucraina face parte din planul de reconstrucţie a Ucrainei.
În plus, organizaţiile care vor realiza proiectul dispun de susţinerea aliaţilor internaţionali, care arată că infrastructura planificată va avea o utilizare duală, civilă şi militară, scrie railwaypro.com.
„Evenimentele actuale au demonstrat faptul că infrastructura feroviară fiabilă şi resilientă este incredibil de importantă pentru securitatea regiunii. O investiţie în această infrastructură este o investiţie în securitatea pe termen lung a regiunii“, a declarat Mark Brzezinski, ambasadorul american în Polonia în cadrul evenimentului.