Business Internaţional

Planurile Peugeot de a cumpăra Opel creează panică la Berlin şi Londra. Sindicatele germane au luat foc

Planurile Peugeot de a cumpăra Opel creează panică la...

Autor: Catalina Apostoiu

16.02.2017, 00:03 2269
Propunerea grupului auto francez PSA Group de a achi­ziţiona marca germană Opel a General Motors a stârnit rapid temeri în Germania, liderii politici şi ai sindicatelor angajându-se să protejeze locurile de muncă şi am­prenta diviziei în această ţară.

În afacere s-au implicat gu­vernele din Franţa, Germania şi Marea Britanie. Multă lume este convinsă că francezii vor ciopârţi Opel pentru a-l înghite.

La rândul ei, Marea Britanie l-a contactat pe preşedintele GM pentru a-şi exprima îngrijorările după ce producătorul auto ame­rican a deschis discuţiile de vânzare a operaţiunilor sale europene, incluzând fabricile Vauxhall din Anglia, PSA Group.

„Compania este responsabilă pentru fabrici, centrul de dez­voltare şi angajaţi“, a declarat mi­nistrul ger­man al economiei Bri­gitte Zypries, un social-democrat, potrivit Bloom­berg. Zypries a calificat drept „inacceptabil“ faptul că GM a discu­tat o posibilă vânzare a Opel fără să vorbească mai întâi cu sindicatele şi guvernul din Hesse, unde Opel îşi are sediul. Produ­cătorul are trei fabrici în Germania, iar viitorul locurilor de muncă de acolo ar putea deveni un subiect de discuţie la alegerile din acest an.

Ministrul economiei din Hesse, Tarek Al-Wazir, a declarat că angajaţii trebuie să ştie clar ce se va întâmpla la fabricile Opel. O soluţie bună pentru Opel ar trebui căutată în cooperare cu angajaţii, a adăugat Al-Wazir.

Sindicatul german IG Metall şi consiliul Opel s-au declarat sur­prinse de vestea privitoare la posi­bila vânzare a Opel către PSA. Chiar şi şeful Opel, Karl-Thomas Neumann, s-a declarat surprins, po­trivit ziarului german Handelsblatt.

Şeful guvernului din Hesse, Volker Bouffier, a declarat anterior că va încerca să discute cu managementul companiei pentru asigurarea locurilor de muncă şi păstrarea centrului de dezvoltare al Opel în Ruesselheim.

„Nu pot exclude faptul că GM a făcut o evaluare şi a decis retragerea din Europa. S-ar putea de asemenea ca GM să fi decis să se concentreze mai mult pe America şi mai puţin pe Europa pentru a respecta viziunea noului preşedinte american“, a adăugat Bouffier, potrivit Bloomberg.

De partea franceză, un reprezentant al sindicatelor Peugeot şi-a exprimat susţinerea pentru o cooperare mai strânsă între cei doi producători şi a declarat că nu este surprins de aceste discuţii.

Un purtător de cuvânt al guvernului de la Paris a declarat ieri că înţelege îngrijorările nemţilor.

Potrivit Reuters, CEO-ul GM Mary Barra şi preşedintele Dan Ammann s-au dus la sediul Opel pentru a informa top managementul companiei în legătură cu discuţiile cu PSA. Potrivit publicaţiei germane Manager Magazin CEO-ul Opel lucrează în paralel la o strategie de a transforma Opel într-un brand de autovehicule electrice până în 2030.

La rândul lui, CEO-ul PSA Group, Carlos Tavares, intenţionează să se întâlnească cu oficiali germani pentru a discuta despre posibila achiziţie a Opel de către GM, relatează Reuters. Tavares s-ar putea întâlni şi cu cancelarul german Angela Merkel ca parte a discuţiilor respective, a declarat un purtător de cuvânt al PSA.

Marea Britanie l-a contactat la rândul său pe preşedintele GM pentru a-şi exprima îngrijorarea privitoare la soarta fabricilor Vauxhall din Anglia, scrie Reuters. Departamentul pentru Business a declarat că guvernul rămâne în contact strâns cu GM şi monitorizează situaţia.

Sindicatul Unite a anunţat că preşedintele GM a dat asigurări anul trecut că nu vor exista surprize în legătură cu fabricile din Marea Britanie şi că angajamentele respective nu au fost respectate. Reprezentanţii sindicatului invită PSA la discuţii.

O alinaţă Peugeot - Opel ar da naştere unui producător cu o cotă de aproximativ 16% din piaţa auto europeană, al doilea cel mai mare grup auto după VW. Orice combinaţie s-ar concentra probabil pe găsirea de modalităţI de reducere a costurilor, şi în ultimă instanţă a locurilor de muncă, scrie Bloomberg.

PSA şi GM nu sunt la prima încercare de cooperare, potrivit Le Figaro. În martie 2012, cele două grupuri anunţaseră „o alianţă strategică mondială, materializată prin intrarea producătorului american în capitalul celui francez, cu o participaţie de 7%. Planurile au eşuat în decembrie 2013, însă din acest eşec a rămas o cooperare industrială între Opel şi PSA, care au în prezent trei proiecte comune.

Cinci ani de colaborare industrială ar putea pune astfel bazele unei integrări mai profunde. În această perioadă, scrie Le Figaro, situaţia a evoluat considerabil. PSA a fost în pragul falimentului, după care a cunoscut o redresare spectaculoasă. Opel în schimb se chinuie să revină pe profit. Prezent în Marea Britanie cu Vauxhall, acesta a suferit de pe urma Brexitului: GM Europa a înregistrat astfel o pierdere netă de 300 milioane de euro anul trecut. Cele două grupuri au realizat o restructurare importantă, eforturile acestora dând roade pe o piaţă europeană în curs de redresare (cu o creştere de 6,6% în 2016), apropiindu-se de nivelul de dinaintea crizei.

Materializarea unei tranzacţii se anunţă însă delicată. Grupul francez şi-a redresat finanţele, fără să fie însă bogat. Finanţarea achiziţiei Opel ar putea fi însă realizată fără a afecta structura de capital complexă a PSA, structură căpătată în urma salvării producătorului în 2014, cu un echilibru perfect între familia Peugeot, grupul chinez Dongfeng şi statul francez, fiecare cu 14%.

Potrivit Financial Times, GM speră că şeful PSA, inginerul portughez Carlos Tavares, îi va salva operaţiunile europene, care au acumulat pierderi de peste 8 miliarde de dolari din 2010.

GM deţine de asemenea fabrici importante în Spania, Polonia, Ungaria, Austria şi Marea Britanie.

Anul trecut, GM a vândut 979.000 autovehicule în Europa, faţă de 1,2 milioane în 2008 deşi are o capacitate de producţie de 1,6 milioane de unităţi.

Un acord între cei doi producători ar reprezenta prima tranzacţie majoră din industria auto de la preluarea de către Renault-Nissan a unei participaţii în cadrul Mitsubishi anul trecut, şi ar putea deschide calea unor noi colaborări într-o industrie despre care analiştii cred că este pregătită pentru consolidare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO