Business Internaţional

Plati suspecte la privatizarea operatorului ungar Mav Cargo

02.07.2008, 16:55 77

Vanzarea de catre guvernul ungar, in schimbul a 102,5 mld. forinti (685,6 mil. euro), a MAV Cargo, divizia de transport de marfuri a companiei de cai ferate a Ungariei, sa nu primeasca aprobarea autoritatilor din cauza unor nereguli, se arata intr-un raport al agentiei ungare de audit, citat de Bloomberg.
Guvernul ungar a incalcat reglementarile din domeniul contabilitatii pentru ca nu a realizat o evaluare a MAV Cargo in momentul crearii companiei.
Guvernul a vandut compania de transport de marfuri unui grup alcatuit din Rail Cargo Austria si Gysev in luna ianuarie.
La scurt timp dupa anuntarea tranzactiei, politia din Ungaria a demarat o investigatie privind un virament suspect in valoare de 7,1 mil. euro la privatizarea MAV Cargo. Politia a anuntat ca va investiga viramentul facut unei mici companii locale, Geuronet, pentru a afla daca suma a fost folosita pentru a mitui oficiali care sa faciliteze castigarea licitatiei de catre firma austriaca. Austriecii, impreuna cu partenerii lor ungari de la Gysev, se luptau cu competitori puternici dintr-un grup international de investitori care doreau sa preia controlul infrastructurii din acea zona a Europei, aflata in plina dezvoltare.
"Geuronet a primit comisionul pentru serviciile de consultanta oferite, si nu pentru aptitudinile de lobby ale angajatilor sai", a declarat Gustav Poschalko, membru al comisiei directoare a Rail Cargo Austria.
"Noi am respectat legea in ce priveste demersul privatizarii si am avut transparenta totala", au afirmat la randul lor oficialii companiei MAV. Chiar daca vanzarea va fi aprobata de autoritati, Ungaria ar putea fi totusi obligata sa reduca pretul vanzarii pana la aproximativ
60 mld. forinti. In plus, Ungaria va trebui sa investeasca 15 miliarde de forinti pentru ca Gysev sa-si poata plati partea din tranzactie.
Pe de alta parte, ministrul ungar de finante a anuntat ca deficitul bugetar al Ungariei nu va depasi tinta de 4% din PIB in acest an pentru ca impactul privatizarii diviziei de transport de marfa a MAV a fost inclus in tinta. Cotidianul ungar Nepszabadsag anuntase ca ministerul nu a calculat impactul potential si ca tranzactia ar putea majora deficitul bugetar cu 0,4 puncte procentuale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO