Business Internaţional

Pneumonia atipica pericliteaza proiectele investitorilor straini

Pneumonia atipica pericliteaza proiectele investitorilor straini
29.04.2003, 00:00 16

Extinderea epidemiei de pneumonie atipica in China ingrijoreaza din ce in ce mai mult investitorii straini care isi deruleaza activitatea in aceasta tara, ei fiind nevoiti sa isi reconsidere strategiile.
Impactul Sindromului Respirator Acut Sever (SARS) determina tot mai multi analisti sa isi revizuiasca previziunile de crestere a celei de-a sasea mari economii din lume. Totodata, ei preconizeaza declinul activitatii companiilor straine care au investit pe piata chineza.
Activitatea acestor investitori acopera aproape jumatate din exporturile statului asiatic si reprezinta aproximativ o treime din economia chineza.
De exemplu, grupul german Volkswagen - cel mai mare producator european de autovehicule - controleaza aproape 40% din piata interna de profil.
Virusul SARS devine un factor de influenta din ce in ce mai pregnant pe pietele financiare. Pana in prezent, 262 de persoane din intreaga lume au decedat din cauza pneumoniei atipice, alte 4.636 fiind infectate cu aceasta boala.
Cel mai mare impact al acestei boli se resimte in China, unde bilantul victimelor este de 110 decese si 2.422 persoane infectate. Mai mult, epidemia pare sa se extinda in Beijing, care are 14 milioane de locuitori, ceea ce a determinat autoritatile sa ia masuri drastice, in ultimele zile.



Sarbatoare nationala sau teama
Temerile privind activitatea de investitii au fost amplificate de zvonurile potrivit carora grupul Toyota, cel mai mare producator japonez de autovehicule, a inceput sa isi retraga personalul de la Beijing.
Conducerea acestei companii a negat aceste informatii, precizand ca incearca, prin acesta decizie, sa reuneasca familiile angajatilor sai cu ocazia unei sarbatori nationale din luna mai.
Sun Tuoya, purtatorul de cuvant al producatorului, a precizat ca vacanta salariatilor se va prelungi pana pe data de 5 mai. El a adaugat ca nu poate anticipa deciziile pe care conducerea ar putea fi nevoita sa le ia ulterior.
Toyota deruleaza un proiect amplu in nordul Chinei, unde construieste o fabrica de mare capacitate, care ar putea produce anual 50.000 de autovehicule, incepand din 2005.
Surse din cadrul industriei au declarat ca alte companii straine, cum ar fi General Electric Co. (GE) sau Honda Motor Co., al doilea constructor nipon de autovehicule, au recurs la o masura similara.
Producatorul nipon a retras, deja, personalul si familiile angajatilor sai prezenti in Hong Kong si in provincia din sudul Chinei Guangdong, regiunile in care au fost semnalate primele focare de infectie, in luna noiembrie 2002.
"Investitorii incep sa aiba dubii cu privire la oportunitatea lansarii in China si nu stiu daca economia va fi capabila sa treaca peste consecintele acestui fenomen", a declarat analistul Yiping Huang, de la Salomon Smith Barney.
In primul trimestrul al anului, valoarea investitiilor straine directe din China s-a ridicat la 13,09 miliarde de dolari, cifra reprezentand o majorare de 56,7% fata de capitalul intrat in tara in perioada similara a anului trecut.
In 2002, investitiile straine pe aceasta piata asiatica au totalizat 52 de miliarde de dolari, aportul lor la economia nationala materializandu-se intr-o crestere de opt procente - cea mai impresionanta performanta consemnata de unul dintre marile state ale lumii.
Yiping Huang a apreciat ca epidemia de pneumonie atipica poate avea ca efect o reducere cu 30% a fondurilor straine care vor intra in trimestrul al doilea, respectiv cu 15%, in urmatoarele trei luni.
Diminuarea investitiilor va avea un impact si asupra activitatii companiilor.
"Vom asista la intarzieri ale productiei, ceea ce va afecta grupurile prezente in China de mai multi ani si va influenta deciziile noilor veniti", a apreciat Dong Tao, de la Credit Suisse First Boston (CSFB).
Cel mai optimist scenariu prevede ca epidemia SARS va fi controlata in cateva luni, dupa care proiectele de investitii vor fi accelerate sau relansate. In cel mai rau caz, insa, interesul pentru profit va determina companiile sa se orienteze catre alte regiuni.
"Pietele isi pun acum intrebarea daca statul chinez va fi capabil sa mentina la acelasi nivel investitiile straine directe pe termen lung. Pe de alta parte, criza SARS dovedeste inca o data nevoia corporatiilor multinationale de a-si diversifica reteaua de resurse", a aratat Andy Xie, de la Morgan Stanley din Hong Kong.
Analistii au adaugat ca lipsa pe termen scurt a expertizei straine risca sa dauneze calitatii productiei chineze. Pe termen lung, o astfel de situatie va afecta substantial industria si, implicit, procesul de extindere economica.



Asiguratorii retrag politele pentru calatorii in zonele afectate de SARS
Societatile de asigurari isi retrag politele de asigurare pentru calatoriile spre tarile afectate de SARS. Este de asteptat ca hotararea firmelor de asigurari sa exacerbeze criza serviciilor turistice din zonele vizate si sa dea o noua lovitura companiilor aeriene, hotelurilor si tour-operatorilor. American Express a anuntat, la Londra, ca nu va mai vinde polite pentru destinatii precum Canada, Hong Kong si China, care au facut obiectul unui avertisment al guvernului britanic, adresat turistilor. De asemenea, firma britanica de asigurari Direct Line a indicat ca politele sale nu vor acoperi riscurile legate de SARS. "Ii sfatuim pe cetateni sa nu calatoreasca in vreuna dintre zonele afectate de SARS. Vom vinde o polita de asigurare, dar nu va va despagubi daca va imbolnaviti" de pneumonie atipica, a declarat un purtator de cuvant al Direct Line. Compania Columbus Travel si-a retras politele de asigurare pentru turistii care se indreapta spre China, urmatoarea pe lista putand fi Canada.

AFACERI DE LA ZERO